TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt før og etter bilder fra helga+ litt mer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#38328  av @lpher

SupraTurbo skrev:Forsterkeren er jordet til en av skruene som fester seteryggen bak til karoseriet.... kjempe jording det kan ikke bli bedre.....
Tja...ikke nødvendigvis....om du ikke har gjort noe annet enn å hekte på kabelskoa på den skruen...så er det faktisk nesten farlig dårlig jording er jeg redd :-)

Du bør ta jord så nære 'bærende karoseri' som mulig...(med andre ord ikke i en tynn stålplate som er punktsveisa i ei plate som igjen er punktsveisa i en annen plate osv ;-) DET blir det ikke spesielt god jording av :lol: ) ....og når du har funnet ett godt jordingspunkt så må du bruke stålbørste for å få av lakken på det punktet du skal jorde på...bare slik kan du unngå å få støy...og som ett aldri så lite bonus så går ikke utstyret ditt i stykker :-)

@lpher

#38343  av sindrejl

hmm alf, om du husker pipelyden min som jeg klaga litt på. så var det faktisk fordi spillern var ødelagt.. alt var jorda godt nok og var ingen støy ifra motordeler.. fikk tilbake spillern nå, og har jorda akkurat sånn som før, ble helt stille :)

#38350  av SupraTurbo

sindrejl skrev:hmm alf, om du husker pipelyden min som jeg klaga litt på. så var det faktisk fordi spillern var ødelagt.. alt var jorda godt nok og var ingen støy ifra motordeler.. fikk tilbake spillern nå, og har jorda akkurat sånn som før, ble helt stille :)

hm får låne meg en ny spiller å prøve da kanskje....
Trur dessuten at denne lyden vil forsvinne når man setter forsterkern på lowpass, men da kommer vel problemet tilbake når jeg setter inn 4-kannalern :(

#38353  av chris

sindrejl skrev:hmm alf, om du husker pipelyden min som jeg klaga litt på. så var det faktisk fordi spillern var ødelagt.. alt var jorda godt nok og var ingen støy ifra motordeler.. fikk tilbake spillern nå, og har jorda akkurat sånn som før, ble helt stille :)
Den pipelyden jeg hadde (tidvis "turbo"-lyd, tidvis pipelyd) forsvant etter spilleren min var inne på reparasjon. Men samtidig la de opp en ny fet jording, mest sannsynlig det som gjorde det. Utrolig behagelig å slippe dynamo- og servostøy.

Alf&co @ bilradiospesialisten er konge på god service!!

#38361  av @lpher

Bra! Fikk du det på garanti eller?! ;-) Foresten...refresh my memory...hadde du ekstern forsterker?

@lpher

#38362  av @lpher

SupraTurbo skrev: hm får låne meg en ny spiller å prøve da kanskje....
Trur dessuten at denne lyden vil forsvinne når man setter forsterkern på lowpass, men da kommer vel problemet tilbake når jeg setter inn 4-kannalern :(
FÃ¥ se jordinga di neste gang du er i byen da? :-)
Var litt stressa i hodet da du var her sist, så jeg glemte å se over jordinga og kabeltykkelsene i bilen din :-)

@lpher

#38363  av @lpher

chris skrev: Den pipelyden jeg hadde (tidvis "turbo"-lyd, tidvis pipelyd) forsvant etter spilleren min var inne på reparasjon. Men samtidig la de opp en ny fet jording, mest sannsynlig det som gjorde det. Utrolig behagelig å slippe dynamo- og servostøy.

Alf&co @ bilradiospesialisten er konge på god service!!
Takker og bukker...jeg prøver i hvertfall ;-)

@lpher

#38364  av SupraTurbo

@lpher skrev: Neste punkt etter at du har sjekka...eventuelt fixa jordinga...er å jorde spilleren på samma punkt som du nettopp jorda forsterkern til :-)

@lpher
Hmm kan jeg bare trekke en ledning fra spiller bak da? Blir ikke det litt lang jording, skal ikke jordingen være kortest mulig...? Skal i allefall se på d. Og det SKAL fikses 8)

Update:Har forresten 16mm kabel på både + og -. Har i tillegg to sikringer, ei på 60 helt atme batteriet og ei på 30 inne i kupèn...

Så det blir ikke for lang jording til spillern altså eller...? :? :?

#38565  av SupraTurbo

Her er et bilde av jordinga...

Var nede på mekonomen, der var det en som sa at det var enten signalkabeln eller høytalerledningene.... De lå vist litt for nært strømmen...
Idiotisk av rockford å legge strøm helt inntil jordinginngangen, og i tillegg høytaler utgangen og signalinngangen på samma side.... :?

Skulle vært strøm på den enne siden og alt det andre på andre siden spør du meg!
Vedlegg
Jording.jpg
Jording.jpg (34.44 kiB) Vist 2618 ganger

#38566  av Turbotrille

Hmm, såvidt jeg vet så har du Pluss Minus og Styrestrøm i tre hull på rad på en forsterker, eller er det jeg som er helt ute og sykler nå?

Jeg har 2 stk Soundstream forsterkere i bilen, og på begge disse er alle inngangene på samme side av forsterkeren, trodde ikke det skulle ha noe å si.

#38567  av SupraTurbo

Turbotrille skrev:Hmm, såvidt jeg vet så har du Pluss Minus og Styrestrøm i tre hull på rad på en forsterker, eller er det jeg som er helt ute og sykler nå?

Jeg har 2 stk Soundstream forsterkere i bilen, og på begge disse er alle inngangene på samme side av forsterkeren, trodde ikke det skulle ha noe å si.
Jo skal egentlig gå bra det... Vanligvis er styrestrømen mellom pluss og minus, men rockford har pluss og minus helt inntill hverandre så det er snakk om 3-4mm fra den ene kabeln til den andre.... Så jeg blir å teipe godt rundt der!!!

#38592  av @lpher

SupraTurbo skrev: Hmm kan jeg bare trekke en ledning fra spiller bak da?
Yepp...det er det vi gjør ;-)
SupraTurbo skrev: Blir ikke det litt lang jording, skal ikke jordingen være kortest mulig...?
Den regelen gjelder vel egentlig mest for eksterne forsterkere...
SupraTurbo skrev: Skal i allefall se på d. Og det SKAL fikses 8)
Regna med det ja :D
SupraTurbo skrev: Update:Har forresten 16mm kabel på både + og -.
Hmm...akkurat på kanten den....burdte hatt 20mm eller større når du har begge forsterkerne om du skal oppgradere subber en gang...vil med andre ord ikke merke noe til det nå...men om du en dag skal skifte ut subbene en gang til noen som krever litt mer strøm....så vil behove melde seg med en gang skulle jeg tro ;-)
SupraTurbo skrev: Har i tillegg to sikringer, ei på 60 helt atme batteriet og ei på 30 inne i kupèn...
Cool.... :-)
SupraTurbo skrev: Så det blir ikke for lang jording til spillern altså eller...? :? :?
Nope....trust me on this 8)

@lpher

#38619  av @lpher

SupraTurbo skrev: Her er et bilde av jordinga...
Ikke helt etter boka den dær er jeg redd...du må jo pusse vekk lakken slik at kabelskoen 'toucher' skikkelig jord....og ikke bare tar jord via skruen...denne jordinga kan nok dessverre ta knekken på linjeutgangen på spillern din...OM du kobler til strømkrevende elementer....

Plassen du har tatt jord på er ganske grei...nære nok bærende konstruksjon ser det ut til :)
SupraTurbo skrev:
Var nede på mekonomen, der var det en som sa at det var enten signalkabeln eller høytalerledningene.... De lå vist litt for nært strømmen...
Om han sa dette uten å påpeke jordinga di som den mulige synderen...synes jeg han du snakka med bør finne seg ett annet yrke :D

Det der er nemlig det alle skylder på om de tar strøm...MEN dette er den siste plassen problemene oppstår...faktisk...så få til skikkelig jord dær....som også spilleren er koblet til...så skal du se det blir andre boller! :D
SupraTurbo skrev:
Idiotisk av rockford å legge strøm helt inntil jordinginngangen, og i tillegg høytaler utgangen og signalinngangen på samma side.... :?
De fleste ordentlige forsterkere er bygd på denne måten...og det er ikkeno problem...som nevnt ovenfor :)
SupraTurbo skrev:
Skulle vært strøm på den enne siden og alt det andre på andre siden spør du meg!
Trengs ikke :D

@lpher

#38620  av @lpher

SupraTurbo skrev:
Jo skal egentlig gå bra det... Vanligvis er styrestrømen mellom pluss og minus, men rockford har pluss og minus helt inntill hverandre så det er snakk om 3-4mm fra den ene kabeln til den andre.... Så jeg blir å teipe godt rundt der!!!
Som jeg antydet ovenfor...så er du blittt missinformert av noen som ikke vet hva de snakker om...dessverre...eneste trøsten er at du er ikke alene :)

@lpher

#38630  av SupraTurbo

Ja vel. Får vel gjørra det da. Lyden forsvinner forresten når jeg går over til lowpass, naturlig nok siden det er en pipe lyd på ganske høy frekvens...