TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MKII SmÃ¥fiksing, trenger tips.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #394562  av Laitika

Hei

Nylig (uke siden) kjøpt meg en mr2 MKII 90 mod, og kunne ikke hvert mer fornøy'd med valget! Herlig bil.

Holder nå på med prosessen med å få den EU godkjent, og fikk et par mangler på første omgang.
Totalt 5 2'er feil, 3 av de på bremser (Slitt belegg, bremser henger, ujevn bremsing, alt bak) som jeg skulle tro jeg klarer å fikse med lufting / nye klosser og generel service.
Fikk også på bærekule, men dette håper jeg er en relativt kjapp montering av nye jeg har kjøpt (pleier dette å gå smertefritt?).

Og så kommer den jeg er usikker på. Fikk en 2'er feil på CO, verdi på 4. Har desverre ikke de andre verdiene, lambda osv, da jeg tok undersøkelsen kl 5 om morran og glemte å få verdiene.

Bilen kom med et "racing luft filter" montert (type billig skit), men fikk hele satsen til orginal filteret. Planlegger å montere dette, samt nye plugger, olje / filter skift og se etter morkne / hølette slanger. Noe annet jeg burde sjekke? Har tenkt tanken på lambdasonde og kat, men kat til bilen er relativt dyrt, og tror ikke den er tatt kvelden etter lyden å bedømme.

Noen andre tips til hvorfor CO utslipp er såpass over kravet (som jeg tror er 0.5 hvis jeg ikke er helt feilinormert)? Eller er det lambdasonden neste?

Takker for alle tips.
 #394567  av marlboro1310

bremsene skal du bare overhale på skikkelig vis om du planlegger å bruke bilen fremover, å ikke gjøre dette er bare å utsette problemene til du faktisk virkelig VIL bruke bilen da sesongen er igang...kjøp repkit til kalipterne både foran og bak, bytt skiver og klosser i tillegg så er du imål...typisk ting med bremser på MR2, virker ofte som om at folk tror de skal utbedre seg selv.
Hva angår høy CO kan jo dette være resultat av mange faktorer lambda,feiljust tenning, dårlige plugger, tett luftfilter (ja de åpne filterne kan bli tett dem og) ellers så skal jo 4 gass måling foregå på driftsvarm motor ikkesant? selv klokken 05 på morgenen. 8)
 #394572  av Laitika

Hadde allerede planer før EU kontroll å ta en skikkelig omgang på bremsene. Er greit at i hvertfall det funker. Så ja, har repkit, nye klosser, nye skiver etc og ble montert i går. Bremsene virker som de tar fint nå, men finner ikke ut om de tar skjevt før jeg får den på rulla. Men nå er hvertfall alt av bremseutstyr overhalt eller byttet. Var mye rart der så ikke så rart jeg fikk noe smekk for det.

Motoren var vel kanskje ikke 100% varm, men kjørte bilen hardt et par runder rundt nabolaget ved verkstedet på andre gir og høyt turtall, vet ikke om det ble bra nok, så blir nok prøveskilter og en skikkelig heisatur før neste.
 #394577  av marlboro1310

Bilen skal\må ha optimal driftstemperatur ellers blir enhver måling misvisende, dette skal jo ett autorisert verksted vite om...trenger ikke være noe galt i det hele tatt, men om det ikke blir bedre bør du sjekke ut punktene ovenfor.
Når du foretar oljeskift, kjør på skikkelig olje...og la gjerne motoren få en dose omega-rens middel og en runde omega-smøre\tettemiddel...koster litt, men er svært bra for motor. 8)
 #394623  av Laitika

Er klar over temperatur behovet. Og skal kjøre bilen en del mer/hardere før neste måling. Ble kanskje litt myk kjøring forige gang da jeg ikke hadde skilter, og ikke fikk kjørt skikkelig.

Har nå holdt på i halvannen time for å få av bærekule på høyre side. Endte med å måtte skru løs hele staget den står i. Fant også ut at jeg enten har fått feil bærekuler, eller så er det satt inn en ekstra foring i konet. Noen som vet om det er foring der til å begynne med?
 #394829  av Laitika

Da har jeg fått gjort en del, og enda mer venting.

SÃ¥ langt:
[*]Byttet skiver
[*]Overhalt Kaliptere
[*]Bremseklosser forran / bak
[*]Byttet til orginal oppsats for luftfilter, med nytt filter
[*]Nye plugger
[*]GÃ¥tt over slanger, byttet det som trengtes
[*]Omega 922 dyserens på tanken

Bilen står nå på jekken mens jeg venter på bærekulene, mekonomen klarte først å gi meg feil, for så å glemme å bestille de nye når jeg var innom. Fikk derfor 6 dager ekstra venting etter jeg var innom, tsk tsk.

Noe annet som gir typiske problemer som er greit å gjøre mens jeg er I gang?

Har også en girkasse hvor sync ikke stemmer til andre gir, hva koster vanligvis noe sånnt å utbedre på verksted?
 #394835  av marlboro1310

koster nok endel om du ikke kan gjøre det selv, må jo i småbiter for å komme til...timene triller og går, kan anbefale deg å skifte girolje...noen her som hadde positiv erfaring med Redline sin, der problemene ble vesentlig mindre etter skift.
 #394838  av Laitika

Takk takk.

Ja tenker det kommer til å koste en del, men er såpass ute av sync at det høres ut som jeg girer uten clutch til andre på alt over 1000 rpm. Men kan prøve oljeskift med redline som du sa, verste som skjer er at jeg har tatt et oljeskift, og der er jo aldrig dumt :)

Takk for hjelpen så langt!