A_hjelme skrev:Kanskje dumt spørsmål, men er det lenge siden du har byttet plugg-kabler??
De kan være roten til mye ondt!!
Har gått over til fordelerløst system. Plugg kablene er ca 2 måneder gammle. Det er ikke de som er problemet, problemet er sansynligvis at
når jeg har fått høyt eksostrykk på turbindelen så vil den truste ut mot
eksosutløp. Det er vanligvis dette som tar knekken på turboene med liten turbin vel å merke, spesielt de som ikke har 360 graders lager og der man skrur opp trykket til 1.1bar+
Da vil man få et eksos trykk for å klare å snurre kompresor som er helt sykt, ikke uvanlig med opp til 3 bar.
da vil hele akselen med lager og hele driten truste noe så sinnsykt der lagere ligger mot at de tar skade og begynner å lekke. hvis den flaten på turboen er skadet så vil den muligens oppføre seg slik som dette etter overhaling, den tetter noenlunde med litt eksostrykk og når jeg slipper gassen så truster ikke tettningen slik at den tetter og det vil komme olje inn i turbinhuset.
Dette burde jo turbo service ha oppdaget. Men det kan være at den maskinen de bruker for å teste turboene i ikke klarer å oppdage akkurat denne type feil like lett? Ikke vet jeg.
Faktum er iallefall at når turboen ble satt på bilen igjen etter overhaling så lekte det olje som en sil.
Derfor blir det ny turbo nå, siden den jeg har tydeligvis har takket for seg.
Så det er nok et renspikket turbo problem, ingenting med tenningsystem eller motor å gjøre. Motor er overhalt, tenningsystem er helt nytt. Coil, Tenningsmoduler, datasprut, pluggledninger og plugger. Ingenting galt der