TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 stereo-prosjekt

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#34863  av TrustNo1

@lpher: angående forsterkere har jeg bare noen gamle liggende som var planen å bruke. 1 stk kenwood 1023 ca 1000w om jeg ikke husker feil og 2stk Boss - 480W (selv om Boss angir endel mer enn hva de faktisk har)
Disse er vel ikke av de "hotteste" men tror de skulle holde til mitt bruk da dette ikke er noe jeg gidder å kaste alt for mange kroner i.

Her er noen bilder av oppsettet i den gamle bilen min:
http://trustno1.kicks-ass.net/100nx/

#34873  av @lpher

TrustNo1 skrev: @lpher: angående forsterkere har jeg bare noen gamle liggende som var planen å bruke. 1 stk kenwood 1023 ca 1000w om jeg ikke husker feil og 2stk Boss - 480W (selv om Boss angir endel mer enn hva de faktisk har)
Disse er vel ikke av de "hotteste" men tror de skulle holde til mitt bruk da dette ikke er noe jeg gidder å kaste alt for mange kroner i.
Hmm...jeg håper det er HX2 Punch du har kjøpt deg? ...og ikke HX2 Power?
TrustNo1 skrev:
Her er noen bilder av oppsettet i den gamle bilen min:
http://trustno1.kicks-ass.net/100nx/
Bra bygge det dær da! :-)

@lpher

#34874  av TrustNo1

Det vet jeg faktisk ikke. Det stod bare HX2. Hva er forskjellen på elementene? Her er ett bilde iallefall, kanskje noen av dere vet?

#34877  av @lpher

TrustNo1 skrev:Det vet jeg faktisk ikke. Det stod bare HX2. Hva er forskjellen på elementene? Her er ett bilde iallefall, kanskje noen av dere vet?
Bilde? Hvor? ;-)

Om det er HX2 Punch så begynner modellbetegnelsen på RFD..om det derimot er en HX2 Power....så heter de RFR ett-eller-annet..avhengig av hvor nye de er...

Ingen av de forsterkerne du har pr. idag vil trives spesielt godt med 2x HX2 Power dessverre...så vi får håpe at det er HX2 Punch subber ;-)

@lpher

#34885  av TrustNo1

Her var bildet ja :D
Vedlegg
10958263.jpg
10958263.jpg (9.43 kiB) Vist 3460 ganger
10958263.jpg
10958263.jpg (9.43 kiB) Vist 3460 ganger

#34886  av TrustNo1

Dobbelt opp til og med, av en eller annen grunn.

#34901  av chris

TrustNo1 skrev:Dobbelt opp til og med, av en eller annen grunn.
du vet, det går an å editere poster ;)

#34938  av @lpher

Du kommer ikke til magneten å får sett hva de heter da?

@lpher

#34967  av TrustNo1

@lpher: Litt vanskelig når jeg ikke har motatt de enda :) Vi får se når jeg får de. I værste fall får jeg bare skaffe meg en kraftigere forsterker :D

#34970  av @lpher

TrustNo1 skrev:@lpher: Litt vanskelig når jeg ikke har motatt de enda :) Vi får se når jeg får de. I værste fall får jeg bare skaffe meg en kraftigere forsterker :D
Ah..that explains it then :-) Let us know....når du får dem da? :-)

@lpher

#34974  av TrustNo1

De skulle bli sendt "så fort han hadde tjangs" hvor nå enn fort det er. Jeg har uansett ikke noe hast med det, har mer enn nok med å få MR2'n i strekk.
Kan ikke si jeg er overveldet fornøyd med kjøpet. Den bruker olje, det høres ut som noe er løst i understellet ett sted (muligens bærekule eller noe) og det er lekkasje i det ene nye! dekket. Skal ta en NAF test i morgen, få samlet sammen alle feil svart på hvitt, og reise tilbake til forhandleren og si "fiks!" :)
Får håpe dette ikke tar alt for lang tid, når jeg er 130% avhengig av bil i jobb.

@lpher:
Du ser ut til å ha greie på dette : Jeg kjøpte i fjor noen RF 4" på tilbud ved navn FanaticP "FNP2404" jeg tenkte å bruke i oppsettet mitt. Hva vet du om disse? Synnes de spillte bra i den gamle bilen.
Jeg har også tenkt å bruke noen 6" som midbass i dørene og lage noen slags kasser til disse. Noe å anbefale? med tanke på midrange elementene jeg skal bruke. Som nevnt før, så er ikke dette noe prosjekt jeg skal koste alt for mye på, men vil ha noe som er relativt brukbart.

#37456  av TrustNo1

ENDELIG!

Da var bilen tilbake og i orden etter 2 uker med reklamasjons-repareringer. Kjøre ford fiesta 1.1 i to uker var vel ikke akkurat drømmen... hehe :evil:
Vel, får håpe den går i litt mer enn en uke nå da.

Vel, kan vel hende det blir noen oppdateringer her fremmover da, når jeg har kjøpt meg 4mdfplater i forskjellige tykkelser, sirkelsag, arbeidsbenk, div verktøy, samt nytt frontsett (RF FanaticX) og noen RF HX2 8". Får vel prøve å dra med kameraet å dokumentere prosjektet mitt litt. :)

#37531  av @lpher

Beklager at jeg ikke har svart på spørsmålet ditt før nå...jeg så det faktisk ikke.... :-)
TrustNo1 skrev:ENDELIG!
Da var bilen tilbake og i orden etter 2 uker med reklamasjons-repareringer. Kjøre ford fiesta 1.1 i to uker var vel ikke akkurat drømmen... hehe :evil:
Vel, får håpe den går i litt mer enn en uke nå da.
Bra at det ordna seg da :-)
TrustNo1 skrev: Vel, kan vel hende det blir noen oppdateringer her fremmover da, når jeg har kjøpt meg 4mdfplater i forskjellige tykkelser, sirkelsag, arbeidsbenk, div verktøy, samt nytt frontsett (RF FanaticX) og noen RF HX2 8". Får vel prøve å dra med kameraet å dokumentere prosjektet mitt litt. :)
Har gjort ett og annet værsting innkjøp av frontsett....skal sende deg PM med forslag/priser senere :-)

Må nemlig stikke nå...skal begynne trimme-om anlegget i Supran ;-)

@lpher

#37551  av TrustNo1

Ups, det skulle NÅ har jeg kjøpt meg, ikke når. Har nemmelig handla. Kjøpte frontsettet i sverige. Tenkte på om du kanskje kunne skaffe det også, men det var tilbud når jeg var innom svinesund, så jeg fikk det til 2500nok. Tippa det ikke var så værst, så jeg tok det med.
Fikk HX2'ne i dag også, dette var HX2 Punch som vi pratet om før ja. Får håpe de ikke er for hardspillte da :)

Da tror jeg at jeg skal ha det meste jeg trenger til å sette i gang, så får bare håpe tiltakslysten holder seg :)

Slik det ser ut nå så er planen dette:

1. pri:
Frontsett, dette vil bestå av 2xFanaticX 6" + 2x4" FanaticP (Dette er elementene jeg har fra den gamle bilen, mulig jeg oppgraderer de senere men bruker disse i første omgang, så får vi se.)
Diskanter, ikke helt bestemmt meg om jeg kun skal bruke det ene settet, eller begge, noen erfaringer her med dobbelt sett diskant forran?

Planen var å fjerne den hyllen som er i dørene og bygge ei dørkasse som er mest mulig lik den orginale hylla, største forskjellen vil bli en 4" kasse som vil sitte så langt som mulig frem og skrå bakover.

Alt er planlagt dekket i vinyl eller lignende, dette har jeg ikke noe erfaring med så tips mottas med takk. Særlig med tanke på at dette sannsynligvis vil bli en kasse med endel utforming.

2.pri:
8" HX2 bak setene. Her vil jeg gjøre ett forsøk på å enten fjerne det rommet som er bak setene, eventuelt bygge kasse oppi rommet. Må se ann hva som blir best. Kassen har jeg tenkt å lage lukket. Siden jeg skal ha kassene så lavt som mulig, så skal det også være mulig etter hva jeg har målt å få plass til en forsterker på hver vegg bak setene. Kassene har jeg tenkt å bygge i 16mm MDF og trekke med stoff mest mulig likt det orginale på bakveggen.

3.pri:
Bygge båndpass sub i reservehjulbrønnen forran. Dette vil antageligvis bestå av 1 (muligens 2 om det er plass, har ikke regnet på det enda) GAS 12". Elementene hadde jeg fra før i den gamle bilen, og spillte 145,6db der på en måling, så de burde være brukbare :D
Dette prosjektet får jeg ta litt etterhvert, da jeg sannsynligvis må demotere endel av dashbordet for å få kuttet ett hull gjennom torpedoveggen som er stortnok til en port.
Finnish på dette er ikke helt bestemmt enda.

Vel, da burde jeg ha å drive på med fremmover. Spørs om halvparten av dette lar seg gjøre da. Hehe.

Tips og innvendiger mottas med takk :)

Bjørn

#37587  av @lpher

TrustNo1 skrev: Ups, det skulle NÅ har jeg kjøpt meg, ikke når. Har nemmelig handla.
Var redd for det ja :-)
TrustNo1 skrev:
Kjøpte frontsettet i sverige. Tenkte på om du kanskje kunne skaffe det også, men det var tilbud når jeg var innom svinesund, så jeg fikk det til 2500nok. Tippa det ikke var så værst, så jeg tok det med.
Rimelig det da...men jeg har det rimeligere da...dessverre :(
TrustNo1 skrev:
Fikk HX2'ne i dag også, dette var HX2 Punch som vi pratet om før ja. Får håpe de ikke er for hardspillte da :)
Det er det som er faremomentet med å kjøpe brukte høytalere ja...og da spesielt subber :-)
TrustNo1 skrev:
Da tror jeg at jeg skal ha det meste jeg trenger til å sette i gang, så får bare håpe tiltakslysten holder seg :)

Slik det ser ut nå så er planen dette:

1. pri:
Frontsett, dette vil bestå av 2xFanaticX 6" + 2x4" FanaticP (Dette er elementene jeg har fra den gamle bilen, mulig jeg oppgraderer de senere men bruker disse i første omgang, så får vi se.)
Diskanter, ikke helt bestemmt meg om jeg kun skal bruke det ene settet, eller begge, noen erfaringer her med dobbelt sett diskant forran?
Hmm...om du vurderer dobbelt frontsett så tror jeg nok du ødelegger mer enn du forfiner lyden..om du ikke bruker to HELT like frontsett...er jeg redd...
TrustNo1 skrev:
Planen var å fjerne den hyllen som er i dørene og bygge ei dørkasse som er mest mulig lik den orginale hylla, største forskjellen vil bli en 4" kasse som vil sitte så langt som mulig frem og skrå bakover.

Alt er planlagt dekket i vinyl eller lignende, dette har jeg ikke noe erfaring med så tips mottas med takk. Særlig med tanke på at dette sannsynligvis vil bli en kasse med endel utforming.
Vinyl blir pent ja... :-)
TrustNo1 skrev:
2.pri:
8" HX2 bak setene. Her vil jeg gjøre ett forsøk på å enten fjerne det rommet som er bak setene, eventuelt bygge kasse oppi rommet.
Tja...ta med deg målebån/tomstokk å se...det ER trangt kan jeg lov deg :-)
TrustNo1 skrev:
Må se ann hva som blir best. Kassen har jeg tenkt å lage lukket. Siden jeg skal ha kassene så lavt som mulig, så skal det også være mulig etter hva jeg har målt å få plass til en forsterker på hver vegg bak setene.
Det kan nok la seg gjøre...MEN det blir jæskla trangt i tilfellet :-)
TrustNo1 skrev:
Kassene har jeg tenkt å bygge i 16mm MDF og trekke med stoff mest mulig likt det orginale på bakveggen.
Nice....
TrustNo1 skrev:
3.pri:
Bygge båndpass sub i reservehjulbrønnen forran. Dette vil antageligvis bestå av 1 (muligens 2 om det er plass, har ikke regnet på det enda) GAS 12". Elementene hadde jeg fra før i den gamle bilen, og spillte 145,6db der på en måling, så de burde være brukbare :D
Dette prosjektet får jeg ta litt etterhvert, da jeg sannsynligvis må demotere endel av dashbordet for å få kuttet ett hull gjennom torpedoveggen som er stortnok til en port.
Finnish på dette er ikke helt bestemmt enda.
Har litt å bryne deg på da ja :-)

TrustNo1 skrev:
Vel, da burde jeg ha å drive på med fremmover. Spørs om halvparten av dette lar seg gjøre da. Hehe.

Tips og innvendiger mottas med takk :)

Bjørn
Only time will tell :-)

@lpher