TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• diff.spørsmÃ¥l 96 mod TT supra automat

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#146451  av TOYPARTS

original sperren tåler ikke mye,det er en thorsen sperre og der er det ingenting som gir seg, det bare sprekker.
 #146455  av et_casey

Kjøp større dyser med engang, så har du litt å gå på, man skal aldri kjøre 100% duty på en dyse, det er bedre å legge seg på rundt 50-60%. Det sies at 80% er max. Jeg skal ha 720 eller 880 dyser når jeg bygger om.

Passer den TRD diffen i alle diffhusene som supraen har kommet med? eller er det bare i manuell diffen? så du listet opp en pris på rundt $850, dette er jo da bare for selve innmaten.

#146502  av @lpher

TOYPARTS skrev:original sperren tåler ikke mye,det er en thorsen sperre og der er det ingenting som gir seg, det bare sprekker.
Torsen...uten "H" takk :) Det finnes en del bra trimmede biler med origaldiff da Toy...og enda noen med TRD-varianten :)
 #146503  av @lpher

et_casey skrev: Passer den TRD diffen i alle diffhusene som supraen har kommet med? eller er det bare i manuell diffen? så du listet opp en pris på rundt $850, dette er jo da bare for selve innmaten.
Det finnes en TRD-oppgradering til alle Supra-differ :)

#146539  av Amund

@lpher skrev:
TOYPARTS skrev:original sperren tåler ikke mye,det er en thorsen sperre og der er det ingenting som gir seg, det bare sprekker.
Torsen...uten "H" takk :) Det finnes en del bra trimmede biler med origaldiff da Toy...og enda noen med TRD-varianten :)
At noen får torsen (uten H :?), til å holde såpass som de gjør. Er for meg et under. Etter å ha sett kenneth knust sin 2.(?) diff, og etter at eg såg kor lett den på mk4 supran til toyparts røk, er torsen boss for min del. Torsen tåler bare en viss mengde moment, når det momentet overstiges, sprekker den, noe som kan ende i knuste deler i mere enn diffen....

#146548  av @lpher

Amund skrev:
At noen får torsen (uten H :?), til å holde såpass som de gjør. Er for meg et under. Etter å ha sett kenneth knust sin 2.(?) diff, og etter at eg såg kor lett den på mk4 supran til toyparts røk, er torsen boss for min del. Torsen tåler bare en viss mengde moment, når det momentet overstiges, sprekker den, noe som kan ende i knuste deler i mere enn diffen....
Hmmm..oki...if you say so :) Kan bare ikke si at jeg kjenner til så mange tilfeller av original diff'er som har tatt kvelden..untill now! :D

#146550  av TOYPARTS

jeg kan ramse opp mange tillfeller av knust diff på mkiv, et diff havari tar som oftest med seg mellomakslingen sammtidig, om man skal ta en originaldiff som VIRKELIG tåler pryl så er det mk3 (ma70 supra), de tåler alt og går nesten ikke an å drepe, grunnen er at det er en lamellsperre, og det at Toyota gikk bort fra lamelldiff og monterte det TÅPELIGE torsen systemet på er for meg helt ubegripelig, de tåler rett og slett ikke hard behandling i det hele tatt, og til drag?ubrukelig.

Om man får et havari som ovennevnte må man regne på ca 20k for å få det i orden igjen.

#146590  av Kjelliken

:D tror vi kan konkludere at de forkjellige er best til sitt bruk her gutter.. så om en kjører normalt pent med bilen er torsen diff sikkert helt konge selv med masse effekt..

Men da en begyner med mer extreme påkjenninger somnevnes her ( DRAG )

ja så blir belastnings påkjenningene enorme og brutale.. ikke sant gutter og da er lamell diffene overlegen.. sån er det bare.

Jeg vet no i allefall hva jeg er ute etter til min bil.. og det er ikke torsen..... :twisted:

#146591  av Andreazz

Kjelliken skrev: Jeg vet no i allefall hva jeg er ute etter til min bil.. og det er ikke torsen..... :twisted:
Lincoln Electric? ESAB? Miller?
:lol:

#146593  av Kjelliken

Andreazz skrev:
Kjelliken skrev: Jeg vet no i allefall hva jeg er ute etter til min bil.. og det er ikke torsen..... :twisted:
Lincoln Electric? ESAB? Miller?
:lol:
8) ehheeh blir jo sikkert ett rent helvete med ESAB....bla bla bla firhjulstrekker og kjøre hehehe... :roll:

#146596  av kennethx

@lpher skrev:
Amund skrev:
Hmmm..oki...if you say so :) Kan bare ikke si at jeg kjenner til så mange tilfeller av original diff'er som har tatt kvelden..untill now! :D
Det viste seg at jeg var IKKE alene om å ha knust Torsen diff på Celica, jeg forhørte meg litt på den internationale GT4 listen, og jeg var ikke akkurat den første. Det som hadde hent i flere andres tilfeller, var akkurat som med meg, ras av diff tok med seg girkassen (mellomakslingen på celica er seriøst svær)

Så torsen tåler ikke nok. Vi åpnet den siste diffen jeg knuste og det var jo ganske interesannt.

Den var nemmelig ikke knust så gale som den forrige, det gikk å kjøre noen mil med den (en del ekle metall lyder, men dog)

Det gikk så lenge det var ekstremt lite momemt jeg pushet bak der. Grunnen var jo åpenbar når vi åpnet den.

Torsen diffen presser sammen to tannhjul (3 individuelle par) Jo større moment to pusher gjennom diffen, jo hardere presses disse tannhjulene sammen. Disse tannhjulene er montert i ett hus inni selve diffen. Dette huset må motstå krafen som tannhjulene presses sammen med. DET GJØR DET IKKE! Huset som disse tannhjulene er montert i SPREKKER! og da vil i beste fall disse tannhjulene begynne å "rape" (som skjedde i mitt siste havari tilfelle). Worst case (har skjedd både meg med celicaen, og toyparts med MKIV) Så knekker tannhjulene da de gjerne kommer litt ut av alignment når huset har sprekkt. Dette fører til at diffen låser seg totalt, og somethings gotta give! I mitt tilfelle, girkassen, i toyparts tilfelle, mellomakslingen.

Forskjellen på en lamell diff er at presset på huset er konsant, det er gitt av forspenningen i fjæren som bestemmer hvor mange % diffen skal sperre. På TRD diff mener jeg du kan justere denne fjæren og endre hvor mange % diffen skal sperre ved å nappe ut stikkakslingen, men det er jo en helt annen sak.

So there you have it!

Torsen + Seriøs effekt = Dømt til å misslykkes (før eller siden, ofte før :) )

#146673  av Amund

Kan skrive under på den der Kennethx! 8)