TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Hjulenes iboende treghet"

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #74848  av AndreasH

Fant en artikkel som viser hva valg av felger har og si for bilens akselerasjons tider. Interessant lesing! :shock:

http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

For de som har lav terskel for tekniske utredninger: 0-100 går sånn kirka et kvart sekund treigere hvis man går fra 15" til 17" felger.. :wink:

#74850  av sindrejl

it is worth the loss ;)

#74854  av celicat23

Pffft. Celica 1.8 140hk med 16" orginal felger, eller med 19": Uansett kjører den ikke fra noe. Ser bare bedre ut når den blir frakjørt med 19" :)

#74861  av Tor

Genialt, dette viser at det er en del smarte folk i denne verden :)

#74879  av AndreasH

celicat23 skrev:Pffft. Celica 1.8 140hk med 16" orginal felger, eller med 19": Uansett kjører den ikke fra noe. Ser bare bedre ut når den blir frakjørt med 19" :)
Bli frakjørt med stil! :mrgreen:

#74886  av celicat23

AndreasH skrev:
celicat23 skrev:Pffft. Celica 1.8 140hk med 16" orginal felger, eller med 19": Uansett kjører den ikke fra noe. Ser bare bedre ut når den blir frakjørt med 19" :)
Bli frakjørt med stil! :mrgreen:
Viktig at bilen ser bra ut når den blir frakjørt i ett sett :)

#74893  av CelicaTurbo

...og dette er da grunnen til at når biltilsynet mislikte mine 8x18 felger så byttet jeg til 7x17 felger istedenfor 7.5x17 som virket mest normalt i handel. Kunne så klart ha kjøpt noe fancy metallshit som ikke veier noenting men det har jeg altså ikke råd til, så, lettest mulig for billig penge uten at det ser så alt for ille ut heller ;) Minner meg forresten på: fatten har nylig kjøpt seg ny klokke i titan med titan-"reim".. dæven, er det letteste metallet jeg har kjent på lenge, hadde vekten av plastikk men føltes som metall.. Skulle hatt felger i titan gitt ;)

#74895  av Tor

Eller magnesium felger. Er ikke de også ganske lette da?

#74899  av funkes

Tor skrev:Eller magnesium felger. Er ikke de også ganske lette da?

Men de koster deretter også :)

#75596  av QicSilver

CelicaTurbo skrev:...og dette er da grunnen til at når biltilsynet mislikte mine 8x18 felger så byttet jeg til 7x17 felger istedenfor 7.5x17 som virket mest normalt i handel.
Fikk du ikke lov å ha 18"ere?Satan så kjipe den er! :x

#75603  av kaimagne

QicSilver skrev:
CelicaTurbo skrev:...og dette er da grunnen til at når biltilsynet mislikte mine 8x18 felger så byttet jeg til 7x17 felger istedenfor 7.5x17 som virket mest normalt i handel.
Det gikk fint med 18-tommere når jeg skulle få min godkjent i Norge. Det eneste han sa var: "Dette var en fet bil!" med et stort glis rundt munnen. Autofile bilsakkyndige er det ikke for mange av, kan du si... :)

(nesten som pedofile barnehageonkler det...)

#75648  av CelicaTurbo

QicSilver skrev:
ja det kan du si, er ikke noe greie å ha med å gjøre her i Bergen. Det var ikke sjangs i havet for å få dem til å godkjenne det uten TÜV-papirer på akkurat dem felgene, og det var ikke mulig å få tak i. Alternativet var at Toyota kunne skrive en godkjenning men det nektet dem siden det ikke var Toyota-felger, uvilkårlig for om verkstedsmesteren mente at det var masser av plass til hjulene og ingen tekniske problemer med å ha dem på bilen.. :roll: Jeg kunne så klart ha rullet bilen inn med de piggfrie vinterdekkene når den måtte vises til biltilsynet, men da hadde dem husket meg som "fyren som lurte seg unna" og hadde gått esktra nøye til verks neste gang, samt at dette skjedde i en periode hvor dem hadde mange rånekontroller langs med veiene hvor dem sjekket biler.. jeg ble stoppet totalt 4 ganger i løpet av ett års tid.. nå har dem tatt pause tydelighvis..

forøvrig: jeg har også eibach senkefjærer på bilen som ikke er skrevet i vognkortet, og jeg har papirer på dem men pga at min bil ikke kommer fra Tyskland og dermed ikke har et lite klistremerke under panseret hvor det står "F410" så nekter biltilsynet å godkjenne papirene som korrekte for min bil (jeg har fra klubbens medlemmer fått stadfestet at biler som er produsert både før og etter min, og er importert fra Tyskland, har dette nummeret under panseret). Men, siden Eibach fjærene er svarte på farge så oppdager dem ingenting i kontrollene for dem ser bare etter fargede fjærer ;) Faktis, første gang jeg ble stoppet hadde jeg orginalfjærer på og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde ulovlige senkefjærer montert pga at det var en liten rød sirkel malt på fjæren (aner ikke hvorfor Toyota har merket dem med farge?). Jeg måtte diskutere litt og be fyren sjekke en gang til før han godtok at det nok var orginale fjærer og at han hadde sett feil når han mente hele fjæren var rød :roll:

#140159  av skody

CelicaTurbo skrev:Minner meg forresten på: fatten har nylig kjøpt seg ny klokke i titan med titan-"reim".. dæven, er det letteste metallet jeg har kjent på lenge, hadde vekten av plastikk men føltes som metall.. Skulle hatt felger i titan gitt ;)
off topic så det holder men... jeg har briller av plast og titan. Sku visst veie fire - 4 gram(!) Om det er kun stengene(er ingen innfatning) eller totalt vet jeg nå ikke. Men legger jeg dem fra meg på terrassen blåser de vekk. :shock:

on-topic: rent bortsett fra økt masse som er lik treghet i større, tyngre felger får man kjøreteknisk stort sett uønsket bredde med brede hjul som gir både økt luftmotstand og økt rullemotstand. Sluker effekt og bensin.
1.9Dieseldyret mitt går både bedre og BILLIGERE på vinter 6x14" enn sommern med 8x15". Gjør merkbart utslag på 64hk/2500rpm og 124nm/1900rpm. :wink:

#140168  av Andreazz

CelicaTurbo skrev:...og dette er da grunnen til at når biltilsynet mislikte mine 8x18 felger så byttet jeg til 7x17 felger istedenfor 7.5x17 som virket mest normalt i handel. Kunne så klart ha kjøpt noe fancy metallshit som ikke veier noenting men det har jeg altså ikke råd til, så, lettest mulig for billig penge uten at det ser så alt for ille ut heller ;) Minner meg forresten på: fatten har nylig kjøpt seg ny klokke i titan med titan-"reim".. dæven, er det letteste metallet jeg har kjent på lenge, hadde vekten av plastikk men føltes som metall.. Skulle hatt felger i titan gitt ;)
Titan har faktisk en større densitet en Aluminium og Magnesium..

Titan har densitet på 4,5g/cm3
Alu har densitet på 2,7g/cm3
Mag har densitet på 1,6g/cm3

Grensen for at et metall blir klassifisert som lettmetall er en densitet under 5g/cm3. Til sammenligning ligger vanlig karbon stål på rundt 7-8g/cm3 i densitet og bly på 11,3g/cm3..

EDIT: så nå at denne tråden var litt gammel :oops: Men stoffet er jo like relevant for det..!

#140212  av skody

Bare hyggelig med forumlurkers som graver opp gammalt dritt. Grunnen til at jeg fant tråden er at den ble linket til fra en annen tråd.
Synd linken med fag-artikkelen i første post er død. Har lest noe tilsvarende før. Noen som har relevante linker om temaet?

Andreazz: Har du en tabell med alle slags metaller? Eller åssen vet du dette? Bare lurer på hva rustfritt stål har. Sånne 303, 321 osv har. Hva med Inconel? Det bør være rimelig lett.

Hvis DET er tungt må det være valset til ekstremt tynne vegger i eksosanlegg på drag- og formelbiler. Blir rødglødende/blankt uten turbovarme, og på en Williams(?)dokumentar jeg så var det en som kun jobber med eksos der. Han sa at Inconel er sitat:"is a bitch to weld" :D Vel, nok offtopic for i dag. :oops: