TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjulvinkelproblem..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #362603  av Stian AB

For 4 uker siden knuste jeg bakfelgen når jeg traff en fortauskant i byen, å i dag fikk jeg endelig på nye felger og dekk rundt om..Men har fått to problem:

Det ene er at rattet ikke lenger er rett når jeg kjører rett fram. Kan det ha noe å si med at jeg har nye felger og dekk? Felgene er 7" brede, mens de gamle felgene som jeg hadde når rattet var rett var 7.5". Dekkene er samma størrelse som alltid, borsett fra breiere dekk bak nå.

Problem nummer to er at høyre hjul bak ikke står helt 100%rett i forhold til bilens side. Det er også der jeg traff den fortauskanten når bilen snurra. Alle stag og sånt ser jo helt ut, men noe må jo ha fått seg en smell siden hjulet står å peker litt innover. Noen tips? Er det farlig å kjøre på banen med det?
Bilen går jo rett fram når jeg kjører på veien, når jeg bremser også..

Trenger raske svar siden jeg har tenkt meg på Gatebil så fort som mulig nå :lol:
 #362605  av bose

Så lenge det ikke er slark der, så ser jeg ikke no problem.. bare kjør! :lol:
 #362606  av Stian AB

bose skrev:Så lenge det ikke er slark der, så ser jeg ikke no problem.. bare kjør! :lol:
Hehe, hadde det bare vært så enkelt..
 #362612  av predator

Posisjonen på rattet skal ikke ha noe med felgstr å gjøre..
Anbefaler deg å ta hjulstillingskontroll evt jigge den.
 #362613  av Stian AB

predator skrev:Posisjonen på rattet skal ikke ha noe med felgstr å gjøre..
Hva er jigge?

Blir hjulstillingskontroll etter gatebil helga..
 #362615  av predator

Stian AB skrev:
Hva er jigge?

De setter bilen din opp på en "stekkbenk" som også er kalt jigg, måler skjeivheten, og retter slik at hjulene / ramma blir rett.
 #362617  av Stian AB

predator skrev:
Stian AB skrev:
Hva er jigge?

De setter bilen din opp på en "stekkbenk" som også er kalt jigg, måler skjeivheten, og retter slik at hjulene / ramma blir rett.
Stakkars bil..hehe
Gatebil først ihvertfall..får bare kjøre med litt skjevt ratt :lol:
 #362621  av lasse

Slenger meg på og anbefaler 4-hjulskontroll, er ikke mye som skal til for at ting blir skeivt, du merker ikke store forskjellen under kjøring, men dekka blir fortere borte.
Og kjører du med litt grom dekkdim koster jo en 4-hjulskontroll mindre enn ett dekk...
 #362631  av ElViz

Dette kan bli morsomt :P
Skjevstillingen på rattet har ingenting med at du har byttet falger. Du sier selv at bakhjulet har litt rar vinkel, Altså, bakhjula dine peker ikke samme retning, derfor går ikke bakenden på bilen din i samme retning som før, du sliter dekk så det holder, hvordanbilen din oppfører seg når du presser den er ukjent. Hard bremsing kan gi raare resultater.
Du trenger 4 hjuls kontroll ASAP. Jeg hadde kjørt forsiktig til da, og regnet med en god regning på evt jigging...
 #362636  av Helland

jigg skulle da ikke være nødvendig...
Bilen blir vell ikke ramme skjev pga du smeller i en kant med felgen.

Ville tatt en 4 hjulskontroll... Finner fort ut om noe må byttes da, eller om du er så heldig at det holder å justere ;)
 #362637  av Stian AB

ElViz skrev:Dette kan bli morsomt :P
Skjevstillingen på rattet har ingenting med at du har byttet falger. Du sier selv at bakhjulet har litt rar vinkel, Altså, bakhjula dine peker ikke samme retning, derfor går ikke bakenden på bilen din i samme retning som før, du sliter dekk så det holder, hvordanbilen din oppfører seg når du presser den er ukjent. Hard bremsing kan gi raare resultater.
Du trenger 4 hjuls kontroll ASAP. Jeg hadde kjørt forsiktig til da, og regnet med en god regning på evt jigging...
Har prøvd hard bremsing flere ganger nå, ikke noe uvanlig med bilen. Den går rett fram som den skal. Det at jeg sliter dekk fort er null problem, så lenge jeg får kjørt..
 #362638  av Mr_Storbrua

Er vel stor sjangs for at selve hubben, eller navet er slått skeivt.. Var det en hard smell når du knuste felgen?

Om ikke dekkfornruk spiller noen rolle, så er det bare å kjøre. Kjør forsiktig, å tenk på det at der kan være noe der..

Ville jekka opp bilen å sjekka der, at alt henger som det skal.. Sjekke om f.eks lageret er helt..
 #362641  av Stian AB

Mr_Storbrua skrev:Er vel stor sjangs for at selve hubben, eller navet er slått skeivt.. Var det en hard smell når du knuste felgen?

Om ikke dekkfornruk spiller noen rolle, så er det bare å kjøre. Kjør forsiktig, å tenk på det at der kan være noe der..

Ville jekka opp bilen å sjekka der, at alt henger som det skal.. Sjekke om f.eks lageret er helt..
Har sjekka der flere ganger. Alt ser urørt ut. Ingen sprekker, bøyer eller noe som tyder på en smell. Heller ingen ulyder under kjøring..
Hele bilens vekt stoppa så og si når den felgen traff fortauskanten, så den fikk seg en god smell. Nå er det kjøring på Rudskogen i første omgang, så får bilen en 4-hjuls kontroll over helga..Sees på gatebil for dere som skal ditt :D
 #362643  av Mr_Storbrua

Da hadde jeg bare kjørt. Tar du med passasjerer eller?