TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ slippe unna militæret

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#172742  av @lpher

chris skrev:Er det ikke litt feigt å gjøre alt for å prøve å slippe unna militæret? Er jaggu mange som seriøst burde vært inne en tur. Man blir liksom fort litt mer voksen da. Ha dere inn å gjør pliktene deres!! :lol: 8)

(nå får jeg vel en hel hær mot meg her inne :mrgreen:)

ps.. jeg var i infanteriet på Evjemoen, og jeg hadde absolutt ikke spesielt lyst å være der. Men lærte jaggu mye om mennesker, samarbeid, og om seg selv (og da tenkte jeg ikke på frøken høyre på dassen :lol:) Og å skyte er jo svin-gøy :D
What he said :D

#172752  av oleb

BrennaRacing skrev:SÃ¥ smart du er :lol:

Men et spørsmål..Tenkte jeg skulle ta en telefon til vernepliktsverket i morgen å få tak i en søknad om siviltjeneste...Noen som har gjort dette før?? Tenkte på om jeg må være forberedt på no form for utspørring eller om jeg bare kan be dem sende meg en søknad å så legge på?
Kom ikke som et sjokk at det ble stor diskusjon av dette. Jeg har mine sterke meninger Norges forsvar, men jeg skal holde meg utenfor.

Uansett, jeg ville ikke ha ringt enda for å få siviltjeneste. Hvis du skriver under på papiret nå og sender inn, mister du all mulighet til å dimme under innrulleringen, og er nødt til å "kaste" bort ett år (fra den vernepliktsverket mottar din søknad om overflytting til siviltjenesten, kan du ikke "snu"). Jeg hadde mer enn nok grunn til å dimme under innrulleringen, men tok ikke sjansen, så jeg søkte om siviltjeneste før jeg gikk inn i militæret. Det angrer jeg litt på nå, da jeg er bombesikker på at jeg hadde kommet til å dimmet. Mitt råd er å vente med å søke til etter at du har sjekket ut om at du får dimmet pga dine knær og din pollenallergi.

Men nei, du kommer ikke til å få spørsmål om hvorfor du vil ha siviltjeneste! ;)

#172763  av BrennaRacing

Heftig diskusjon ja :lol:

Satt forresten akkuart å snakket med en dame fra vernepliktsverket nå...Skulle egentlig bare spørre om hu kunne sende meg en søknad til siviltjeneste, men ble sittende å snakke i 15 min eller no...
Jeg spurte hvordan sjansene var for å slippe militæret og få seg siviltjeneste...Hu svarte at det ikke burde være noe problem så lenge jeg hadde en grei grunn..Lurte også på hvordan det var å slippe militæret eller få en lengre utsettelse...Jeg sa at jeg syns det var utrolig spesiellt at de kaller inn de som ikke vil inn når de har behov for så få folk..Å at jeg syntes det passet dårlig med millitæret nå som jeg akkurat har fått fagbrev å prøver å få litt erfaring i faget :lol: Jeg fikk til svar at det godt kunne være mulig å få en lengere utsettelse hvis jeg fikk sjefen til å skrive et brev om at de trengte meg på jobben, å at jeg trengte litt tid på jobben for å komme inn i "nye" arbeidsoppgaver :D Hu sa også at det er mye lettere å få utsettelse for de som skal inn i sommer...Da har de alltid for mye folk å for lite å gjøre :D Så dette lover bra.. Får se hva som skjer nå da.

Hu sa forresten at rundt 40 % av de vernepliktige ble innkalt til førstegangstjeneste :shock:

#172768  av tojo

:D HV er stikkordet. Det er morsomt det :D Kommer nettopp fra øvelse.(sol,varme,masse "sjitprat", og til slutt ulempen: endel venting) 8)

#172802  av andre 1

Hehe ja det var det da !!!! Jeg ble innkalt til hv07 her i kr.sand etter førstegangstjenesten . Greit nok det , men skjønner bare ikke helt hva de skal bruke meg til .

Min førstegangstjeneste besto i å fly droner dvs store modellfly for forsvaret ! vi bodde i en forholdsvis moderne enebolig på jæren , maten vi spriste kjøpte vi på mega ved sola hehe en kanon tjeneste med andre ord .
Er det noen her som flyr modellfly og skal inn til førstegangstjeneste så er det en tjeneste jeg virkelig kan anbefale .
for de som er innt så kan dere lese mer om det her http://www.jerofuel.no/ klikk på linken dronetjenesten i bunn av siden .
legge ved et par bilder .
Vedlegg
MATS%20C%20Sm%E5drone_jpg.jpg
MATS%20C%20Sm%E5drone_jpg.jpg (41.28 kiB) Vist 945 ganger
Oppstart%20av%20motor_jpg.jpg
Oppstart%20av%20motor_jpg.jpg (47.05 kiB) Vist 945 ganger

#172946  av Hyperion

cameleon skrev:
Hyperion skrev:
cameleon skrev: Og du må lære deg å lese litt bedre mellom linjene!!... I rest my case bigtime!
Æhh.. Javel?? Om jeg ikke leste noe mellom linjene så spørs det om du må formulere deg litt bedre!
Poenget er at om en person overhodet ikke føler at han/hun ikke har noe i militæret å gjøre, så ser jeg ikke noe poeng i at han/hun skal dra å kaste bort tiden hvorenn de plasserer vedkommende. At dere mener at en person skal gi det en sjangse...greit nok. Men slik jeg ser det så er militæret noe som kun bør være for de som virkelig har interesse av å dra dit. For til syvende og sist, så er det de vi ønsker der. Militæret burde vært mye mer strammet inn enn hva det er. Når det er så lett å skippe unna som det er, så sier det nok om hele opplegget spør dere meg.
Tror personlig at om det har vært mer fokus på ting å tang rundt om kring, mer struktur etc, så hadde det vær flere av de som gir blanke f som muligens hadde skiftet mening. Men slik det er i dag, så står jeg ved å si at dette ikke er stort annet enn en diger barnehage som overhodet ikke er nødvendig for de som ikke har interesse av det. :wink: For militæret her til lands er så useriøst som det bare går an å få det.

Ikke tro at jeg er sur på deg eller noe da. For det er jeg ikke :)
Skal prøve å formulere meg litt bedre nese gang da shø :mrgreen:
Alt i orden, trodde egentlig ikke det heller :) Men poenget ditt kom bedre frem uten alt "tullballet" i mellom. Er enig i at det beste er et profesjonelt forsvar.. altså folk som har det som en jobb og får betalt deretter. I alle ledd altså :) Men det skjer strukturendringer og slikt i forsvaret, tar bare litt tid i det systemet. Om man går inn for det kan man få mye ut av et år der da, selv talte jeg dager til dimming helte tiden, men synes i ettertid at jeg hadde mange opplevelser på både godt og vondt som jeg ikke ville vært foruten :)

#172949  av BrennaRacing

Men de fleste som nå har skrevet at de syns de lærte mye av militæret har skrevet at "når jeg tenker på det i ettertid"...

Så det betyr at det er driiit kjedelig hele året (eller at dere heller ville vært et annet sted)

Så jeg syns heller det da er bedre å skippe det ene kjipe året å heller bli noen erfaringer fattigere

#172962  av mralp

Hva det koker ned til er et spørsmål:

Er du villig til å selv bli drept og drepe på ordre?

Mao, det er et spørsmål om tillit. Jeg ville knapt nok turt å kjøpe en pose boller av våre folkevalgte. Å skyte folk på ordre fra de samme var helt utelukket for meg.

Jeg har ingen interesse av å drepe uskyldige i utlandet for politiske, religiøse eller økonomiske forhold.
Om krigen kommer til Norge ønsker jeg å være nære mine nærmeste, og yte motstand derfra. Jeg har ingen interesse av å være i Bardufoss om bombene faller i Trondheim.

Når det gjelder det økonomiske så vil du tape rundt 400k på det året. Du mister jo ikke året du er 19-20, men det siste året du jobber før du går av med pensjon, da tjener du en god del mere enn du gjør i dag.

For meg spilte pengene ingen rolle, jeg fikk for øvrig 14mnd siviltjeneste.

#172994  av kvassheim

min erfaring er at prester er de som har høyest innflytelse når det gjelder dimming..
Maaange som dimmet etter en liten prat med presten når jeg var inne;
"jeg takler ikke skytevåpen, savner kjæresten min, bestemoren min trenger meg, etc"
Det er bare å bruke fantasien. Litt tårer er kansje heller ikke feil.
Tror prestene er rimelig myke når det gjelder sånt.
+de har ofte høy rang p.g.a. lang sivil utdannelse

#173004  av FireWalk

Det er jo ikke noe problem. Gå til legen og si du har vondt i ryggen. Så gjør du det en gang i måneden fremover. De finner ikke ut hva som feiler deg, men ingen kan påstå at du IKKE har vondt i ryggen. Så når du kommer til militæret så har du iallefall papirer på at du har vondt i ryggen. og det er som regel nok det. De vil ikke ha noen sinker oppe i skogen som må ha pause hvert 5 min fordi de har vondt i ryggen.

De som VIL slippe slipper som regel. Dersom du går til legen tidlig, så kan man jo bare si til legen at: jeg har fått innkallelse til militæret, men har så vondt i ryggen at jeg vil aldri overleve der!

så sender legen et brev til militæret på dine vegne der han ber om at du får slippe. Så får du brev framilitæret noen dager senere der det står at du er slettet fra alle militære ruller.

Lett som bare det. :D

#173457  av BrennaRacing

Er litt usikker på om det er så lett ass...Er litt kjipt å prøve på det å ikke få noe utsettelse...Så må jeg sende et brev til å finne på no annet for å slippe unna...Blir litt dumt...

Hmmm....Vanskelig det her ass

#173482  av FireWalk

du kan jo få deg selv muddet da... også har du et år eller noe på å pådra deg en eller annen lidelse.. ;)

#173603  av BrennaRacing

Hvordan får jeg til det dà??

Da har jeg et år til å pådra meg sykdommer og gjeld ja :lol:

#173950  av gnmfr

Lest imellom 6 sider nå :P Sykt lang diskusjon :P

Blei selv innkalt til sesjon om et par uker (noe jeg må få utsatt grunnet eksamen på samme dag, men det er en annen sak)... Tingen er den at jeg kunne gjerne hvert i militæret jeg, men trur ikke jeg hadde klart det... Har hatt problemer med kneene mine i 3-4 år, og legen sa at dette kom til å være ut livet mest sannsynlig... Har også en eller annen form for allergi, men har aldri vært hos lege for å finne ut dette, burde jeg det før sesjon? Vil dette være gode nok grunner til å slippe? :?

#173951  av kennethx

Satte å reparerte datamaskiner på HOS i førstegangstjenesten, hadde hjemmeboer status, og kjørte til og fra "jobb" hver dag. På rekruttskolen tok jeg kurs i overflatemonterte komponenter (SMD lodding). Militæret var egentlig en grei erfaring, og så var det jo arti å skyte med AG3 på rekruttskolen da, men kunne vært foruten pussingen etterpå :-P
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17