Vi modifiserte oljerørene til turboen litt for å spare litt arbeid. De 2 forige gangene har jeg ergret meg grønn over måten dette er designet på. Oljetilførselen fra blokka må jo skrues fast, denne går i et helstøpt metall rør opp til turboen der den skal festes på turboen, og så ned igjen til bunnpanna. Videre skal det festes en skru nede også, samt en brakett som holder donwnpipen skal også festes der.
Samtidig er det svært liten plass under der når turbo har kommet på. Derfor lagde vi en fiks løsning:
Kappet oljetilførsel-røret på enden av den O- saken med bolt igjennom som festes på blokka. Kappet så røret helt oppe med inntaket til turboen også. Så sveiset vi på gjenger og la et flexi-oljerør mellom her istedet.
Nå var det mulig å feste røret på turboen FØR vi senket den nedi, så var det bare å skru oljetilførselslangen rett inn på uttaket på blokka, og feste oljereturen i bunnpanna.
2 timer spart iallefall der.. minus en halv time på modifiseringen.
NÃ¥ blir det iallefall betydelig enklere neste gang den skal skiftes.
bilder: