TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dugg uten AC.. ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #381127  av FireWalk

Har en ECO knapp på min opel omega som kobler ut AC kompressoren for en mer drivstofføkonomisk kjøring. Er jo forsåvidt ingen grunn til å ha den på konstant. Problemet er bare at når jeg trykker inn knappen og ac kompressoren kobler ut så går det aldri lange tiden før rutene begynner å bli neddugget.. noen som har peiling på hva dette kommer av?
 #381137  av Haakon943

Hmm, dette skjer også med biler uten AC, men det går over når bilen begynner å bli varm..
Du kan jo prøve å åpne det ene vinduet litt, noen få cm burde holde, og da burde duggen begunne å forsvine.
Vet ikke hvorfor det skjer med en gang du slår av AC'en, men det kan være pga. fuktigheten du puster ut. :?
 #381220  av FireWalk

Haakon943 skrev:Hmm, dette skjer også med biler uten AC, men det går over når bilen begynner å bli varm..
Du kan jo prøve å åpne det ene vinduet litt, noen få cm burde holde, og da burde duggen begunne å forsvine.
Vet ikke hvorfor det skjer med en gang du slår av AC'en, men det kan være pga. fuktigheten du puster ut. :?
Hjelper litt å åpne vindu men ikke nevneverdig. Har opplevd dugg på andre biler også. Spesielt når det er kuldegrader ute og man skrur på varmeapparatet på fult. Varm luft på kald rute skaper dugg. Men Dette forekommer når bilen allerede er varm. Kan ha kjørt i 20 min, skrur av AC og 2 min senere så er alle rutene dugget ned. Akkurat som om man skulle kjørt med inneluft i lang tid. Skulle nesten tro noe var tett og det ikke kom inn friskluft uten at AC stod på.

AC tørker jo ogås ut luften. Men siden jeg aldri har opplevd så voldsom dugging (og så fort) på andre biler så gjør det at jeg er ganske sikker på at det må være noe som ikke er som det skal. :?

Har ikke så inngående kunnskap om AC systemet at jeg umiddelbart kan si at "Aha! det er sikkert DET som gjør det" heller. :\

Merk at det er klima anlegg på denne bilen, ikke bare AC. Prinsippet er vel i stor grad det samme. ECO knappen kobler bare ut AC kompresosren.
 #381271  av twincam

kan være at siden kompressor stopper, så vil registeret inne i bilen få mer væske en det klare og fordampe ei liten stund, da vil hvertfall registeret rime relativt mye, noe som kan resultere i dugg.
har i det minste sett att fordamper rimer ned på noen kjøleanlegg når man bare stopper det, ser ikke for meg at kretsen på en bil ac er noe anderledes.
 #381276  av Vegard86

Tips = Bytt kupe filter :idea: :D
 #382061  av mannen

sett på maks varme og høyere hastighet på vifta og ha vinduet litt oppe.. rett etter at du har tatt av AC. dette er et vanlig problem på alle biler jeg har kjørt med ac. jeg kjører med ac året rundt på min, har hørt at blien blir raskere varm og at dugg forsvinner raskere med AC.. usikker på dette er fakta..
 #382078  av FireWalk

mannen skrev:sett på maks varme og høyere hastighet på vifta og ha vinduet litt oppe.. rett etter at du har tatt av AC. dette er et vanlig problem på alle biler jeg har kjørt med ac. jeg kjører med ac året rundt på min, har hørt at blien blir raskere varm og at dugg forsvinner raskere med AC.. usikker på dette er fakta..
Syntes ikke det hjelper nevneverdig å ha opp vinduet. Viften står på max også. Har vasket rutene innvendig også. Merkelig.
Grunnen til at jeg vil ha det til å funke uten ac kompressoren er jo fordi bilen bruker en del mer bensin når den går konstant. Regnet ut at den bruker rundt 1 dl mer på mila med klima anlegget på. Høres kanskje ikke så mye ut, men jeg pendler til og fra jobb hver dag så det blir alt for mange tusenlapper til bensin hver måned. Så på slutten av året så utgjør dette faktisk en god del. :)
 #382113  av mannen

har du testet og ha den på i starten og ta den av når bilen har blitt helt varm ? jeg tok av ac i sommer når jeg kjørte langtur og ville teste forbruket. det kom litt sur lukt og dugg men det forsvant fort. og avensisen brukte under 0,5 pr mil med full last :)
 #382124  av FireWalk

mannen skrev:har du testet og ha den på i starten og ta den av når bilen har blitt helt varm ? jeg tok av ac i sommer når jeg kjørte langtur og ville teste forbruket. det kom litt sur lukt og dugg men det forsvant fort. og avensisen brukte under 0,5 pr mil med full last :)
Opel omega 2000 mod. Ligger på 0,9 i snitt (blir en del blandet kjøring / rushkjøring). Får det ned på 0,8 uten AC. Ja har forsøkt å skru den av underveis og så åpne vinduer osv. Men selv med vindu åpent så fortsetter frontruten å dugge seg. Til slutt ser jeg ikke hvor jeg kjører :P
 #382128  av mannen

vurdert en avensis ? :P