TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468774  av ArildM

Lander noen flere pakker fra Japan etterhvert i Norge nå ser jeg, bilder kommer :)
TRD dempere og sportivo fjærer er kommet. TRD sportivo stabstag er også på vei. Samt noen andre JDM options!

Ang clutch; vet jo ikke om den er gåen, men synes den virker litt "slapp" på noe vis, så har en uggen følelse på den, har nye deler liggende, venter bare på litt lys og varmere vær så jeg gidder å holde på i garasjen. Spurte på Facebook, og fikk litt info:

Manual fra Paul Hibbs på clutchbytte:
https://docs.google.com/document/d/1Uj2 ... it?tab=t.0

Noen kommentarer jeg fikk på FB SMT Gruppen:
"I always leave the GSA and HPU in the car, fully connected. Only need to unbolt the GSA from the transmission. "
"If you cannot disconnect the pipes at the hpu unbolt the hpu from the cross member and fasten it to the top of the gearbox and take it out all together. Only 4 8mm bolts"
"Disconnect the pipes from the HPU and the connector on the SMT actuator."

Så, virker ganske rett frem. Slipper å lufte slavesylinder og dalle med det også.
Eneste er at man må ha Techstream for å kjøre en "relearn" prosedyre, så systemet får kalibrert seg til ny clutch.

Ellers:
SMT systemet vil varsle hvis clutchen styrer, siden den har sensor på rotasjonshastighet på clutch vs svinghjul(?), så den er ikke helt gåen. Mulig den er helt ok også, men etter 20 år+ så kan det vel ikke skade å bytte. 2zz clutch og svinghjul skal være litt mer aggressivt, er vel trykkplaten som er litt sterkere, så den bør "bite" litt raskere.
Har vel notert tidligere at man kan sette på "stage1/2/3" (hva enn det måtte bety) clutcher på SMT girkasse også, det vil funke, men fant noen som sa de ble litt ekle å kjøre med, så det blir som på en normal girkasse også, blir det for kvasst så er det ikke noe særlig å kjøre med fra dag til dag. Og det er tross alt bare en 1zz motor :lol: Ergo virker OEM+ (altså 2zz clutchsett) å være en bra middelvei.
 #468795  av ArildM

TRD Sportivo dempere (trolig en lett modifisert versjon av kyb demperne som står på originalt) og TRD Sportivo fjærer.
I følge det jeg har lest senker disse moderate 20mm foran og bak, har også Sportivo krengestag på vei fra Japan, som er et par mm tykkere foran, og en mm bak, eller noe i den duren. Blir morsomt å se hvordan TRD har satt opp dette VS TTE fjærene jeg har på nå. TRD Sportivo settet har også egne spacere som skal plasseres mellom subframe bak for å korrigere geometrien (se https://www.lmrparts.com), så tydelig at Japanese har gjennomtenkt, der hvor TTE bare har supplert senkesett.

Demperne er gåene, var litt motstand på å komprimere de, men ingen tegn til at de vil gå tilbake. Kanskje ikke så veldig mye å forvente av 20-25års gamle deler. Selve demperhuset er uansett det som er interessant, da jeg tenker å kappe de og sette inn Koni innsatser (gjort av andre før meg). Vurderer om jeg skal gidde å pusse og lakke selv, eller om jeg feks kan få de pulverlakkert, spørsmålet er bare da om man kan maskere over Sportivo klistremerket og beholde det på noe vis. Hvis ikke blir det vel vanlig lakkering. Vi får se, trolig et høstprosjekt uansett.

Fjærene ser også bra ut, men man vet jo ikke hvor mye de har blitt sammenklemt over årene, så man får se når de er montert. Alternativt får jeg skrevet inn disse i vognkort og bytter til noe annet senere.
Vedlegg
IMG_20260126_113923.jpg
IMG_20260126_113923.jpg (956.32 kiB) Vist 123 ganger
IMG_20260126_114850.jpg
IMG_20260126_114850.jpg (614.45 kiB) Vist 123 ganger
IMG_20260126_114900.jpg
IMG_20260126_114900.jpg (549.53 kiB) Vist 123 ganger
 #468797  av magnesmurf

Erfaringen min fra sw20 med å bytte til de justerbare koni demperene, er at de desverre viste seg å være noe sørgelige greier.
Forhåpentligvis gjør de en bedre jobb på ditt understell.
 #468798  av ArildM

Takk for innspill :) Noe spesielt du ikke likte med Koni? Joda jeg vet at de er overpriset, og ikke tilbyr i nærheten av like mye funksjonalitet som andre dempere, feks monotube osv. Men markedet er minimalt (enten org kyb eller koni innsatser), og jeg vil ikke ha Coilovers på denne bilen, ergo var et "originalt" TRD oppsett (utseendemessig i alle fall) perfekt.

Hadde koni på både AW11 og SW20en og kan ikke huske noe annet enn at jeg var fornøyd med det. Mener det var H&R fjærer på SW20n, synes de var fint vekta for vanlig kjøring.
 #468799  av Makk

Holde seg unna KYB vertfall, skal love deg at gt4'n den ble reina balja på bølgan blå.

Bounce bounce bounce på hvert eneste hump, skikkelig farlige greier....

Får samme effekt når en kjører uten dempere å bare med fjærer, helt tydelig alt for underdimensjonert :lol:
 #468800  av ArildM

Hehe, KYB er originalt på Mk3, men de må vel ha fått til såpass for det var vel ikke noen store klager på hvordan Mk3 oppførte seg fra fabrikk. Fikk vel derimot skryt for at den var mer kontrollerbar på grensen enn de tidligere.
Men med det sagt, så bør Koni om noe være en oppgradering fra Kyb. Og godt mulig at de var underdimensjonerte for banebruk på Celica, særlig hvis de ikke var spesifisert fra Toyota.

Det finnes også en "KYB SR Special" på markedet i Japan (https://www.blackhawkjapan.com/products/kyb-nst5199r), som sier at den er "It's not stiff, but it provides a firm ride that's comfortable." (det sa brura også? :lol: ). Så mulig det faktisk er en repro av TRD demperne, med litt stivere demping enn originalt. Men har ikke funnet noen fasit på noen av delene, bare folk som har brukt håndmakt mellom ny original og ny TRD demper, og følt seg frem til at TRD er stivere.

Grunnen til at jeg ikke vil ha Coilovers er at jeg trolig må gå for K&W, som sikkert er de eneste med TuV, og at jeg uansett er skeptisk på montering av Coilovers uten å vekte hjørnene på bil for å få det helt rett. Selv etter fikling på Caldinaen et par gang, så er det noen mm høydeforskjell i målt gap på skjermene. Så all mulighetene for justering, er også nedfallet all den tid jeg ikke har utstyr for hjulstilling og vekting hjemme, IMHO.
På Caldinaen er også fjærene såpass stive at jeg ikke kan sette demperne på nedre del av hardhetsskalaen (mykt oppsett), for da blir demperne for svake for fjærene, sånn som du sier Makk, alt for mye fjær, alt for lite demper, altså vinner fjæra over demperen og du kunne like gjerne ha kjørt uten demper, sånn grovt skissert.
 #468801  av Makk

Angående montering av coilovers, da jeg monterte BC sine så sleit jeg med at det ble aldri likt på hjørnene på bilen selv, til jeg sluttet å måle på der jeg stiller fjærbeina og begynte måle fra gulv til hjulbue.

Og måling foregår kun når en har tatt bilen ned og rullet den på hjula for husk at gummien står i spenn når opphenget kommer ned og presser hjulene sideveis.

Det tok noen ganger opp og ned i bukken for å få dette bra skal jeg bare si... Tok til høyde for at jeg satt i førerstol slik at alt var likt når ingen satt i, og så ga det en liten knepp ekstra på førerside for som regel var det bare meg likevel, ikke nok til å se det når bilen sto utstilt, men ett par tre milimeter høyere på førerside uten belastning ;)

Ble veldig bra og var super fornøyd med dem fra BC.

Og de eneste coilovers som er noe å ha, er dem man kan stille ved å skru tuben nederst opp og ned, dem man høydejusterer ved å stramme fjæra er det verste dritt tenkelig, med de billige som gjerne er sånn så må man regelrett fucke opp forholdet mellom fjæra og demper ganske bra, slik at om den skal høyere så blir den nazistiv samme hva du gjør, og skal du ha den litt nedpå så blir det båt uansett faen.

Og når en er fornøyd å ferdig, rett på hjulstillingskontroll, de papirene som var før og etter med meg var blodrøde, dem gikk nesten i svart :lol:

Styr unna de der som har det lol.
 #468802  av ArildM

Tnx for tips. Har egentlig ikke orket å justere noe mer på det, ja jeg er lat :lol: BC-ene er dog veldig fine som du sier, stive men ikke for stive. Meget godt kontrollerte er vel kanskje rett ord å bruke, men er vel kanskje siden de er monotube også, noe som Caldinaen hadde originalt bak også, men ikke foran.

Justerte på den nederste biten av coiloverene som du sier, hva enn fjærene er spent til fra fabrikk håper jeg ikke noen har vært å tjafsa med, for da er det fort gjort å rote det helt til. Skal være hardhetsjustering på demperne bak også på den, men jeg lurer på om det er oppe i gulvet, og man må demontere halve interiøret for å komme til, for jeg finner ingenting i bunnen av demper. De bak er dog veldig fint justert på hardhet, så de skal få stå slik. Men igjen, fordelen med originale dempere, du slipper å tjone med noe som helst. Høyden er slik som høyden skal være, du trenger knappest tenke på camber for det er lite og ingenting å justere på, så da er det ikke mye som kan bli feil.
 #468803  av Makk

https://www.bcracing.co.nz/product/toyo ... 2-st215-1/

Om der er justering på dempere så finner du det på toppen, det er liksom vanskelig å ha det noen andre steder.

Om ingen ting kan ses nedover hele tuben så er jo saken grei, da er det i toppen slik som alle andre.

link til type coilover kit som er absolutt best, ikke nødvendigvis merke, man løser ut de to skruene til hjulopphenget og vrir hele tuben rundt mens fjær står helt stille 8) Som nevnt så bør den absolutt ikke røres, om man bruker den til å justere høyde med så blir det bare rot, må deretter stille inn demper til nye verdier også og hvem i allverden kan regne seg frem til det uten endeløs kjøring og testing, la det stå helt i fred.

Ett tips er å sjekke over og dra over hver gang du har av hjulene, for med meg har det faktisk løsnet to ganger og jeg har dratt dem så hardt en 100 kilos mann med 20 år i mekanisk bransje er sterk nok til, kan love alle som leser at det her skrur på seg om det får holde på lenge nok så det er bare å sjekke hver gang den henger der er mitt råd... Både tubelåsing og kontramuttere på fjærer...
 #468805  av magnesmurf

ArildM skrev: 27 jan 2026 22:15 Takk for innspill :) Noe spesielt du ikke likte med Koni? Joda jeg vet at de er overpriset, og ikke tilbyr i nærheten av like mye funksjonalitet som andre dempere, feks monotube osv. Men markedet er minimalt (enten org kyb eller koni innsatser), og jeg vil ikke ha Coilovers på denne bilen, ergo var et "originalt" TRD oppsett (utseendemessig i alle fall) perfekt.

Hadde koni på både AW11 og SW20en og kan ikke huske noe annet enn at jeg var fornøyd med det. Mener det var H&R fjærer på SW20n, synes de var fint vekta for vanlig kjøring.
Koni på sw20 i kombinasjon med eibach fjærer (gankse myke) var håpløst. Enten var demperen så hard at den ødela alt som fantes av komfort. Alternativt stilte man til de mykeste instillingene og da ble bilen skikkelig ustabil. Spesielt ved pådrag og brems.
 #468808  av ArildM

Takker for gode inspill fra begge.

Håper jeg finner en happy medium med koni og TRD fjærer på Mk3n, som nevnt så blir det 99% bare finkjøring med denne, så om det er mykt gjør det ingenting, så lenge det ikke blir håløpst mykt :lol: :D
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16