Da har jeg byttet radiator. Fikk hjelp av en mr2 venn i Kongsberg som har et eget verksted. Veien opp til huset hans kan sammenlignes med flåklypa toppen
Stod for det.æ meste av skruing selv med god hjelp underveis. Hadde sett flere youtube videoer, samt fått info av Magne og David så kjente til prosedyren. Gikk overraskende greit og nå med riktig type radiator lokk så vil den nye radiatoren holde I mange år.
Med den gamle radiatoren ute, var det tydelig at den har hatt en liten lekkasje over lengre tid og den lakk I sømmen mellom sidetank og kjølerillene. Gammel inntørket kjølevæske avslørte dette. Moro å skru og spesielt når alt av skruer, muttere, vifter, foringer etc ser nytt ut. Ikke noe knekte fester eller skruer her nei
Monteringen gikk også greit, eneste var at vi var litt uheldige og kom borti med radiator på ene blinklyset foran så det ble en liten skramme jeg kan kjenne med neglen. Men Magne skal fikse den, samt ta siste lufting hos seg, så problem solved.
Gikk på rundt ganske mye kjølevæske, mye mer enn hva som ble drenert ut av radiator så tydelig at det var lite i systemet. Så brukte mye av biltema sin Frostvæske Longlife (G12/G12+), ferdigblandet, 12 kg. Nå er ekspansjons tanken full og systemet fult. Så har jeg litt ekstra kjølevæske med I bilen for å etterfylle ved behov de neste kjøreturene. Noe søl med kjølevæske ble det. men tørket vekk det som kom i frunken med papir og det samme i motorrom ved påfyllin. Resten fordamper og blir borte uansett ved neste vask. Så er ikke kjølevæske skadelig for lakken heller.
Første kjøretur viste normal temperatur og effektivt varmeapparat.
Moro å være med å gjøre jobben selv. Skaper et enda sterkere bånd til denne maskinen. Såpass at den skal få en liten venn neste lønning. En såkalt Dasi Mochi 3;
https://dasai.com.au/products/mochi-3?v ... 1784061988
Må også berømme den nye messing og kobber radiatoren fra GT4-Play. Den var av høy kvalitet og alt passet uten problemer.