TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny girkasse.. ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #360501  av FireWalk

Ser ut til at jeg må ta bilen til verksted på Henger.. Kjørte den utenfor Porten nå for å få ryddet litt, og når jeg skulle kjøre den inn igjen så ville den faen ikke røre seg engang! Setter jeg den i fri og slipper ut klutsjen nå så går den fremover som om den står i første gir! Når jeg skulle rygge den inn så tar jeg ut klutsjen og kjenner det blir motstand, men det kommer bare mekaniske ulyder fra girkassa og selv om jeg kjenner at det er en del motstand på motoren så rikker ikke bilen seg.. pluitselig Bykser den bakover... stopper opp igjen og lager ulyuder, for så å bykse litt til... og slik holder det på.. Er nok rett og slett HEEEEELT kaputt den girkassa der. Det merkelige var at når jeg kikket under bilen så er det olje OVER alt! helt opp på kjølevann slangene som går fra toppen og fremo mot radiator drypper det olje av! Så å si fra der motoren slutter og girkassa begynner så er det olje over alt. Hele bærebrua er dekt av olje også, og dette er girolje.. Jeg skjønner IKKE hvor all denne oljen kan ha kommet ut, og hvordan det kan ha klart å komme over alt på den måten der.. skulle jo tro det var høytrykkspylt med olje under der.. så absolutt ingenting mens motoren gikk.. Mystisk.

Blir iallefall ny kasse nåda. :)
 #360511  av FireWalk

Tok to bilder for å illusustrere.. Olje over ALT!.. :\ Legg merke til at det er til og med oljeflekker på kjølevannslangene under K&N Filteret. Skjønner igrunn ikke hvordan det kan sprute noe olje fra girkassa på den siden der, slik at det kommer fremover. Og i bevegelse burde det vel strengt talt forsvinne bakover? Greit nok at bærebrua og er dynket i girolje, men her er det jo gått fremover og..

Var så skråsikker på at feilen nok måtte ligge i en ødelagt simring der en av akslingene går inn..

Bilde

Bilde
 #360512  av predator

SÃ¥ rimelig olja ut nedi der ja ...
 #360514  av mr2storbrua

Husk at farten til olja er den samme som resten av bilen, derfor går den ikke bakover. Det er ikke særlig med vind heller i motorrommet under fart (tror jeg hvertfall, har aldri testa :roll: ). Dersom du har null i akselerasjon (altså stabil fart) vil altså oljen fortsette i samme fart som bilen når den kommer ut av girkassa så lenge den ikke blir påvirket av andre krefter (f.eks. trykk i girkassa). Det at oljen har spruta fremover kan altså komme av trykk i girkassa eller at du har bremsa eller rygga.
 #360551  av FireWalk

tror det skal være bra med vind der når man kjører. Er jo derfor bakruten er formet som den er. Skaper undertrykk bak den som suger luft opp fra motor rom, og hjelper dermed å få sirkulasjon. Jo fortere man kjører jo mer gjennomstrømming. Har du ikke merket hvor ført bilen blir skitten fra bakruta og bak da? Spesielt motor luke og bagasjelokk/vinge. Fungerer nesten som en støvsuger. Suger opp alt støvet og legger det igjen oppå motor lokk og vingen osv. Også så klart motoren da.. :) dette vil vel hjelpe oljen litt oppover vil jeg tro, men det må jo komme fra en plass. Merkelig når jeg ikke så noen sprekker eller noe. Skal bli interessant å åpne opp den girkassa der ja! :)
 #360603  av FireWalk

Mulig. Hadde vært morro å sett en MR2 i en vind tunnel.

Men over til saken igjen: Noen som vet om det går greit å slepe bilen med gåen girkasse? ha den i fri.. ? Jeg vet ikke om rotasjonen av akslingene inn på girkassa har samme påvirkning som rotasjonen fra svinghjul og inn på girkassa.. ? For når den står å går nå og jeg setter den i fri og tar ut klutsjen så går jo bilen fremover som om den skulle stått i første. og ja, den ER i fri... Masse ulyder fra kassa.. kan gå litt fremover, så stopper den og det kommer bare ulyder, så plutselig hopper den litt frem osv.. samme i reverse.. Virker som om all innmaten er helt most...

Tenkte å bare få den slept til verkstedet til han kompisen min så får han tatt den på løftebukk der. Men spørsmålet er jo om det er trygt å slepe i den tilstanden? om bakhjula plutselig kan låse seg? Har aldri fiklet inni en girkasse før så vet ikke hvordna inngående og utgående påvirker hverandre der?
 #360609  av mr2storbrua

Er jo noen tannhjul som sviver rundt inni girkassa når du sleper den også, og dersom det kommer stålspon i disse kan det fort låse seg... Det greieste er nok å ta den på bilhenger, det kan jo gå skikkelig galt om hjula plutselig låser seg når du tauer.