TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ slippe unna militæret

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#173952  av grimfer

gnmfr skrev:Lest imellom 6 sider nå :P Sykt lang diskusjon :P

Blei selv innkalt til sesjon om et par uker (noe jeg må få utsatt grunnet eksamen på samme dag, men det er en annen sak)... Tingen er den at jeg kunne gjerne hvert i militæret jeg, men trur ikke jeg hadde klart det... Har hatt problemer med kneene mine i 3-4 år, og legen sa at dette kom til å være ut livet mest sannsynlig... Har også en eller annen form for allergi, men har aldri vært hos lege for å finne ut dette, burde jeg det før sesjon? Vil dette være gode nok grunner til å slippe? :?
Det er best om du har vært hos lege og tatt allergitest før sesjon, ja. Det er ikke noe problem å si ifra til Vernepliktsverket etter sesjon heller, men det blir litt mindre stress for deg.

Mest sannsynlig vil problemer med knærne og allergi (i hvert fall hvis du går på medisin) gjøre deg tjenesteudyktig. Hvis det skjer, slipper du i første omgang førstegangstjeneste.

Uansett: spør legen om hva han/hun mener om militærtjeneste i forhold til problemene med knærne dine. Hvis legen sier at du ikke kan gå med oppakning i minst 6 timer om gangen, får du en attest. Da vil det overraske meg stort om du blir innkalt. Og om du blir innkalt, vil det neppe være noe problem å avslutte tjenesten tidlig, om du skulle få problemer med knær eller allergi!

#173954  av grimfer

kennethx skrev:Satte å reparerte datamaskiner på HOS i førstegangstjenesten, hadde hjemmeboer status, og kjørte til og fra "jobb" hver dag. På rekruttskolen tok jeg kurs i overflatemonterte komponenter (SMD lodding). Militæret var egentlig en grei erfaring, og så var det jo arti å skyte med AG3 på rekruttskolen da, men kunne vært foruten pussingen etterpå :-P
Heh, jeg syntes våpenpussen var helt ok, til jeg fikk beskjed om å pusse 4 mg'er. Det var ikke noe moro.

Det vikigste man gjør når man er i militæret, er å utnytte mulighetene. Det finnes alltid noen kurs som kan være nyttige i det sivile. Og du får gå på dem gratis!

Jeg husker godt at det var utrolig stor forskjell på de som gjorde noe i fritiden og de som ikke gjorde noe. Det ble mye brakkesyke på de sistnevnte!

#173990  av BrennaRacing

gnmfr skrev:Lest imellom 6 sider nå :P Sykt lang diskusjon :P

Blei selv innkalt til sesjon om et par uker (noe jeg må få utsatt grunnet eksamen på samme dag, men det er en annen sak)... Tingen er den at jeg kunne gjerne hvert i militæret jeg, men trur ikke jeg hadde klart det... Har hatt problemer med kneene mine i 3-4 år, og legen sa at dette kom til å være ut livet mest sannsynlig... Har også en eller annen form for allergi, men har aldri vært hos lege for å finne ut dette, burde jeg det før sesjon? Vil dette være gode nok grunner til å slippe? :?
Det burde være grunn nok til å slippe ja...Anbefaler deg å dra til legen å få dokumentasjon på allergi å alle andre skader før du drar til sesjonen...

#179367  av BrennaRacing

Var akkurat ute i postkassa å hentet et brev fra vernepliktsverket...

Sjefen min skrev jo brev til dem om at vi hadde utrolig mye å gjøre på jobben, å at jeg mest sannsynlig ikke ville ha en jobb etter jeg var ferdig i militæret....Jeg sendte det å skrev at jeg ønsket utsettelse...

Fikk invilget søknaden i dag :D Å blir kalt inn igjen sommern 2007 :D

#179418  av gnmfr

Var på sesjon for litt over en uke siden nå... Allergi og kne problemer var vist ikke gode nok grunner til å slippe sesjon :roll: men synet var det litt anderledes med... Så skal ikke i militæret siden jeg har for dårlig syn, sånn kan det gikk :lol: Var deili å slippe egentlig :D

#179428  av BrennaRacing

celicat23 skrev:Kanskje noe å lese:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 656276.ece
Leste det i sta...Det er jo kanskje en grei nødløsning hvis jeg blir innkalt neste år, å hvis jeg ikke har fått no legeattest på at kneet er for vondt :lol:

#180179  av Johnny_Bravo

Jeg må kaste meg på denne tråden jeg å.

Jeg fikk et morsomt brev fra vernepliktsverket om at jeg må møte til værneplikten min. Jeg var inne i garden en gang for 4 år siden men ble erklært midlertidig udyktig siden jeg skulle operere mandlene noen uker senere. dette var jo helt tragisk, jeg kom til å være borte i 2 uker men det ville de ikke ha noe av så de sendte meg hjem i 7 måneder for at jeg så skulle bli innkalt igjen, men det skjedde ikke. Jeg har i tiden etterpå tenkt som så at jeg sikkert ikke får noen innkallelse nå så nå har jeg nettopp byttet jobb som jeg fortsatt er inne i prøvetiden på, jeg har kjøpt meg ny leilighet, Har lån på bilen og fått beskjed om at jeg må betale tilbake forsikringsselskaper kostnadene av en kollisjon jeg havnet utenfor i fjord.

Dette gjør at forsvaret et utelukket for meg.

Det som er så Jævlig kjipt er at Svigerfar er Oberst i flyvåpnet i Bardufoss så gjett hvor jeg har blitt innkalt nå, joda i Bardufoss men ikke i flyvåpnet da, jeg kan jo ikke komme opp dit jeg å sytre å bære meg hvis jeg noen gang skal kunne snakke med svigers igjen. nei dette er vanskelig ass.

Kom med noen Idèer folkens
Gjerne også erfaringer, slik som Camelon

#180395  av cameleon

Johnny_Bravo skrev:Gjerne også erfaringer, slik som Camelon
Jeg vil vel strengt tatt ikke anbefale min metode eller noe liknende. Må huske på at slike ting blir notert, og kan innenfor visse jobber gjøre det vanskelig for deg.
Det finnes jo andre fremgangsmåter også. Som f.eks at du nekter å bære våpen o.l. Er ikke sikker på hva som skjer da, om de sender deg på kjøkkenet etc, men noe i den duren i alle fall. Har hørt om de som slipper unna på grunn av religion osv, men vil vel tvile på at det er et relativt dødfødt prosjekt å hive seg ut på.

#180854  av BrennaRacing

Det er jo mulig at du plutselig får veldig vondt i kneet eller ryggen da :lol:
Dra til legen å si at du har vondt i for eksempel kneet...Så sender de deg til røntgen, å der finner de sikkert ikke no galt...Men de kan fortsatt ikke nekte for at du har vondt :D Så er det bare å gå tilbake til legen med jevne mellomrom å klage, så skriver han nok en brev til militæret etterhvert :D Jeg holder på med dette "prosjektet" nå...Har blitt sendt til røntgen å skal dit snart... :D

#180860  av 2r-e-rik

kjøp deg en billig bil... så ruller du den rundt på et jorde...
dra til legen og fortell at du skulle bare leke deg litt så taka du... å så må du fortelle at du har sterke nakke smerter.
ta gjerne med deg en kompis som også har tatt bilde av bilen...

poenget med å ha den bilen skadet er fordi da har du noe som kan bevises at du har taka med...
men for all del ikke blend inn noe forsikring selvkap for da skal bilen udersøkes. politi koblet inn... osv.....

#183495  av summitX

Ett lite tips til de som skal på sesjon(de fleste he rinne har vel vært på det), vær negativ! det var jeg, sa akkurat hva jeg mente og hvordan det burde være med førstegangstjenesten.

ca Ni måneder etterpå fikk jeg brev fra vernepliktsverket at jeg hadde blitt "fritatt fra førstegangstjeneste i fredstid" :D

#199139  av aneriks

off ....får håpe noen av tipsene hjelper, i morra ryker jeg inn :( , skal til madla , er ikke tilfeldigvis noen andre som skal der?

#199165  av 9ls

jeg skal inn nå onsdag 27 sept.luftforsvaret @ madla.

#199175  av sexten

gnmfr skrev:Var på sesjon for litt over en uke siden nå... Allergi og kne problemer var vist ikke gode nok grunner til å slippe sesjon :roll: men synet var det litt anderledes med... Så skal ikke i militæret siden jeg har for dårlig syn, sånn kan det gikk :lol: Var deili å slippe egentlig :D
Hvor dårlig syn hadde du egentlig?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17