TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FuelCut pÃ¥ vei til jobb! ;(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#22124  av CelicaTurbo

tror ikke for varm grad tennplugger kan ha noe å si for det er lite sannsynlig at de hadde skapt problemer på slike korte enkle drag med gassing hvor det utvikles lite varme.. Ellers skal det være mulig å bytte plugger uten å tømme IC'en ved å løften den opp og bare bøye slangene litt..

Har desverre ingen andre forslag enn å teste at wastegate-staget løsner når du tilfører trykk, eventuellt kan du løsne staget fra selve wastegaten og prøve å åpne/lukke wastegate for hånd og se om den hekter i noe, men det er rimelig trangt der, tipper å komme til fra undersiden er best bet (løsne staget fra den siden som du ikke klarer å se med panseret oppe, festet på en liten hendel som står på undersiden av turboen). Det er vel gjerne litt lettere hos deg hvor orginal katalysator er fjernet i det minste.

men, det er for kaldt uten garasje nå :)

#22147  av kennethx

Lurer på om jeg kommer til ganske bra om jeg tar av varme sjoldet.

Men det ser jeg ikke før jeg har tatt det av de.

Ene skruen er forøvrig løs på varmesjoldet mitt, så jeg kan dra det litt opp og ned. dersom jeg trykket de thelt ned treffer det downpipen. Der er banke lyden ved aggresiv reversering forklart :)

#22158  av CelicaTurbo

mulig du kommer til uten varmeskjold, men staget er koblet på undersiden som sakt. Mener staget er festet til wastegatehendelen med en slik splittet skive som alltid spretter til helvete når du skal montere dem igjen :)

#22214  av kennethx

uff, det høres ikke lovende ut. Varmesjoldet så forøvrig ut som en enkel sak å ta av.

#22241  av henningl

Hehe.. du glemmer ikke den skiven nei kristian ;)

Litt avsporing: Skulle ha av wastegate-staget på bilen min mens jeg var hjemme i bergen.. fikk faen ikke av den skiven vettu, selv med tang som var mekket for slikt. velvel, fant noe tynn sterk hyssing og fikk tredd gjennom et hull i bakkant av ringen, og tenkte dra den forsiktig av, den gang ei, den spratt veggimellom inni motorrommet! men fant den heldigvis igjen da ;) problemet kom med monteringen. prøvde å sette den på sikkert 4 ganger, og dritten spratt til helvete hver gang, og jeg fant den igjen hver gang. ble lei, ba kristian om hjelp (han er somregel mer tålmodig enn meg med slikt skitt). velvel.. dritten ble borte, og nå er wastegate-staget mitt festet med noen ivrige surringer hesje-streng :lol:

#22244  av kennethx

Men det var på sx'en? Er det samme løsning på celicaen?

#22255  av sleeper

dere vet at det gr ann og kjøpe nye skiver og sette på?????
(koster ikke mer en ca 15kr for 10stk :D :D :D :D 8) )

altid greit og ha sånne liggende......

#22258  av CelicaTurbo

Er samme løsning på Celica ja, så ref til det for noen dager siden da wastegate ble diskutert og da kom jeg til å tenke på storyen med Hennings SX og hvor mye vi slet :)

men men, skivene er billige de, men de er allikevel dritt å få på plass uten at de skyter seg selv til helvete :)

#23050  av kennethx

kennethx skrev:Ta det rolig? hæ? hva er det for noe? Nå begynner det jo å bli glatt! *les gøy* :D

Har sett det skje i 2. gir også, men da lader den ikke mer en 0.9 før den roer seg. Jeg har ikke koblet ut tvsv og skal ikke få mer en 0.7 i 1. 2. gir. Men den freser opp i 0.9 når problemet inntreffer...
hmm, stopper visst ikke på 0,9 heller ser det ut til. Den går forbi om jeg fortsetter å holde gassen i bånn.

Men det jeg legger merke til, spesiellt i 2.gir, er at når fenomenet oppstår går bilen VELDIG dårlig! Vi snakker 50% effekt! Jeg clutsjer inn, jobber turtallet litt opp og med mellom 4k-5k, clutsjer ut og gir på og alt er normalt, lader 0.7 og bilen går som en kule.

Dette har jeg opplevd ganske mange ganger nå.

Når den lader for mye i 2. gir og virker helt slapp, så "freser" det fra motoren. Om det høres ut som en lekkasje vet jeg ikke helt.

Men igjen så er det rare at ruser jeg litt, så er alt ok igjen... Blir vel ikke noe løsning på dette før til våren tenker jeg. Skal forresten på EU-kontroll i dag...

#23055  av CelicaTurbo

tja, det høres fremdeles ut som enten en kraftig lekkasje som tydelighvis bare skjer av og til, eller at ECU merker tenningsbank samtidig som det skjer og trekker tenningen tilbake, men jeg ser heller ingen grunn til at det skulle oppføre seg slikt: Da burde jo bilen gått som en kule frem til du var over normalt høyt trykk og da kanskje den ble slapp om du fikk tenningsbank. Og siden bilen føles slapp hele veien opp turtallet forklarer det ikke tenningsbank hvorfor du får så høyt trykk.

Så, høres ut som lekkasje, men hvorfor skjer det bare av og til? :?

Hadde wastegate hengt seg opp kunne det ha forklart overtrykket, men det forklarer ikke at bilen blir slapp dessverre.. Prøv å rugge litt på kontakten til luftmengdemålerenen, mulig det resulterer i den ujevne slappheten men det vil ikke forklare overtrykket mener jeg.. Foreslår at du poster på den britiske GT4 listen jeg, http://forum.gt4oc.com

#23179  av kennethx

Jeg postet vel som svar på en annen som postet om at han traff fuel-cut, fordi det lignet på mitt tilfelle. Spurte da om det var noen som hadde tanker om teoriene, men ingen svarte, det var gt4 listen though.

Fikk akkurat en mail fra josh (185performance) der han spurte åssen det gikk med aussie, benyttet anledningen til å svare bra, men bla bla problemer med motoren...Får se hva han svarer.

Ellers var jeg på EU-kontroll i går. Fikk 2'er på at bremseskivene forran var slitt. De har "sprekker" eller striper om du vil. Som går fra senter av skiven og ut (som en radius) mange, hele velien rundt. Når du tar over med fingeren kan du ikke kjenne noen ugjevnheter riktignok.

Noen som har delenummer på skivene?

Du har jo nettopp hatt dem av Kristian, hvor fort er det gjort å skifte?

bør vel skifte klosser samtidig, delenummer? :)

#23205  av CelicaTurbo

hm, kjedelig det med skivene, er redd mine ikke går gjennom heller, særlig når den ene ble glødende lyserød her en kveld :?

Men, jeg har ikke tatt av mine skiver, men det skal ikke være noe vanskelig: Skru av kalipper, skru av "torque plate" som sålangt jeg kan se er den bøylen som omkapsler skiven litt, du ser den tydelig når kalipper er av og bøylen skal være festet med to bolter i selve hjulnavet eller hva det heter :) Skiven skal da kunne trekkes rett av.

Ellers, mener jeg har hørt diverse kommentarer her om at Toyotas skiver er steindyre, men sist jeg sjekket så det ut til at mekonomen har skiver for våre biler (http://www.mekonomen.no), Fensport skaffer noen (hør med Toypartz), og ellers har jo LarsST185 på forumet en vraket Carlos hos seg hvor skivene muligens er i god form men det er kanskje greit å bytte til helt nye mens man er i gang..

#23211  av erling

Toyota er billigst på skiver til MR2 ihvertfall. Kan ikke tenke meg det skulle være så dyrt til Celicaen heller.

#23216  av sleeper

jeg kjøpte nye til min st165 for litt siden og jeg syntes ikke at de var dyre....(ca1100 for begge foran)

jeg har intryk av at bremsedeler er veldig billig hos toyota jeg...
(kan få helt nye ca bremser med kaliptere for 8000kr....forran)
det er jo ikke så gærent det med tanke på hva du må gi for oppgraderings bremser andre steder....

#23217  av chris

Jeg mener Toyota skulle ha ca 1500 kroner pr bremseskive til MR2 (92+), mulig jeg husker totalt feil, men..

-edit-
Kalipterne til frembremsene på MR2 (92+) skulle toyota ha over 5000 pr stk for.. og det var kun for kalipterne..