TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #469600  av magnesmurf

Makk skrev: 13 aug 2026 21:07 Det jeg skulle skrevet for lenge siden og har glemt mtp radiatorer på MR2, det som virkelig betyr noe å oppgradere det er viftene, de gamle greiene som er der originalt er bra mega-crap, trakten dem står i originalt har så mye glis i seg mellom viftebladene at en kan like gjerne ta den av.

Topp moderne vifter som monteres begge sider og suger inn er super-effektive.

Kombinert med det turbolokk der man tar bort regnskjermen så får en EKSTREMT mye bedre kjøling her 8)
Ingen argument vedrørende motorlokk, det utgjør stor forskjell for temp i motorrom.

Men viftene skal jeg krangle litt på. Selve viftene til radiatoren, de orginale, er ikke noe særlig. Men de brukes mest i kø og ikke når det er luftgjennomstrømming i fart. Og en ting de orginale viftene har, er trakt som dekker mest mulig av radiator med en stor åpning bakover, så mest mulig luft strømmer gjennom radiator når viftene ikke går.
Stort sett alle andre viftelløsninger benytter et deksel som dekker mer av radiatoren og gir mindre luftgjennnomstrømming når viftene står stille.
Men når viftene først starter blir det noe helt annet, da moderne SPAL vifter er langt mer effektive enn de gamle orginale.

Og som jeg har vært innom på egen bil, vifte i motorlokk har lite poeng, da den faktisk blokkerer luftgjennomstrømmingen når hastigheten øker. Vortex generert av karroseriform gir vakuum over motorlokket ved litt hastighet, så vakuumet over motorlokket suger ut mer luft enn det viftene klarer å generere. av luftstrøm. Den mer moderne vingen på 98+ modellene øker denne vorteks oppførselen over motorlokket.
Så noen som hadde testet i vindtunell. Raintray ødelegger mye av den luftstrømmen. Samme med å ikke ha "catch" deksel under for å få luftstrømmen opp i motorrommet.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109