TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremser til ombygging!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #347680  av Supra MKIII up north

Hallais folkens!

Driver på å bygger opp min Supra MK3. Har fått godkjenning fra Toyota Norge og BT til å sette inn en 7MGTE og R154 i en 87' Supra N/A me automat :D Men en av betingelsene var at fjærer, dempere og BREMSER måtte ha samme delenr. som på en 89' turbomodell.. Derfor lurer jeg på; er det noen her inne som har et komplett sett bremser (skiver, kalipre, klosser) til en MK3 turbo som dere ikke trenger? (må selvsagt være i god stand, gidder ikke kjøpe et sett for så å bytte ut alle komponentene :P ) Spm. nr. 2 er, passer bremser fra en 89' turbo direkte på en 87' N/A??

En annen ting er, det stod i godkjenningen at fjærer og dempere måtte ha samme delenr. som en turboutgave.. Hva med senkesett med TÜV-papirer? dette skal da gå ant å sette på istede for originale fjærer??
 #347687  av KK-ma70

Skal ikke være noe forskjell på bremsene til de forskjellige utgavene. Snakket med Toyparts om dette, samme på N/A, turbo og 2,5TT. Syntes det hørtes rart ut at det skulle være samme ræva bremsene på alle... men men...
 #347689  av Supra MKIII up north

Skal ikke være samme bremsene.. Det som er problemet :p

Siden jeg har en N/A uten turbo, så BT at jeg måtte bytte bremser til di bremsene som turbo-utgaven har.. Derfor jeg lurer på om "turbo-bremsene" passer rett på en N/A..

Mener Toyota sa at det er samme skivene, men forskjellige kalipre og klosser fra N/A til turbo??
 #347695  av Amund

Bremsene er akkurat dei samme med og uten Turbo. Det gjelder klosser, skiver og kalipper. Så siden du har fått godkjenning fra toyota norge på dette, så burde de absolutt vite at delenr er identiske. Finner det merkelig at det tar meg 2 min å finne ut at de er identiske, mens toyota norge påstår anderledes. (Kan endelig få bekrefta det på den lokale toyota også, men ser ikkje vitsen)
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1987_T ... _4705.html
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1989_T ... _4705.html

Dempere er også samme, men der fins det ein liten skog av forskjellige varianter alt etter årsmodell uansett.
Fjærer har både like og ulike delenr om du er med, men antar at det har med årsmodellskifte, og det "justerbare" understellet som var levert på nokon. Senkesett vil eg tru er samme om du har gte eller ge, men du har selfølgelig ein mulighet der.

Ellers sjef at du har fått til å få dette godkjent! Toyota Norge pleier å vere VELDIG vanskelig å ha med å gjere i slike saker...
 #347698  av Supra MKIII up north

Aha, takk takk!

Fikk "godkjenning" av Toyota Norge hvor det stod at det var greit å skifte motor og girkasse, bare understellet tilsvarte en turbomodell med manuell kasse (siden min N/A hadde automat)

Toyota Norge har ikke sagt noe om delenr. det var min lokale Toyota forhandler som mente at en 87' N/A og 89' turbo hadde forskjellige delenr. på bremsene (kaliprene) Toyota Norge sa bare at jeg måtte sjekke OM det var samme nr. eller ikke..

Så all "creds" til Toyota Norge så langt! Har vært veldig grei i mitt tilfelle :D

Btw, vet du om nån gode bremser / senkefjærer som funker bra? Noe som ikke "siger" etter 3mnd og som samtidig er TÜV-godkjente?
 #347701  av Amund

Supra MKIII up north skrev:Aha, takk takk!

Fikk "godkjenning" av Toyota Norge hvor det stod at det var greit å skifte motor og girkasse, bare understellet tilsvarte en turbomodell med manuell kasse (siden min N/A hadde automat)

Toyota Norge har ikke sagt noe om delenr. det var min lokale Toyota forhandler som mente at en 87' N/A og 89' turbo hadde forskjellige delenr. på bremsene (kaliprene) Toyota Norge sa bare at jeg måtte sjekke OM det var samme nr. eller ikke..

Så all "creds" til Toyota Norge så langt! Har vært veldig grei i mitt tilfelle :D

Btw, vet du om nån gode bremser / senkefjærer som funker bra? Noe som ikke "siger" etter 3mnd og som samtidig er TÜV-godkjente?
Så din lokale toyota som antok at dei var forskjellig, fordi dei var for lat til å sjekke sjølv? hehehe

bremser, kjør originale, så begynner ikkje trangsynet å skape seg. Senkefjærer, neh, aner ikkje :P bruk dei originale?
 #347705  av Supra MKIII up north

Heheh, jess, bremsene skal jeg ha di originale! Vet du om noen som har noen liggende? :?: :)

Hmm, tenkte jeg skulle få den litt laver på rævva, så senke den 20-30mm elr noe sånt. ikke sånn jalla bmw blodsenk med 60-60 :p
 #347730  av mr2storbrua

Supra MKIII up north skrev:Så all "creds" til Toyota Norge så langt! Har vært veldig grei i mitt tilfelle :D
Når var det du fikk "go" fra Toyota? Kan det være en mulighet for at de er blitt mer serviceinnstilte ovenfor oss entusiaster etter all negativ PR de har fått i det siste?