TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3SGTE vs. 5S"GTE"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #396524  av Rangle

Hei!

Har letet etter ny blokk og tenkt mye etter at jeg fant ut at blokka i bilen var "vrak".
Skulle se på blokk i dag, men denne var frostsprengt på 1.syl.

Fikk pris på foring av sylinder i blokka jeg har fra før, borring til 87mm og planing av blokk + at dette firmaet skal gjøre noe arbeid med topp.

Har lest en del om bruk av 5s blokker, mer holdbare pga. hjørnet mot vannpumpe som har en tendens til å gå av.

Spørsmål blir da;

1. Hvordan vil en 3SGTE blokk holde til ca. 500hk (er det verdt å gjøre arbeidet for å bruke 5s kontra 3s ved denne effekten)? Blir ikke å gå noe spesielt over dette mtp turbo og andre faktorer.

2. Hva må jeg gjøre av arbeid for å bruke 5s 98+ blokk? Vet det må borres hull og gjenges pga. fordelingspakke.
Lest det må slipes noe i blokk i samme slengen for å få på fordelingskasse, men hvor mye er dette?

3. Hva andre ting må gjøres for å bruke 5s blokk? Topp mot blokk og tenker på å bruke veiv og råder fra 3s, kan jeg bruke 87mm stempel for 3sgte og borre opp (borring i 5s er vell 87mm?)

Siste spørmål for denne gang, hvordan vil det være å bli tatt inn til Statens Vegvesen og de finner ut at blokka ikke er i samsvar med topp og kjøretøy, 2.2l og null papirer hvor Toyota har parret disse to fra før?

HÃ¥per noen kan svare skikkelig!
Må nesten ta med meg 3SGTE blokka på Søndag for å maskinere denne om ikke jeg må begynne å lete etter 5s blokk.
 #396547  av cryptor

Tror ikke jeg hadde vurdert det hvis det ikke er snakk om over 500 motor hk.
 #396565  av Rangle

Ser Sleeper har erfart at han sprakk blokk rundt denne effekten, eller var det litt mindre.
Hvor mye skal til for at hjørnet går av? + at jeg må borre opp alle sylindrene pga tidligere oppborring og skade, 87mm må brukes nå.
Vil en 2gen 3SGTE blokk holde ca. 500hk og brukes aktivt på banekjøring (Marcus kjører 3SGTE blokk i kamelonen, hva kjører han med av effekt i den nå)?

Har tilgang til horisontal borerigg osv for å evt borre opp og gjenge til girkasse/fordelingskasse + kan muligens frese med denne om det må freses/slipes av blokk for å få på fordelingskasse.
Denne jobben er ikke vanskelig med hjelp fra erfarne arbeidere i bedriften.

Hva kan brukes fra 2gen 3SGTE, vannpumpe, oljepumpe, oljepickup, registerreim, råder, veiv, lager til veiv/råder, toppakning 87mm Cometic?
Kan dette brukes, evt. hva annet kan brukes fra 3SGTE?

Ønsker å kjøre ca. 2l, og da ser jeg flere amerikanere som kjører med veiv og råder fra 2gen 3SGTE, men hvilke stempler kan jeg bruke?

Sitter nå og vurderer hva jeg skal gjøre, skal jeg få foret opp en sylinder i 3SGTE blokka + arbeid med denne må den inn på Mandag, skal jeg kjøre med 5s blokk vil jeg måtte vente til neste gang han har tid.
 #396568  av ArildM

Motorsporthuset Celicaen brukte vel en egen løsning på blokk? Synes å huske det sto noe om det i Celicatråden hans. Kjører ganske bra med trykk på den uten problemer. Marius kjører vel med 5-600hk han også?
 #396570  av Rangle

Motorsporthuset kjører med 5s blokk nå, pga. faren for hjørnet som folk snakker om kan gå av siden det er lite gods (øre som stikker ut av blokka, mot at studs/bolt går "inn" i blokka).
Han hadde en god patent på dette hjørnet, men saken er om det egentlig ville bli mer holdbart.

Saken er rett og slett at jeg er redd å spytte inn nye stempler, råder, maskinering etc etc i blokka og så går hjørnet av. Er ikke det samme som å fore en sylinder, da er blokka skrot, og penger i grava.

Marcus har ikke gjort noe spesielt utseendemessig på blokk/topp for å få det til å holde (noe alà hva motorsporthuset gjorde)?
 #396571  av ArildM

Ikke til min kjennskap, men du bør lese tråden og evt sende en PM til han :)
Sure penger om hjørnet på blokka hopper av...
 #396573  av Rangle

Slik det ser ut nå, så tror jeg de 3-4000kr ekstra (kjøp av hel motor som jeg har på handen om ikke noe billigere alternativ dukker opp) det koster meg å bruke ei 5sblokk kontra 3sgte blokka som må fores er en sikrere vei å gå.
 #396675  av Rangle

Til syvende og sist har 3.gen det samme hjørnet som 2.gen + der det "pleier" å sprekke mellom sylindrene (om man ikke er heldig å skaffer en med tykkere vegger, ikke noe man ser fysisk).
Har tenkt på 4.gen, men vet ikke om de har klart å få fikset dette hjørnet og svakheten til 3.gen med tynn vegg (mellom syl 3 og 4?).

Hvis denne skulle være like sterk som 5s blokka, noen som har 4.gen for salg i Norge eller hvor kan man importere dette på en trygg måte?

Hvordan er det med deler til denne, kan jeg bruke kammer, kamdrev osv fra 2.gen?
 #399713  av camryv8

4 3sge beams motoren er den sterkeste blokka.. egon i danmark har flere sånne til ca 9000 kr.. eneste blokka fra en gatebil son toyota har brukt i wrc (corolla )
 #399765  av Rangle

Har gått for 5s blokka. Har sett mye spørsmål om beams motor i England, men blokkene er det samme som i ellers 3sge og 3sgte (dog generasjons bestemt). I Corolla WRC, fra 97 til 99 er det brukt 3sgte motor, ikke noe mer spesielt (borring på 85.4). Vet ikke om de brukte motorsportblokkene i disse, men man får aldri en motor med motorsportblokk for 10 000kr, snakker mer 40k + for brukte blokker, prøvd å se pga Fensport bruker slik blokk.

Pga mas på Sleeper, og litt på Motorsporthuset har jeg endt opp med 5s, og er godt i gang med dette.
Blokk skal snart innom arbeidet mitt en tur for å få freset området på blokka slik at fordelingskasse går klar + frese opp vannkanaler.
Venter bare på en litt mer kurrant dollar slik at man får handlet inn alt, går vell i deler for 20-30k i første omgang (har egentlig stort sett det meste fra før) + maskinering av blokk som motorverksted må ta seg av.
 #399821  av camryv8

er det som var poenget mitt.. toyota laget ikke en motosport version av 4 gen motoren.. dvs samme blokk på både gatebil og wrc.. men 5s holder jo i massevis.. Marius sin funker knall den :)
 #399824  av Rangle

Har sett flere som knekker 3s blokker, så jeg orket rett og slett ikke å lese tusenvis av tråder for å finne en eller to som har klart godt med effekt og dreiemoment med masse trykk, og som holder.
Motorsporthuset har prøvd 3s, gjorde en go del for å forsterke denne, og det var ikke gratis, kjører nå med 5s og greit med effekt.
Sleeper har kjørt lenge med 5s, kjører en del drag og hverdagskjøring, begge har anbefalt meg 5s, dog 98+ blokka, tykkere vegger og hjørnet som sprekker er borte.

Tror nokk grunnen for at en del kjører 3s og tenker, men ikke bruker 5s, er pga det man må gjøre med blokka før det passer. Jeg har alt av utstyr tilgjengelig gjennom jobb, kompetanse til å gjøre dette + medarbeidere som arbeider daglig med maskinene, der i blant annet en borrerigg (ikke søyleboremaskin eller noe slikt, denne borrer horisontalt og freser vertikalt). Denne skal brukes for å frese av for fordelingskassen, blir gjort sikkelig, ingen vinkelsliper ogl.

Stempler, toppakning og hva jeg skal bruke av deler som inngår i registeret har Sleeper vært utrolig hjelpsom med å forklare hva jeg kan og bør bruke.
Jeg leter ikke etter det som er raskest og lettest å gjøre, bygger mest mulig holdbart med det jeg kan avse av penger, og jeg ser det som mest holdbart å bruke 5s blokka med alle som har hentet ut godt med effekt av disse..

Var vell ikke heller 4gen som ble brukt i Corolla WRC, de hentet motor fra ST205 etter det jeg har lest tidligere. 4gen kom i 99, og det jeg vet er at det kom en heftig 3sgte som ble brukt i JGTC, men vet ikke hvilken blokk denne var fra, regner med Motorsportblokk.