@lpher skrev:Amund skrev:
At noen får torsen (uten H
), til å holde såpass som de gjør. Er for meg et under. Etter å ha sett kenneth knust sin 2.(?) diff, og etter at eg såg kor lett den på mk4 supran til toyparts røk, er torsen boss for min del. Torsen tåler bare en viss mengde moment, når det momentet overstiges, sprekker den, noe som kan ende i knuste deler i mere enn diffen....
Hmmm..oki...if you say so
Kan bare ikke si at jeg kjenner til så mange tilfeller av original diff'er som har tatt kvelden..untill now! 
Det viste seg at jeg var IKKE alene om å ha knust Torsen diff på Celica, jeg forhørte meg litt på den internationale GT4 listen, og jeg var ikke akkurat den første. Det som hadde hent i flere andres tilfeller, var akkurat som med meg, ras av diff tok med seg girkassen (mellomakslingen på celica er seriøst svær)
Så torsen tåler ikke nok. Vi åpnet den siste diffen jeg knuste og det var jo ganske interesannt.
Den var nemmelig ikke knust så gale som den forrige, det gikk å kjøre noen mil med den (en del ekle metall lyder, men dog)
Det gikk så lenge det var ekstremt lite momemt jeg pushet bak der. Grunnen var jo åpenbar når vi åpnet den.
Torsen diffen presser sammen to tannhjul (3 individuelle par) Jo større moment to pusher gjennom diffen, jo hardere presses disse tannhjulene sammen. Disse tannhjulene er montert i ett hus inni selve diffen. Dette huset må motstå krafen som tannhjulene presses sammen med. DET GJØR DET IKKE! Huset som disse tannhjulene er montert i SPREKKER! og da vil i beste fall disse tannhjulene begynne å "rape" (som skjedde i mitt siste havari tilfelle). Worst case (har skjedd både meg med celicaen, og toyparts med MKIV) Så knekker tannhjulene da de gjerne kommer litt ut av alignment når huset har sprekkt. Dette fører til at diffen låser seg totalt, og somethings gotta give! I mitt tilfelle, girkassen, i toyparts tilfelle, mellomakslingen.
Forskjellen på en lamell diff er at presset på huset er konsant, det er gitt av forspenningen i fjæren som bestemmer hvor mange % diffen skal sperre. På TRD diff mener jeg du kan justere denne fjæren og endre hvor mange % diffen skal sperre ved å nappe ut stikkakslingen, men det er jo en helt annen sak.
So there you have it!
Torsen + Seriøs effekt = Dømt til å misslykkes (før eller siden, ofte før

)