TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• [edit] Turboen lever igjen! :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#179561  av FireWalk

sleeper skrev:ifølge toyota så finnes det jo ikke noen ct20b.. 3 gen turboen er kalt ct26 for 3 gen også...
Er du 100% sikker på det? Ifølge turbo-service så fant de en "CT20b" Under Toyota MR2 i sine lister?...

er dette feil da i så fall?

blir veldig usikker her nå.. regner uansett med at de skjønner forskjellen på en turbo beregnet for DISEL og en beregnet på MR2 når de ser fysiske forskjellene på dem.

#179679  av sleeper

FireWalk skrev:
sleeper skrev:ifølge toyota så finnes det jo ikke noen ct20b.. 3 gen turboen er kalt ct26 for 3 gen også...
Er du 100% sikker på det? Ifølge turbo-service så fant de en "CT20b" Under Toyota MR2 i sine lister?...

blir veldig usikker her nå.. regner uansett med at de skjønner forskjellen på en turbo beregnet for DISEL og en beregnet på MR2 når de ser fysiske forskjellene på dem.
99% sikker på det.. hvis du vil ha det bekreftt så er det jo bare og ringe toyota og spørre hva turboen til en 3 gen heter... :D

#179680  av FireWalk

sleeper skrev:
FireWalk skrev:

99% sikker på det.. hvis du vil ha det bekreftt så er det jo bare og ringe toyota og spørre hva turboen til en 3 gen heter... :D
Toyota vet ikke hva den heter fordi det ikke er noen betegnelse på den. De får ikke opp noe del nr uten chassis nr heller vist nok. De fikk opp del nr på min turbo på mitt chassis nr, men om jeg skal ha en nyere så får de ikke opp noe.

fikk følgende svar fra han som sjekka det opp hos toyota:

Blir veldig vanskelig. Er litt dumt slik delekatalogen på toyota er satt opp på. En får ikke lov til å velge ut 1 spesifik årsmodell når en ikje har reg. eller chassinr. Kan ta et eksempel da på f.eks mr2. Så kan du velge sw20 som 89-95 mod.
Å på dei årsmodellane kom det opp mange forskjellige delenr når det gjaldt turbo. Men når jeg slo inn chassinr på din bil kom det kun en opp. men regner med at den bli feil da siden du ville ha en som var nyere.
Så sånn sett er katalogen til BMW mye betre. Der kan en velge den årsmodellen en vil.

#179689  av CelicaTurbo

toyota vet ikke hva ct26 er engang :lol: Men, jeg har sett selv japanske performanceforhandlere kaller turboen ct20b så navnet er så godt som universellt uansett hva toyota egentlig ønsket å kalle den, så det er heller ikke umulig at den kalles ct20b i kataloger. Jeg har tilogmed sett referanser til at TTE kaller turboen for ct20b, mens det vistnok ikke finnes noen referanser til det navnet i noe fra Toyota ;)

#179720  av Andy_Celica

FireWalk skrev:Da har vi snakket med Turbo service. De bestiller opp en fabrikkny turbo til meg nå! Så leverer jeg inn den jeg har, og får en ny en. Siden den jeg har er oppgradert så må de først oppgradere den nye hos turbo-service, også sender de den til meg.

Det var ikke værst service må jeg si :) er godt fornøyd nå! Endelig blir det ordnings på bilen!

De hadde ikke orginale toyota turboer i europa så de må bestille den fra japan. Tar vel sikkert litt tid. Men da har jeg iallefall en HELT ny turbo fra toyota.

Vurderer å selge den, og kjøpe meg turbo kit som jeg har nevnt i en annen post. En HELT ny CT turbo er jo skjelden vare. :)
Det kaller vi bra service!

Jeg har liggende eksosdelen og kompressordelen til en ct20b du kan sikkert få de, så kan turboservice bare montere den delen de hadde på de!

#179728  av FireWalk

er festene til downpipen lik på "CT20b" og CT26? hørte noe rykter om at det er en ekstra bolt på ct20b ?

#179894  av CelicaTurbo

Det er en ekstra bolt på ct20b ja men det er jo en "stud" som er skrudd i eksoshuset så det er bare å skru ut den aktuelle bolten om din downpipe ikke har passende hull ;)

#180367  av TomG

Skulle ha snakka med ATS du!!!
Skaffe deg en CT27 til rundt 850usd, den er hakket være en en ct20b.
Men det er vell for seint nu....
http://www.atsracing.com

De har også ferdige combo kit!!!

http://www.atsracing.net/combokitsCT27.htm

Veldig bra priser også for de som ønsker seg rundt 300-350hk på hjula.

T

#180370  av FireWalk

TomG skrev:Skulle ha snakka med ATS du!!!
Skaffe deg en CT27 til rundt 850usd, den er hakket være en en ct20b.
Men det er vell for seint nu....
http://www.atsracing.com

De har også ferdige combo kit!!!

http://www.atsracing.net/combokitsCT27.htm

Veldig bra priser også for de som ønsker seg rundt 300-350hk på hjula.

T
Takker, men jeg har bestemt meg for å gå for KOracing sin Streetbrawler (T3/T4) istedet. Hakket dyrere enn ATS sin TD06 f.eks, men er nok hakket bedre også.

Jeg har faktisk sendt ATS mail 3 ganger nå, og jeg har aldri fått noe svar... (sales@atsracing.net) og det syntes jeg er for dårlig. Sendte samtidig mail til koracing og fikk svar bare noen timer senere, så da kuppet de seg en kunde rett og slett på god kunde-support. :)

Ang denne turboen min:

Jeg får en ny CT26 eller CT20b med turboservice nå, ny fra fabrikk. Dette går på garantien. Tviler på de vil bestille opp noen CT27 fra Atsracing. Men jeg kommer uansett til å selge den nye turboen min etter kort tid og sette på ko racing sin streetbrawler istedet, så snart økonomien tilater det. :)

Eventuelt at jeg har CT20b/ct26 liggende i reserve. Spørs hva en helt ny CT20b er verd om jeg legger den ut for salg.

#180371  av A_hjelme

Kanskje dumt spørsmål, men er det lenge siden du har byttet plugg-kabler??
De kan være roten til mye ondt!!

#180372  av Larsen

Den er vel ikke veldig lett å selge vil jeg tro

#180452  av FireWalk

A_hjelme skrev:Kanskje dumt spørsmål, men er det lenge siden du har byttet plugg-kabler??
De kan være roten til mye ondt!!
Har gått over til fordelerløst system. Plugg kablene er ca 2 måneder gammle. Det er ikke de som er problemet, problemet er sansynligvis at
når jeg har fått høyt eksostrykk på turbindelen så vil den truste ut mot
eksosutløp. Det er vanligvis dette som tar knekken på turboene med liten turbin vel å merke, spesielt de som ikke har 360 graders lager og der man skrur opp trykket til 1.1bar+

Da vil man få et eksos trykk for å klare å snurre kompresor som er helt sykt, ikke uvanlig med opp til 3 bar.
da vil hele akselen med lager og hele driten truste noe så sinnsykt der lagere ligger mot at de tar skade og begynner å lekke. hvis den flaten på turboen er skadet så vil den muligens oppføre seg slik som dette etter overhaling, den tetter noenlunde med litt eksostrykk og når jeg slipper gassen så truster ikke tettningen slik at den tetter og det vil komme olje inn i turbinhuset.
Dette burde jo turbo service ha oppdaget. Men det kan være at den maskinen de bruker for å teste turboene i ikke klarer å oppdage akkurat denne type feil like lett? Ikke vet jeg.

Faktum er iallefall at når turboen ble satt på bilen igjen etter overhaling så lekte det olje som en sil.

Derfor blir det ny turbo nå, siden den jeg har tydeligvis har takket for seg.

Så det er nok et renspikket turbo problem, ingenting med tenningsystem eller motor å gjøre. Motor er overhalt, tenningsystem er helt nytt. Coil, Tenningsmoduler, datasprut, pluggledninger og plugger. Ingenting galt der :D

#181135  av sotevik

FireWalk skrev:rettelse: røk først tjukt hvitt.. så gikk det over til gråkvitt med blå nyanse... så gikk det over til grått og blått.. og nå er det kun grått og blått..

minker ikke kjølevann heller...

jeg skjønner absolutt ingenting.. alle på verkstedet bare klør seg i hodet over dette problemet..

Tenkte å koble fra kompressor delen på turboen i morgen og koble sammen oljerørene fra innputen og returen. Ryker det enda, da er det motor-relatert. Hvis ikke så er det turbo relatert. Eventuelt om returen er tett så vil det vel presse seg gjennom tetningene.

Kan ikke skjønne at det kan være topp-pakningen. Det er liksom litt for tilfeldig at det plutselig skal skje etter at vi monterer på igjen turboen etter overhaling?

#182136  av FireWalk

AH!!! I dag fikk jeg turboen! Endelig!

Må si at Turbo service har virkelig stått på for å få dette til. Ble bestilt en helt ny midt-del til turboen, nye turbiner osv. Noen av delene var vanskelig å få tak i. Derfor har det tatt litt tid.

Skremmende hvor dyre orginal deler er på disse bilene..

Men endelig er den her!

Desverre mangler jeg pakningen til oljeinntak/retur under turboen.. Og det kan ikke brukes silikonbasert pakning her, så jeg må vel bare vente å bestille en ny pakning på toyota..

med mindre noen vet om noe annet som funker? kan man bruke slik "papir" pakning her? er usikker på hvor mye varme det blir akkurat der.. :shock:
Heldigvis var det ikke jeg som betalte denne gangen, men Turbo service. Jeg fikk alt kostnadsfritt. :D
Vedlegg
Bilde496.jpg
Bilde496.jpg (150.49 kiB) Vist 225 ganger
kvitering
kvitering
kvitering.jpg (105.44 kiB) Vist 224 ganger

#182167  av sleeper

hehe... skjønner ikke hvorfor toyota har bestemt seg for og ha så SINNSYKE priser på noen av delene sine... (st205 kjøler koster rundt 17000 for bare kjøleren..)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7