TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Støtdempere / understell spørsmÃ¥l. Hva i alle dager?!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #359564  av FireWalk
 
fjøra forran? Bak mener du vel? Skal få tatt ut i helgen å dobbel sjekke. Men alt så identisk ut når jeg satte det sammen. Lenke åpner var også like lange, og de er festet på faste statiske punkt på krengestaget og demperen. Kan fjøra ha strekt seg, slik at bilen blir høyere men samtidig mistet styrke så den subber i svinger og over humper? Høres litt ulogisk ut igrunn. Men så lenge demper fungerer, og det ikke er feil montert, og lenke armer er like så er det jo ikke så mye annet det kan være? Får ta ut å dobbel sjekke til helgen..
 #359574  av sotevik
 
Jeg er ikke helt sikker,men det ser ut som støtdemperen låser seg når den blir belastet av bil og ujevnheter i veibanen.Innvendig i støtdemperen er det olje og gass som passerer gjennom forskjellige ventiler for at demperen skal fungere.Hvis det er en feil kan demperen låse seg ved belastning.At du kan bevege demperen ubelastet,er ikke en avgjørende test for å prøve å om demper er i orden.
 #359605  av mr292
 
vel om han komprimerte/luftet den før montering så er jo demperen allerede maksimalt melastet, selv om man ikke får Gyngebevegelser da, så dette kan jo testes ved å gynge litt på bilen mens den står på bakken.

og til det amund svarte kan det faktisk hende han mente fjøra på venstre side forran (da KAN det i teorien hende bilen blir litt høyere på høyre bakhjul)
 #359609  av FireWalk
 
mr292 skrev:vel om han komprimerte/luftet den før montering så er jo demperen allerede maksimalt melastet, selv om man ikke får Gyngebevegelser da, så dette kan jo testes ved å gynge litt på bilen mens den står på bakken.

og til det amund svarte kan det faktisk hende han mente fjøra på venstre side forran (da KAN det i teorien hende bilen blir litt høyere på høyre bakhjul)
ja mulig det, men byttet kun bak nå i denne omgang. Har allerede byttet forran for ca 4 måneder siden. Og høyden bak var upåvirket av det. Så det er noe som har skjedd bak, og det har skjedd nå. :p

Skal sjekke demperene og bytte side på dem. Er det ingen forandring da MÅ det være fjærene. Så da bestiller jeg nye fjærer. Gidder ikke begynne å bytte ENDA engang for å bytte over fjærene.
 #359611  av FireWalk
 
mr292 skrev:ok, bra du har den instillingen da :) tid er penger, og i hvertfall når det gjelder kjøretid og kjøreglede :D
Sant det. men det er ikke bare det, man blir for å si det rett ut DRITT lei av å gjøre samme jobben om igjen 4 ganger på rad på kort tid...
Det er morro å skru når noe nye deler skal på. For all del. Men å stå å knote og banne og ta av det man akkurat har satt på, sjekke det, ikke bli noe klokere, sette det på igjen, samme greia, for så å ta det av igjen på begge sider, bytte side, sette det på igjen, ingen forandring, ta det av igjen, bytte om fjærer, sette på igjen osv...

Er man ikke gal før så blir man det iallefall etterpå da. Jeg kjenner jeg får (enda fler) grå hår på hodet bare av å tenke på det..

Man har liksom et "vilje" barometer når det gjelder å skru. Når man står og knoter og banner med ting som man egentlig syntes er noe dritt å holde på med så bruks viljen opp mye fortere enn om man f.eks installerer et flunkendes nytt turbo kit og gleder seg på å teste det..

Nye fjærer koster uansett ikke så veldig mye. Spørsmålet er vel bare om jeg skal gå for de som senker 1 - 1,5" eller 1,7 - 2,3"... ? aner ikke hva som står på bilen nå engang. Om jeg ender opp med noe som får bilen til å stå på stylter så river jeg av meg ørene i ren fortvilelse...
 #359922  av FireWalk
 
Vel, da har jeg brukt fredagen på å ta ned på begge sider og bytte plass på støtdemperene. Mens alt var nede sammenlignet jeg alt og tok mål. Demperene er like høye og fjærene er like høye. Ingen merkbar forskjell på noe. Men jeg byttet likevel plass på demperene og satt det sammen igjen.

Nå får jeg desverre ikke prøvekjørt bilen fordi girkassa har tatt HELT kvelden. Men jeg kunne med en gang konstatere følgende:

Før var den høyere på høyre siden. Nå når jeg byttet om demperene ble den høyere på venstre siden... Målte forskjelen til 4,3mm , eller ca en halv centimeter forskjell i høyde. Så selve høyde problemet har altså flyttet seg over på andre siden nå. Om problemet med subbing og har flyttet seg får jeg desverre ikke vite pga bilen ikke kan kjøres.

Men mye kan jo nå tyde på demperen. Noe jeg egentlig fremdeles syntes er snodig. Jeg var av den oppfatning at det er fjæren som bestemmer selve høyden på bilen. Demperen siger jo sammen så snart den får litt belastning på seg. Man kan jo trykke den sammen med håndmakt. Så når den får 400 kg på seg så burde den jo uansett trykke seg såpass sammen at høyden blir lik på begge sider?

Jeg skjønner det rett og slett ikke... HVORDAN kan demperen ha slik en påvirkning? Når jeg senket bilen sakte ned... tilsvarende bevegelsen ved å trykke den sammen med håndmakt?

Noen bilder av prosessen:
Vedlegg
Bilde894.jpg
Bilde894.jpg (380.65 kiB) Vist 692 ganger
Bilde896.jpg
Bilde896.jpg (326.95 kiB) Vist 692 ganger
Bilde899.jpg
Bilde899.jpg (380.08 kiB) Vist 692 ganger
 #359924  av FireWalk
 
Neppe. For som jeg skrev, nå ser høyde-problemet ut til å ha byttet plass. Nå er den høyere på venstre siden mens den før var høyere på høyre siden. Jeg byttet plass på demperene som foreslått tidligere her.
 #359944  av Xlr8
 
aah såg de nå.
du fyttet kun over demperene ikke fjørene?
hvor du kjøpte demperene?
hva slags dempere er de?
 #359979  av FireWalk
 
Xlr8 skrev:aah såg de nå.
du fyttet kun over demperene ikke fjørene?
hvor du kjøpte demperene?
hva slags dempere er de?
Flyttet kun demperene ja. Hadde jeg flyttet begge deler hadde jeg jo ikke hatt noen forutsetning for å vite om det var demper eller fjør. Neste steg må i så fall bli å flytte fjærene. Men var jo suspekt at den ble høyere på motsatt side nå som jeg byttet over demperene da.. som om høyde problemet følger demperen... aldri hørt om noe lignende! :p