TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ slippe unna militæret

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#172388  av Azrael

dca skrev:
andre 1 skrev:Dca skrev :kommer aldri på no offentlig papir.

Selfølgelig gjør det d !!! Tror du virkelig ikke det vil bli stilt spm tegn ved eventuel søknad til politihøyskolen eller for den sags skyld jobb i helsevesnet osv om eventuell uteblivende førstegangstjeneste grunnet psyken !!! Dette er papirer som følger deg resten av livet og du vil aldri bli sikerhetsklarert til enkelte jobber , så enkelt er det !
kommer ikke på no rulleblad eller no...kun sikerthetsklarert papir eller hva man kan kalle det!!!!!
om du skal søke jobb som mekaniker så får de aldri greie på at du slapp unna militær pga syken..!!! er det jeg mener hvis du ikke skjønte det! :)
Jeg mener ganske bestemt at sånne ting kommer på det millitæret rullebladet ditt, og det kan enhver arbeidsgiver be om å få se på evt jobb intervju :?:

#172400  av angrykid

Bardufoss er ikke så ille, bare rundt 30 minus på vinteren og ellers en liten møkkaplass. :) Bor 2 mil unna selv, og er jevnlig der borte, da dem har en av de beste mobilsjappene i norge stasjonert der. hehe

Utover det, så slapp jeg unna forsvaret ved å søke meg til siviltjenesten, var inne i ei uke i forsvaret, så ble jeg mud'a (tjenesteudyktig) pga dårlig hørsel (hadde influensa den uka, så hørte minimalt) hehe.

det er nå 7 år siden jeg ble mud'a, og har enda ikke hørt noe fra siviltjenesten.

#172401  av Andy_Celica

Kan du ikke bare brekke en arm eller et bein da?? hihi :D hvis du tar et barberblad og kutter deg litt oppover armen når du har kommet inn i militæret, og da skylder på psyken. kommer du garantert til å få dra hjem. bør ikke skjære mye, bare noen små kutt her og der. kjenner en som gjorde det og funka bra det. Militåret vil jo ikke ha folk som ere sadistiske ovenfor deg selv.

#172406  av kaimagne

angrykid skrev:det er nå 7 år siden jeg ble mud'a, og har enda ikke hørt noe fra siviltjenesten.
Bare gi meg personnummer, så skal jeg nok sørge for at du kommer deg inn igjen! ;)

MUD står forresten for Midlertidig UDyktig, og det betyr at de når som helst kan kalle deg inn til førstegangstjeneste. Lite sannsynlig, men du er ikke ute av det ennå.

Til BrennaRacing:
Ellers er det som noen sier her, VELDIG lite lurt å fake dårlig psyke. For det første, så blir du henvist til time hos en psykiater, og vips, så er det på det sivile helsekortet ditt.
Alle normale jobber i helsevesen, skoleverk osv, kan du da skyte en bitteliten hvit pil etter, i hvertfall som første jobb. Det samme gjelder andre yrker der du behøver sikkerhetsklarering som politiet, vekterfaget osv.

For det andre så er ikke Forsvaret så ille som du tror. CSS-bataljonen utdanner mange på tunge kjøretøyer, så det kan godt hende du får deg sivilt førerkort for lastebil og buss mens du er inne. I tillegg betaler Forsvaret all rente på billån, boliglån, samt at du får dagpenger, gratis kost&losji og gratis hjemreiser.

Og hvem vet, kanskje du til og med trives med det, og da er sjansene absolutt til stede for å få reise utenlands og tjene bra med penger og få en spennende opplevelse.

Ellers er det slik at dårlige knær (dokumentert fra lege) og dårlig rygg er grunn god nok til i det minste å få status som MUD, og hvis det er lang historikk bak skadene så kan man få status som tjenesteudyktig.

Uansett, ting er sjelden så ille som man skal ha det til. Tvi tvi med det som skjer fremover! Lurer du på noe spesielt, så kan du sende meg en PM, så skal jeg se hva jeg kan fikse... ;)

#172412  av oleb

BrennaRacing skrev:Takk for svar Oleb...Så du mener at jeg burde dra opp til Troms å si at jeg har dårlige knær å ikke vil inn..Går det ikke an å få de folka til å forstå det før man drar opp....

Det med siviltjenesten hørtes jo greit ut (hvis det er så lett som du sier) Men er ikke det 15 måneder??
Ja, få gjerne legeattest på dårlige knær og pollenallergi, så viser du dette til legen der oppe og satser på å bli dimmet, noe det er stor sjanse for.
Du kan søke om fritak av helsemessige årsaker på forhånd, dette prøvde jeg på, men det er vanskeligere å få dette godkjent. Da er det like greit å dra opp til Troms for å bli luket ut under innrulleringen.

Siviltjenesten er så lett som jeg sier, utfordringen er jo å få seg en jobb i byen du vil være i, men dette går som regel greit. Siviltjenesten er 13mnd, og det er mye snakk om at den skal bli forkortet til 12mnd. (du får forresten mer dimmepenger enn de som avtjener sivil verneplikt).

#172417  av andre 1

Sindrej skrev :
jeg var inne og angrer stort.. greit det var et kjedelig friår fra det vanlige med masse crap og piss.. men jeg tapte en jævlig inntekt på det..

Dette forstår jeg godt og det er jo det som er den største bøygen for de fleste .
selv så tapte jeg like mye penger som en ganske fet supra koster på det året jeg var inne .

Men når det er sagt så ville jeg ikke vært det foruten , selv så opplevde jeg masse som jeg aldri hadde om jeg ikke hadde vært der .

Nå hadde jeg en litt spesiel tjeneste og viste faktisk før jeg gikk inn nøyaktig hva min tjeneste ville gå ut på og jeg hadde ingen befal som komanderte meg til det ene eller det andre .

Det jeg ville frem til i min post var at det å mudde på uærlig vis er patetisk og sier en heldel om en person .

#172420  av Johansen

Enkleste er vell bare hvis du da har jobb å få sjefen til å skrive at di trenger deg på jobb å kan ikke sende deg i militæret :) bruker å funke det.. men hvis du nu skal inn, så er det bare å klage å styre der borte si at du er dårlig osv får ikke sove om natten, takler ikke sove ilamme masse gutter osv.. da blir du nok sendt hjem :) en kompis som gjorde dette nettopp ;D funket bra :)

#172425  av zacroa

jeg var i akkurat sammme situasjon som deg, ferdig lærling hadde fast jobb. prøvde alle mulige måter å snike meg unna.... gikk ikke.

alle sier det er kjempe lett å komme seg unna, var ikke det for meg.
får ikke utsettelse pga jobb.

hvis du skal slippe helt, tror jeg du må møte opp og prøve der oppe...
de vil gjerne ha folk innom før de slipper dem.

jeg endte på siviltjeneste, bare fylle ut ett skjema og ferdig med det.

er 2 år siden jeg blei overflyttet til siviltjenesten, har ikke hørt noe ennå...
ringte for rundt ett år siden, da fikk jeg beskjed om at de hadde så mye folk at jeg ikke kunne regne med å bli kalt inn på en stund...

#172429  av chris

Er det ikke litt feigt å gjøre alt for å prøve å slippe unna militæret? Er jaggu mange som seriøst burde vært inne en tur. Man blir liksom fort litt mer voksen da. Ha dere inn å gjør pliktene deres!! :lol: 8)

(nå får jeg vel en hel hær mot meg her inne :mrgreen:)

ps.. jeg var i infanteriet på Evjemoen, og jeg hadde absolutt ikke spesielt lyst å være der. Men lærte jaggu mye om mennesker, samarbeid, og om seg selv (og da tenkte jeg ikke på frøken høyre på dassen :lol:) Og å skyte er jo svin-gøy :D

#172436  av BrennaRacing

zacroa skrev:jeg var i akkurat sammme situasjon som deg, ferdig lærling hadde fast jobb. prøvde alle mulige måter å snike meg unna.... gikk ikke.

alle sier det er kjempe lett å komme seg unna, var ikke det for meg.
får ikke utsettelse pga jobb.

hvis du skal slippe helt, tror jeg du må møte opp og prøve der oppe...
de vil gjerne ha folk innom før de slipper dem.

jeg endte på siviltjeneste, bare fylle ut ett skjema og ferdig med det.

er 2 år siden jeg blei overflyttet til siviltjenesten, har ikke hørt noe ennå...
ringte for rundt ett år siden, da fikk jeg beskjed om at de hadde så mye folk at jeg ikke kunne regne med å bli kalt inn på en stund...
Er nok ikke lett å få utsettelse på grunn av jobben...For når folk ansetter 18-19 åringer så er de forberdt på at de blir sendt inn i militæret....

Men har du ikke vært inne i siviltjenesten ennå?? Må man ikke begynne med det samtidig som du egentlig skulle inn i millitæret...

Snakket med sjefen i dag å kom frem til at jeg skal søke om utsettelse å skrive at jeg har søkt på teknisk fagskole...Man får ikke svar derifra før i slutten av Juli...Hvis jeg får utsettelse så kjøper jeg meg leilighet å håper på at de ikke vil ha meg inn igjen neste år :D

Hvis jeg ikke får utsettelse så må jeg vurdere om jeg skal ta siviltjeneste (høres veldig bra ut, jobbe svart på kveldene å sånn :D ) eller om jeg skal dra til Troms å kjøre lastebil :lol:

#172437  av kaimagne

Credit til Chris... 8)

Rop ut når du er i Østfold, så tar jeg med Ag'n og MP5'n og et par kasser med ammo, så koser vi oss litt!

Var nettopp på skytebanen i steik-sola forresten, lærte opp ei venninne til å skyte med Glock. Hun skjøt flere tiere enn niere på helfigur på 30 meter!! :shock: Naturtalent! (eller kanskje hun hadde god instruktør... 8) )

#172449  av Hyperion

chris skrev:Er det ikke litt feigt å gjøre alt for å prøve å slippe unna militæret? Er jaggu mange som seriøst burde vært inne en tur. Man blir liksom fort litt mer voksen da. Ha dere inn å gjør pliktene deres!! :lol: 8)
Tenkte det samme når jeg leste denne tråden... Makan til veikinger som gjør alt for å slippe. Om du ikke føler du har bruk for alt du lærer under førstegangstjenesten så er det mange erfaringer du tar med deg som er gode å ha. Min anbefaling er å gi det en sjanse :)

#172462  av bullit

[quote="kaimagne"]
Rop ut når du er i Østfold, så tar jeg med Ag'n og MP5'n og et par kasser med ammo, så koser vi oss litt!

Den der melder jeg meg på å glatt... er det noe jeg savner stort med førstegangstjenesten så var det turene på skytebanen :twisted:
Ble en liten jævel til slutt med ag`n og(sølv i skyttermerket og nais)
Hehe, men sorry for off-topic... men det trykka bare litt i avtrekkerfingern :D

#172467  av chris

kaimagne skrev:Credit til Chris... 8)

Høres ut som en plan :D

#172469  av chris

Hyperion skrev:
chris skrev:Er det ikke litt feigt å gjøre alt for å prøve å slippe unna militæret? Er jaggu mange som seriøst burde vært inne en tur. Man blir liksom fort litt mer voksen da. Ha dere inn å gjør pliktene deres!! :lol: 8)
Tenkte det samme når jeg leste denne tråden... Makan til veikinger som gjør alt for å slippe. Om du ikke føler du har bruk for alt du lærer under førstegangstjenesten så er det mange erfaringer du tar med deg som er gode å ha. Min anbefaling er å gi det en sjanse :)
Godt å se at noen er enig med meg :) Jepp, man bør absolutt gi det en sjanse. Og de aller fleste har bare godt av det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17