TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • RÃ¥d om supra?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #316991  av @lpher
 
TTM skrev: Btw, da jeg hadde 200sx'n, kjørte jeg sammen med en kompis som hadde en supra tt med automat, og BPU (Basic Performance Upgrade) og da vi dro på samtidig, dro bilene stort sett helt likt. Sånn bare for å ta en sammenligning. :wink:
Kjenner igjen den....min Supra var BPU...og en kompis av meg hadde s14 hvor "strikket var stramma en del" ;) ...og han holdte meg godt til 80-90kmt. MEN...i høyere hatigheter en dette så var det ikke så mye 14'en hans kunne stille opp med :mrgreen:
 #316992  av Supramk3turbo
 
Det er faktisk bare to uforskjellige utgaver av denne motoren....us/eu/uk-spec er så godt som identiske :)

Okei da :D men skal man være pirkete så er det faktisk litt forskjell på US og UK. Ca 10 hester.
 #316998  av JJNOR
 
MYE brae svar her gutter takker!


måtte bare klistre inn den før jeg pratet videre, den sier noe da:P

Uansett..700hk på orginal innmat, å dette holder?? synes det høres brutalt ut! :D
Men vi kan vel alle være enig i at en orginal supra høres å ser mye grommere ut en S13, etter min smak iværtfall, det er noe ekstra med den..noen som kan liste opp noen handye funsjoner som supra har og ikke S13 har? hehe..

Leste også litt opp å ned på forumet her, hva er det med "uekte" JDM supraer er for noe? vet foresten ikke hva JDM er men vet det er noe til Nissan og osv. Jeg mener, den er vel ikke akkurat uekte? har den ikke toyota motor, interiør, chassi og understell? det er vel ikke akkurat som AC cobra replika med kun cobra chassi å for eks jaguar motor og understell? :P
 #317013  av tojo
 
"uekte" JDM supra?
Hmm vil tro det er biler som er konvertert til LHD, oppgradert motor til Euro evnt BPU,APU+++

JDM = Japanese Domestic Market

Forskjellene på motor i Jspec og eksport Supraene er bla:

Turbo: Jspec vs. Eksport
Innsug Diameter : Inn/ut 60/48mm vs. Inn/ut 52/44mm
Turbin Matrial : keramisk vs. Stål
Eksos Diameter : Inn/ut 62/39mm vs. inn/ut 58/39mm

"slappere" wastegate i Jspec som medfører at man må ha motstand i downpipen evnt ettermontert m/restriktorring)

Jspec har ikke EGR.

Jspec 440 høy ohm dyser , Eksport 550 lav ohm dyser

Kamaksler: Jspec Duration 224° løft 7.88mm , eksport Duration 233° løft 8.25mm

Andre forskjeller:
JDM har fartssperre på 180km, kan lett fjernes med SLD(Speed Limit Defender)
 #317081  av @lpher
 
Supramk3turbo skrev:
Okei da :D men skal man være pirkete så er det faktisk litt forskjell på US og UK. Ca 10 hester.
Nope...ingen forskjell...vi i europa måler ikke hestekrefter må nøyaktig samme måte som amerikanerne ;)
 #317087  av FS-Styling.no
 
Dette har vel litt med HK vs. PS? Mener det er forksjell på HK og PS.... eller?
 #317106  av TTM
 
FS-Styling.no skrev:Dette har vel litt med HK vs. PS? Mener det er forksjell på HK og PS.... eller?
Tror ikke det. HK= Hestekrefter, PS= Pferd starke, som betyr hestekrefter på tysk. :wink:

Kan vell også ta med i denne tråden at driverket til supraen er utrolig solid. Når man trimmer andre biler, må man bytte girkasse, diff, osv, men på supraen trenger man ikke bytte drivverk i det hele tatt. Det har jo sine begrensninger det og, men det holder værtfall lenge.
 #317109  av FS-Styling.no
 
Hei!

Det er faktisk forskjell... Men liten....

Eks:

200 hk i PS er 197.26 HP (200 hk X 0,9863 = 197.26 HP) SÃ¥ igrunn uvesentlig forkjell da... hmm

Link:

http://www.repairmanual.com/unitconversions.html
 #317115  av Andreazz
 
Forskjellen ligger i om effekten er målt etter DIN standard eller SAE standard.
DIN, Deutsches Institut für Normung, er det tyske institutet for stadardisering.
SAE, Society of Automotive Engineers, er et eldre standardisering system som Amerikanerne bruker.
 #317729  av Shaggylaggy
 
litt o.t detta også, men synes denna er fin :