TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra MKIV-> Targatak, bensinforbruk, forsikring++

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#25306  av funkes

Ja, aldri mer IF! (pga. Trondheim Assuranse)
Har fått tilbud hos noen andre på celicaen nå. Rett over 8000,- i året med 25000km. 70% bonus.
 #25310  av @lpher

GT-Stian skrev:Hei! Ny her... :P

Har noen noe å utsette på targataket som er på noen av MKIV'ene? Er det vanskelig å få tak i en bil med slik "tak" ? :roll: Fint å ha om sommern 8)
I USA skal 'alle' ha hardtop fordi de er mest sjeldne...i England hvor begge typer er like lette/vanskelige å få tak i, så er det targan som er tingen ser det ut til... ;-)

Targatak er nok enklest å få tak i i Europa ja...jeg tror faktisk ikke hardtop var en opsjon i Europa...i might be wrong though.. ;-)

Supra Targa er bare helt konge om sommeren...trust me on this! ;-)
Vekker en del oppmerksomhet også ja ;-)

Prisen du må betale er....at targa utgaven er nesten 100kg tyngre... ;-)
GT-Stian skrev: Hvordan er bensinforbruket? Er den glad i suppe? :wink:
Veldig aktiv: rundt 2.0liter pr. mil. (banekjøring etc.)
Aktiv: 1.4 - 1.7liter pr. mil
Normal blandet kjøring: 1.2 - 1.3liter pr.mil
Med svigermor i bilen/langtur: Nesten ned mot literen pr. mil ;-)
GT-Stian skrev: Er kanskje ikke så mange med Supra MKIV her, men hva betalere dere i forsikring?
No comment...skal skifte i Februar ;-)
...det skal ihvertfall være 5 mkIV eiere her ;-)
GT-Stian skrev: Mener jeg har lest et sted at den gjør 310 km/t på 5. gir!? (Manuell kasse) Stemmer dette? Hva gjør den da på 6.? :roll: Ikke så veldig vesentlig for bilen, men bare lurer... :oops:
Alle Europeiske Supras skal være sperret på 250kmt fra fabrikk.
Men jeg mener å ha sett 285-290kmt som oppgitte delimited topphastighet. Om det var med 6trinns eller automat vites ikke....

Høyere topphastigheter er ikke helt uvanlig på trimmede biler med 'uprated' girkasse... ;-)
GT-Stian skrev: Hvor mye tåler drivverk o.l?
Gir
Auto: God for nesten 450-500hk i følge de fleste 'supra-tuners'...
MEN denne SKAL kun ha Toyota-trans. olje...viktig! ;-)

Manuell:
6-trinns Getrag kasse...denne er bygd for å tåle MYE juling...ser ofte 600-700hk uten forsterkninger i kassen.

Bakaksling:
Jeg for min del har ikke hørt om ETT eneste tilfelle der en bakaksling har gått heden...på en original bil ihvertfall ;-) Det sies at den skal tåle 700-800hk før oppgradering er et must ;-)

Her har Euro Supran en aldri så liten fordel...bakakslingen er oljeavkjølt...noe som US-utgaven mangler.
(MEN...igjen...det er ikke vanlig at disse raser på USA-biler heller ;-) )
GT-Stian skrev: Er det ellers noe noen vil tilføye er det bare å skrive! :D
Bare spørr du om det er mer du lurer på... ;-)

@lpher
 #25312  av @lpher

Ninjamannen78 skrev: Vil bare si at hvis du lurer på å kjøpe en slik bil er det ikke noe å vente på, er så sinnsykt fornøyd med min og den er fremdeles helt org! Da jeg kjøpte bilen fra tyskland i sommer, da hadde jeg såvidt kjørt supra før i ca 4min til sammen. Forventa å få meg en tøff bil med bra skyv, thats it liksom, men ble helt blåst av kjøreegenskapene. De er helt sinnsyke til å være org ti år gammal bil. Ikke mye som henger med i svingene. Komforen er også helt på topp, og kvaliteten er av aller beste toyota håndtverk. Virker bedre skrudd sammen en mercedes. Ikke en eneste knirke eller slamre lyd. Eneste er litt mye dekk støy.

LØP OG KJØP
Spikeren på hodet...det dær ja ;-)

Jeg for min del hadde aldri sett en Supra mkVI in real life før jeg fikk min...MEN jeg visste at jeg bare måtte ha en alikavel! ;-)

@lpher

#25341  av GT-Stian

Satt og tenkte litt i stad... Hvordan er det med kunnskapene til den lokale Toyota forhandleren når det gjelder en slik bil? Er jo en ganske sjelden bil.

Hvordan er det med deler til bilen? Lett å få tak i? Dyre? :?

#25347  av @lpher

GT-Stian skrev:Satt og tenkte litt i stad... Hvordan er det med kunnskapene til den lokale Toyota forhandleren når det gjelder en slik bil? Er jo en ganske sjelden bil.
For min del så kan jeg si at i midt-norge så er situasjonen særdeles bra ihvertfall...med ihugga Supra entusiaster som jobber hos både Hell Bil på Lade og på Stjørdal ;-) ...en annen ting er at Supran er en sinnsyk icebreaker når du kommer innom en Toyota forhandler...trust me on this! ;-)
GT-Stian skrev: Hvordan er det med deler til bilen?
Lett å få tak i?
No problem...samma som en Celica egentlig....her i Trondheim vet jeg at forhandleren får en shipment i uka fra japan...så uansett hva jeg har bestilt så har jeg fått det mellom 1-5 dager etter at jeg har bestilt det....ringer/mailer for å varsle at varen(e) er kommet gjør de også... ;-) Faktisk det eneste jeg ikke har fått tak i på normalt vis er matter til Supran eller Celican...de finnes ikke hos toyota....ser ut til at de kaller det 'ekstrautstyr' istedet for 'forbruksvare'...og dermed så går de ut av produksjon når bilen gjør det...MEN det finnes plasser på nettet å skaffe slike ting ;-)
GT-Stian skrev: Dyre? :?
Nope...ikke værre en for en Celica...og motordeler/service etc. er prismessig mye det samma som en Camry V6...thank god ;-)

Ikke 100% sikker men jeg mener å huske at de vanligste 'servicedelene' koster:

Oljefilter: 50-60,- mener jeg å huske ;-)
Luftfilter: i overkant av hundrelappen mener jeg
Vindusviskerblade. Pr.Stk: 27.90 eller no....(bare bladet...genialt ;-) )

Igjen...dette er ballpark priser...so DONT quote me on them ;-)

@lpher
 #25381  av christine

HEIA...
har en 96 mod supra, betaler ca 9000 i året, er med 50 % bonus,
det er jo ikke så aller verst det, fikk jo bakoversveis da jeg fikk prisen, betalte mye mer på chevroleèn vi hadde og den var bare 2,2 l.....
det er vel få biler, og lite skade meldt på de som gjør det....?

Vi er kjempefornøyd m supraen våres, kjøpte den i vår og den er bare helt topp-gleder oss bare til sommeren nå :lol:

vi har ikk merket noe på targa taket, og bensinforbruket er den verdt-hard kjøring eller ikke :P

#25449  av GT-Stian

Takker for alle svar så langt :D

Er det noen av dere med Supra som kjører den om vintern? Er vel kanskje ikke noe å kjøre med om vintern, i salt og sludd... :roll:

#25451  av Ninjamannen78

Nei fysj og fy, Supraen står i garasjen nypolert og bare koser seg.. Men jeg har faktisk bestilt vinterdekk, rett å slett for å kunne lufte bilen ett par ganger i måneden hvis været er bra. Er jo ikke bra for bilen å stå for lenge. Her oppe i Nord har vi jo av og til flotte vinterdager med 5-10 minusgrader og tørre vinterveier. Da er det jo ikke noe i veien forå bruke bilen. Men nå som temperaturen ligger rundt 0 og de salter hele tia.. Ikke tale om!

#25457  av @lpher

GT-Stian skrev:Takker for alle svar så langt :D

Er det noen av dere med Supra som kjører den om vintern? Er vel kanskje ikke noe å kjøre med om vintern, i salt og sludd... :roll:
Supra som vinterbil ja? Shure thing ;-)
Ingen problem det...men traction controllen er grei å ha når det er som glattest ;-) ...MEN...hyppig vask og 'up to date' tektyl behandling er nok et must ja ;-)

Artig på vinterføre er den ihvertfall...;-)

@lpher

#25458  av @lpher

Ninjamannen78 skrev:Nei fysj og fy, Supraen står i garasjen nypolert og bare koser seg.. Men jeg har faktisk bestilt vinterdekk, rett å slett for å kunne lufte bilen ett par ganger i måneden hvis været er bra. Er jo ikke bra for bilen å stå for lenge. Her oppe i Nord har vi jo av og til flotte vinterdager med 5-10 minusgrader og tørre vinterveier. Da er det jo ikke noe i veien forå bruke bilen. Men nå som temperaturen ligger rundt 0 og de salter hele tia.. Ikke tale om!
Åssen vinterdekk, og i hvilken dim, har du fått tak i?

@lpher

#25740  av Shyggen

HMM!!! Sjekket på IF jeg for min -91 Toyota Supra da skulle de ha 14500 for delskasko.. hvordan får dere til de prisene?

Dette var med 50% bonus som jeg har.. høres litt kjipt ut.. lønnes nesten og kjøpe den nye typen..

ARGH!!

#25741  av Shyggen

HMM!!! Sjekket på IF jeg for min -91 Toyota Supra da skulle de ha 14500 for delskasko.. hvordan får dere til de prisene?

Dette var med 50% bonus som jeg har.. høres litt kjipt ut.. lønnes nesten og kjøpe den nye typen..

ARGH!!
 #26296  av hmsilset

Sjekka delkasko på supra91 hos if nå.Det ble 24000 i året enda jeg har hatt 75% bonus siden jeg fyllte 18(har arvet bonus,noe som ikke går an lenger).Skal jammen sjekke hos andre ja!! :twisted:

#26308  av chris

IF er selskapet for familiefolk med familiebiler, helst med 60 hester og 1.1 liters motor.. og 8 unger, 3 bikkjer, 2 katter, og hus på landet (som også er forsikra i IF...) :roll:

#26639  av GT-Stian

Noen som vet hvor mange Supra's det er i norge? Tenker da på mkIV :wink: Har ikke sett så veldig mange av de :roll: Heldigvis.
Og siden den er såpass sjelden holder den seg vel forholdsvis bra i pris? :P