TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvorfor tar alltid vinterbilen kvelden nÃ¥r vinteren kommer?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #344759  av FireWalk
 
Jeg begynne å sette inn nye smidde stempler, nye ringer, topp pakning osv i MR2en nå som snøen laver ned her i Ålesund. Siden bilen vinter lagres likevel så passer det fint å skru litt nå. Jeg fikk demontert hele motoren og tatt ut stemplene som stod der slik at alt er klart til å sette inn nye. Jeg ble mildt sagt ganske lei av å skru etter å ha gjort denne jobben. Jeg tenkte derfor at jeg skulle ta meg en liten pause og fortsette når arbeidslysten meldte seg igjen. Dagen etter reiser jeg på jobb og på vei hjem hører jeg et smell, og ser det fosser med damp ut fra radiatoren på vinterbilen min, en VW passat stv. Konstaterer raskt at det er et digert HULL i Radiatoren. Ser ut som om en stor stein har blitt slengt inn i den og laget hull. Sikkert fra bilen forran. :| Jeg får ordnet meg en annen radiator som jeg setter på og tenker at heldigvis var det en relativt rask jobb tross alt. Men når jeg starter bilen igjen så ser jeg fremdeles damp fra motor rommet. Jeg lar den gå på tomgang og går frem for å se, og joda.. Der står spruten (bokstavlig talt) med vann ut MELLOM blokka og toppen..

Og siden MR2en står i garasjen og tar opp all plassen så må jeg stå UTE i snøstormen og skifte topp pakning. Meget lite fristende. Men er heldigvis halveis igjennom det nåda. Sitter bare her og psyker meg opp til å gå ut og gjøre det ferdig..

Hvorfor skal det alltid være slik at når den ene bilen står så går det aldri lang tid før den andre også står? Dette har skjedd hver bidige gang jeg begynner på en storjobb. Da streiker den andre kort tid etter. Nesten så jeg begynner å lure på om det er en forbannelse som hviler over meg eller noe. He he..
 #344775  av FireWalk
 
Nei frostvesken skal holde -20 grader. Jeg fant igjen steinen som lå inne i radiatoren. At bilen kjører seg tom for kjølevann burde jo ikke gjøre at topp pakningen ryker. Har hørt om biler som har fått ødelagt topp pakningen pga at motoren koker og steamen som oppstår blåser hull i topp pakningen. Men så lenge det går hull i radiatoren, og dette er et lukket system så vil jo overtrykket gå ut der skulle en tro. Iallefall når motoren er varm og termostaten router vannet gjennom radiatoren. Så ikke vet jeg. Merkelig tilfeldighet det der. Det var ikke minus grader ute når det skjedde engang.
 #344777  av erling
 
Synes ikke det var en spesielt merkelig tilfeldighet at toppakning ryker når motor er tom for kjølevann. Håper du ikke har varmskjært motor, sprekkt/skeiv topp itillegg. Men helt klart kjipt når sånt skjer på bruksbilen ja.. :(
 #344801  av FireWalk
 
Samme bilen ja :-) hehe.. det er blitt en slik "billig-bil" som jeg har forsøkt å bruke minst mulig penger på. Så lenge den tar meg fra A til B så er jeg fornøyd. Den har nok blitt litt forsømt mens MR2en har fått hver eneste krone som har vært til overs..

Har seriøst vurdert ny vinter bil men så tenker jeg jo at nå har jeg byttet støtdempere, frontrute, hjul-lager, topp pakning osv.. føler liksom at jeg kaster pengene jeg har brukt på de delene ut vinduet om jeg skroter den nå og finner en ny :)

Tenker at jeg må kjøre den til den faller totalt fra hverandre og der ikke er livstegn lenger.

Fikk forøvrig byttet topp pakningen og satt alt sammen igjen, med unntak av reg-reima. Må ha ny strammer.. :)
 #344830  av Roye
 
celicat23 skrev:
FireWalk skrev:en VW
Der har du problemet ditt :wink:
Ingen tvil, største eksemplet på blasfemi når man er Toyota-fan og eier en Passat :(

:)
 #344833  av FireWalk
 
Hehe.. hva kan jeg si til mitt forsvar.... Jeg tenkte det var greit å eie en sånn "passe-lat" når man fra før har en sånn passe rask Toyota så får en litt kontrast for å bringe frem smilet ekstra mye de gangene man kjører Toyotan ;) :mrgreen: :oops:
 #344851  av mr2storbrua
 
Roye skrev:
celicat23 skrev:
FireWalk skrev:en VW
Der har du problemet ditt :wink:
Ingen tvil, største eksemplet på blasfemi når man er Toyota-fan og eier en Passat :(

:)
Hvis han liker å skru og liker problemer, så er det jo klart at en Toyota ikke kan tilfredstille alle behovene han har :wink:
 #345156  av FireWalk
 
Ble litt mer dritt å skifte den reima enn jeg hadde trodd. Skjønte meg ikke helt på den strammeren, og det er vanskelig å komme til på steder man ikke ser og ikke vet størrelsen på muttere og bolter som er der engang.

Noen som vet om noe "howto's" for VW passat 1,8 1993 modeller ang reg-reim bytte? Kjipern å starte opp også er reima for slakk slik at den glipper og bender ventiler.

Har lett over alt uten å finne noe av betydning. Alternativet er jo å kjøpe den Haynes manualen eller hva det er, men som sagt.. vil slippe unna minst mulig utlegg på denne bilen. Vi snakker om en bil til 8-9000 kr her..