TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SW20 2AR-FXE Swap

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #469182  av Morten Thorén

Hehe, ja antar det første 2ar swapen i norge generelt? Og kanskje første gang 2ar blir kjørt med Maxxecu? Men tviler på at det blir den eneste fremover, selv om jeg vil si det har vært litt dyrt å bytte, så er det langt billigere enn V6 motoren:) time will show;)
 #469183  av ArildM

Virker som en genial swap! Genialt med lett tilgjengelige deler til motoren også siden den er solgt i bøtter og spann i Rav4. Blir spennende se hva du kan hente med litt friskere eksos og litt tuning :)

Ikke at det har så mye å si, men vil tro at den er rimeligere i drift enn v6n også :)
 #469185  av Morten Thorén

Haha ja skal kjøre en lag tur imorgen, skal ta å fylle tanken og nulle ut trippmåleren, så får vi se hva jeg får på mila:)

Nå ble an EU godkjent og, så nå er det faktisk bare å kose seg:)
 #469194  av ArildM

Genialt det!
W30'n bruker 0,6 ish på småkjøring, og det er så genialt, kan bare kjøre over alt uten å tenke på at den drikker noe :D
 #469198  av Morten Thorén

Ja, helt genialt, nå har jeg kjørt frem og tilbake Stavanger - Asker og må bare si det, fy søren, hadde mr2en komt idag så hadde jeg ikke vært overasket om den hadde komt med denne motoren. Bilen føles veldig stabil og gjevn. Føler kanskje bilen er blitt litt for "voksen" for å være helt ærlig, hehe, så må få til litt mere lyd 8) .
 #469331  av Morten Thorén

Tenkte jeg kunne gi ut et gråvt estimat på kost av dette swappet.
Screenshot 2026-06-15 080721.png
Screenshot 2026-06-15 080721.png (73.62 kiB) Vist 41 ganger
er nå selvsagt en del småting som bulckhead kontakter, ekstra maxxecu pins, t-stykke til kjølesystemset osv... som ikke er med i regnestykket. Men ser du bot ifra at jeg nå har et ferdig MAP til Maxxecu til denne motoren, så vil jeg tro at 60k ikke er sånn halv gale. Er jo dobbelt av det jeg så for meg da, men, hehe, sånn er det vell altid:)
 #469332  av ArildM

Hehe, har du REGNET på hva et bilprosjekt koster :shock:

Uansett, det må være mye bra motor for pengene, og masse potensial for fremtiden. Ser ikke bort fra at et 2GR swap er dobbelt så dyrt? 3sgte er ganske så laggy i forhold, og hvor finner du en bra gen3-4-5 3sgte motor i dag som ikke trenger MYE nye deler før den er operativ? Så sikkert 30k bare for det, og da er du ganske så begrenset mtp trimming/motorstyring osv. Nei, absolutt et kult swap! Og som du sier er det en motor som enn så lenge er lett tilgjengelig her på berget, og deler er også lett å skaffe siden den er solgt i Rav4 og andre biler i en rekke år her.

Og offisiell rapport til evt dama og andre som skulle mase om pris er vel alltid sånn 30-40k? :lol: :D
 #469333  av Morten Thorén

Haha ja, er en håndfull som har spurt, regner med det er en del som sitter å vurderer samme swap. Tenker spesielt på de som sitter med en ødelagt 156hp 3sge som må bygges på nytt. Spannede og se hvor lenge jeg er alene om denne motoren i MR2 SW20'en 8). Håper å få vist fram på en del treff nå i sommer, men nå som bilen ruller igjen så dukker det opp flere problemer, hehe, så da blir det å fikse bremsene foran som har gått i lås... Er snart ikke mye orginalt igjen på denne bilen. :roll:
 #469334  av Morten Thorén

Har også fått problemer med lys-kontrolleren. Før så kunne jeg ha på tåkelysene hele tiden, slo seg til og med av av seg selv når jeg åpnet døren, vippelyktene kunne åpne seg og lukke seg uten å måtte slå av alle lysene osv. nå funker ikke tåkelysene og alle lysene må slås av manuelt når jeg går ut av bilen... :shock:
 #469335  av ArildM

Hehe, ja du kan jo prøve å sende en 30 års gammel 3sgte på motorverksted for overhaling. Tipper du ender opp på samme totalpris som du har havnet på, MINST :D Og 60k for en 3sge, eller 60k for 2AR? Da bør valget være veldig enkelt.

Lyskontroller? Er det noe eget du har satt inn.
Synes å vite at alle SW20 har manuell betjening av lys? :?
 #469341  av ArildM

Aha, landet med de late har automatiske kjørelys allerede i SW20 :lol:

Håper du finner ut av det :wink: