TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vedlikehold og bruk av 3S-GTE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435589  av diracdeltafunction
 
3rlend skrev:Jeg foreslår At du setter av et par timer og leser på motoiq :)
Gt35 er en stor turbo. Og du blir ikke å få turbotrykk noe spesielt tidligere om du ikke leker med kammene eller får en skikkelig custom manifold. Og kast piggy back og kjøp deg ordentlig sprut.
Misforstod jeg deg eller vet du ikke hva bunn/topp er?
3 lags topp pakning er så enkelt at det er 3 "skiver" oppå hverandre som er pakninga :p
Å kjøre hardt vil si at du presser på gass pedalen med hard kraft fra foten din, ergo at motoren får piska seg skikkelig.
Og da er det en god ide og la olja kjøle seg ned før du stenger.
Samtidig ville jeg satt turbo timeren på noe lenger en 40 sek. Bedre safe than sorry :)
Til slutt må jeg spørre: bilen din må jo gå no innmari fælt?:p
Takk for info.

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det sånn, så jeg er faktisk usikker på hva som menes med "topp", dog hva bunnen er har jeg allerede fått svar på. :-)
Når det gjelder kjøre hardt så tenker jeg mer at det er vel ikke å kjøre hardt å bare dra den opp til turtallssperren én gang og så kjøre rolig en stund, før en stopper. Akkurat hvor grensen går for å kjøre den hardt er vel ikke akkurat veldefinert og kommer an på en drøss parametere, men bare så jeg ikke misforstår så er det vel ikke å kjøre hardt å gjør dette én eller to ganger på en normal tur (hva nå enn en normal tur er, men jeg tenker bare på en slags grov tommelfingerregel jeg kan forholde meg til)?

Jeg skal finne ut hvordan jeg stiller turbo-timeren, hva anbefaler du? 60 sekunder?

Bilen går ikke noe fantastisk bra, den går helt greit (over 4000 RPM), men jeg kunne tenke meg en mer normal effektkurve. Da må jeg vel bytte turbo?
 #435590  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Kjipern, 3.gen motoren har jo en flott turbo som det er, lader veldig tidlig og er perfekt til daglig bruk.
Sjekk med ATS racing, de kan omprogrammere originalhjernen din. De har også god erfaring med turboer osv osv.
Takk, er dette noen som holder til i Norge? Jeg søkte litt rundt og fant bare: http://www.atsracing.net/ Er det dette firma du tenker på?

Hva involverer det å omprogrammere den? Jeg kan ikke noe om mekanikk annet enn trivielle ting (enda) men fagfeltet mitt er datamaskiner, så hvis dette involverer å f.eks. programmere en gammeldags EPROM (eller bytte ut en original mask-ROM med en EPROM) som ECUen bruker, så kunne jeg kanskje gjort dette selv (jeg har en programmerer)? Men såvidt jeg forstår det må en nesten kjøre bilen på dynamometer for å stille den slik at effektkurven blir så bra som mulig? Eller er det noe å hente på å bare eksperimentere på egen hånd? Dog kanskje jeg ikke burde gjøre dette før jeg er mer erfaren selv. :-)
 #435592  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Når han en gang får ladetrykk over 4000 rpm og heelt opp til 7000 rpm så må det gå fælt :lol: 8)
Piggyback er vel lite anbefalt på 3SGTE med såpass custom oppsett :) Bytt til noe mindre turbo, få ATS til å omprogramere org hjerne, evt bytt til skikkelig datasprut så får du nok en bil som du får mye mer glede av :)
Dette er litt flaut å spørre om, jeg er ikke typen som spør med mindre jeg ikke finner svaret etter å ha letet selv. Jeg har søkt spesifikt etter dette, sett på diverse artikler, bl.a. Wikipedia om 3S-GTE, og ellers lest i denne reparasjonsmanualen.

Spørsmål: Har 3S-GTE drivstøffinnsprøytning, eller ikke? Hvilken generasjoner av de har det i så fall, alle?

Når du sier å skaffe datasprut, så mener du fuel injection/drivstoffinnsprøytning, men med en bedre annen ECU? Altså, å fjerne 3S-GTE sitt original innsprøytningssystem, inkludert ECU? Eller mener du å kun bytte ut ECUen, men la selve drivstoffinnsprøytningen (den elektromekaniske delen av systemet) være i fred?

Hvilken turbo anbefaler du? Beklager alle spørsmålene, men jeg vil gjerne ta kontakt med ATS, om du ser i det andre svaret mitt til deg så lurer jeg på hvem ATS er. :-)
 #435609  av ArildM
 
ATS holder til i USA, rett lenke du har funnet der.

ECUen er låst av en algoritme som kun Toyota og ATS har, de er de eneste jeg vet om som har datautstyr til å endre på parametrene satt av Toyota sin originalhjerne. Ellers har de databaser med verdier de har "forsket" frem som vil gi et nogenlunde korrekt oppsett, de de da trenger å vite er hvilke endringer som er gjort på motor, og de vil omprogrammere original hjerne så bra som mulig mtp dette (turbo, dyser, innsug, eksos, oktantall på bensin osv osv, alt dette fyller du inn i skjema hos de).

Ellers kan du få tak i en ny ECU (blir som en liten pc), som du selv kan programmere til bilens motor, da må du opp på dynobenk og få tak i fagfolk som gjør jobben for deg for å få dette bra. Denne er blank når du får den, med mindre den har "basemap" altså et sett med instrukser for motor som er helt grunnleggende for å få den til å gå. Denne erstatter bilens originalhjerne i sin helhet. Koster mye, men blir best om du skal ha motor perfekt satt opp.

Megasquirt er en mulighet om du vil leke litt selv, men vet ikke hvor bra dette egentlig er.

3SGTE har innsprøytning. Forgasserbiler har ingen hjerne, men avhenger av forgasseren til å mekanisk lage korrekt blandingsforhold mellom bensin og luft inn i detonasjonskammeret i motor :) Alle motorer siden midten av 80tallet har vel mer eller mindre innsprøytning i dag.

Spør så får du svar :) Bare pass på å ikke fucke opp ting uten å spørre her først :)
Ellers vil jeg som du selv sier bytte til annen turbo. En oppgradert originalturbo om du vil ha noe med fin effektkurve hele veien, eller kanskje noe annet alt etter hva ATS anbefaler :) Pass på at du får turbo som passer på flensen der den turboen du har står (oppgi hvilken turbo du har når du sender mail til ATS).
 #435610  av ArildM
 
Piggyback er jo forøvrig en enhet som manipulerer inngangssignalene/verdiene før den når den originale hjernen, og sjeldent så veldig bra :) Kan du litt om PC er dette spennende saker :)
 #435638  av mr2storbrua
 
I toyota sine motorkoder står det også om motoren har innsprøytning. 3S-GTE betyr rett og slett at det er en 3S-blokk (altså 2liter), G betyr at toppen er mer aggresiv enn en F-topp som er mer økonomisk, T betyr Turbo (kan også være Z på enkelte motorer, da er det kompressor), og E betyr innsprøytning. Det finnes også andre parametre som kan stå i motorkodene, men de er ganske spesielle og mer sjeldne. Det som er før bindestreken er hvertfall blokktypen, og den igjen nevnes i modellkoden til bilen. Din bil heter SW20, S'en fordi bilen kommer med en S-motor. Andre MR2'er er AW11, dette er en A-motor, normalt 4A-GE, men også 4A-GZE, og siste generasjon heter ZZW30 som altså betyr at det er en ZZ-motor. 2ZZ-GE heter vel disse om jeg ikke tar feil. Det var kanskje litt annen informarsjon en det du var ute etter, men nå står det hvertfall der :wink:
 #435639  av lasse
 
ArildM skrev:Noen ca tid det tar før du oppnår rett oljetemp da Lasse? :)

Tja, tenker ikke så mye over det, har jo måler jeg :wink:
Har dessuten nesten ikke brukt bilen i sommer, så ikke så lett å huske, har KANSKJE kjørt opp en hel tank :oops:
 #435649  av ArildM
 
Hehe jaggu ikke kjørt mye :) Fortsetter som jeg har gjort i "alle" år jeg, satser på at det går bra videre også :)
Ellers er det vel 1ZZ motor i ZZW30, 2zz motoren fikk Lotus Elise og diverse kjedelige Toyota modeller, for den som måtte forstå det.
Men å sette 2zz motor og en kompressor fra Elise i en zzw30 derimot, det er en morsom oppskrift :)
 #435790  av 3rlend
 
diracdeltafunction skrev:
3rlend skrev:Jeg foreslår At du setter av et par timer og leser på motoiq :)
Gt35 er en stor turbo. Og du blir ikke å få turbotrykk noe spesielt tidligere om du ikke leker med kammene eller får en skikkelig custom manifold. Og kast piggy back og kjøp deg ordentlig sprut.
Misforstod jeg deg eller vet du ikke hva bunn/topp er?
3 lags topp pakning er så enkelt at det er 3 "skiver" oppå hverandre som er pakninga :p
Å kjøre hardt vil si at du presser på gass pedalen med hard kraft fra foten din, ergo at motoren får piska seg skikkelig.
Og da er det en god ide og la olja kjøle seg ned før du stenger.
Samtidig ville jeg satt turbo timeren på noe lenger en 40 sek. Bedre safe than sorry :)
Til slutt må jeg spørre: bilen din må jo gå no innmari fælt?:p
Takk for info.

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det sånn, så jeg er faktisk usikker på hva som menes med "topp", dog hva bunnen er har jeg allerede fått svar på. :-)
Når det gjelder kjøre hardt så tenker jeg mer at det er vel ikke å kjøre hardt å bare dra den opp til turtallssperren én gang og så kjøre rolig en stund, før en stopper. Akkurat hvor grensen går for å kjøre den hardt er vel ikke akkurat veldefinert og kommer an på en drøss parametere, men bare så jeg ikke misforstår så er det vel ikke å kjøre hardt å gjør dette én eller to ganger på en normal tur (hva nå enn en normal tur er, men jeg tenker bare på en slags grov tommelfingerregel jeg kan forholde meg til)?

Jeg skal finne ut hvordan jeg stiller turbo-timeren, hva anbefaler du? 60 sekunder?

Bilen går ikke noe fantastisk bra, den går helt greit (over 4000 RPM), men jeg kunne tenke meg en mer normal effektkurve. Da må jeg vel bytte turbo?
Jeg er verdens dårligste på å forklare :) men du vet hva bunn delen er ( blokk med veiv, stempel og råder) , toppen står oppå blokka med kammer og ventiler, tennplugger. Manifolder osv.

Ja det er fult lov å gi etter til mange 1000 rpm :) regelen er heller at du ikke skal stenge bilen med en gang etter du har hatt godt pådrag. Derfor turbotimer. Men si du gir full gass og tømmer noen gir, så tar det med ro i 2km så skal du bare stenge bilen. F.eks.

Høhøh.... Jeg har jo en td06 turbo jeg vil kvitte meg med :p den er god for borti 400hk og jeg har trykk på 3300-3500 ish :p
Men som du sier så må du bytte turbo for å få trykket tidligere. Da anbefaler jeg egentli orginal toyota ct20b, mange som henter langt over 300hk på denne :)

Piggyback er en tillegsmodul ting som julser til signalene til hjernen og lurer den, denne kan programmeres hvis du har større innsprøytningsdyser osvosvosv, det denne ikke kan er å justere tenning. Spør larsst185 på forumet hvordan det gikk:p
Datasprut er vel det norske ordet for aftermarket engine management, altså en helt ny ecu som du programmerer selv på dynobenk. Helst fagfolk.
Noen sprut er pnp (plug and play) disse kobler du i orginale kontaktene til den gamle ecu, mens noen er "universale" og da må eget ledningsnett lages, eller modifisere orginalt.
HÃ¥per dette hjalp :)
 #435862  av diracdeltafunction
 
3rlend skrev:
diracdeltafunction skrev:
3rlend skrev:Jeg foreslår At du setter av et par timer og leser på motoiq :)
Gt35 er en stor turbo. Og du blir ikke å få turbotrykk noe spesielt tidligere om du ikke leker med kammene eller får en skikkelig custom manifold. Og kast piggy back og kjøp deg ordentlig sprut.
Misforstod jeg deg eller vet du ikke hva bunn/topp er?
3 lags topp pakning er så enkelt at det er 3 "skiver" oppå hverandre som er pakninga :p
Å kjøre hardt vil si at du presser på gass pedalen med hard kraft fra foten din, ergo at motoren får piska seg skikkelig.
Og da er det en god ide og la olja kjøle seg ned før du stenger.
Samtidig ville jeg satt turbo timeren på noe lenger en 40 sek. Bedre safe than sorry :)
Til slutt må jeg spørre: bilen din må jo gå no innmari fælt?:p
Takk for info.

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det sånn, så jeg er faktisk usikker på hva som menes med "topp", dog hva bunnen er har jeg allerede fått svar på. :-)
Når det gjelder kjøre hardt så tenker jeg mer at det er vel ikke å kjøre hardt å bare dra den opp til turtallssperren én gang og så kjøre rolig en stund, før en stopper. Akkurat hvor grensen går for å kjøre den hardt er vel ikke akkurat veldefinert og kommer an på en drøss parametere, men bare så jeg ikke misforstår så er det vel ikke å kjøre hardt å gjør dette én eller to ganger på en normal tur (hva nå enn en normal tur er, men jeg tenker bare på en slags grov tommelfingerregel jeg kan forholde meg til)?

Jeg skal finne ut hvordan jeg stiller turbo-timeren, hva anbefaler du? 60 sekunder?

Bilen går ikke noe fantastisk bra, den går helt greit (over 4000 RPM), men jeg kunne tenke meg en mer normal effektkurve. Da må jeg vel bytte turbo?
Jeg er verdens dårligste på å forklare :) men du vet hva bunn delen er ( blokk med veiv, stempel og råder) , toppen står oppå blokka med kammer og ventiler, tennplugger. Manifolder osv.

Ja det er fult lov å gi etter til mange 1000 rpm :) regelen er heller at du ikke skal stenge bilen med en gang etter du har hatt godt pådrag. Derfor turbotimer. Men si du gir full gass og tømmer noen gir, så tar det med ro i 2km så skal du bare stenge bilen. F.eks.

Høhøh.... Jeg har jo en td06 turbo jeg vil kvitte meg med :p den er god for borti 400hk og jeg har trykk på 3300-3500 ish :p
Men som du sier så må du bytte turbo for å få trykket tidligere. Da anbefaler jeg egentli orginal toyota ct20b, mange som henter langt over 300hk på denne :)

Piggyback er en tillegsmodul ting som julser til signalene til hjernen og lurer den, denne kan programmeres hvis du har større innsprøytningsdyser osvosvosv, det denne ikke kan er å justere tenning. Spør larsst185 på forumet hvordan det gikk:p
Datasprut er vel det norske ordet for aftermarket engine management, altså en helt ny ecu som du programmerer selv på dynobenk. Helst fagfolk.
Noen sprut er pnp (plug and play) disse kobler du i orginale kontaktene til den gamle ecu, mens noen er "universale" og da må eget ledningsnett lages, eller modifisere orginalt.
HÃ¥per dette hjalp :)
Det hjalp ja, takk! :-)
 #435899  av ST205RR
 
ArildM skrev: Fortsetter som jeg har gjort i "alle" år jeg, satser på at det går bra videre også :)

kan bli dyrt å satse på sånt,men det er jo din sak :roll:
tror di fleste som glad i motoren sin, å spessielt di som har turbo i hvertfall venter til olja er varm først!
sitt på med noen som har oljetemp måler,så sjønner du hva jeg mener :wink:
 #435907  av ArildM
 
Joda jeg skjønner den, når jeg tenker å varme motor tenker jeg da å ligge under 2000rpm frem til at kjølevannstemp har stabilisert seg (som på SW20 tar relativt lang tid (15min ish)). Etter dette kan jeg begynne å faktisk gi litt gass sånn at jeg hører turboen gå litt, men dette betyr ikke at jeg presser motor opp på rødlinjen konstant. Heller at jeg forsiktig går opp til 3500 rpm for å komme i fart på motorvei osv. Er da dette jeg definerer som trygg kjøring. Turtallssperra venter jeg som regel mye lengre med før jeg når :) Og da ofte kun få ganger per tur (dra ut 2.gir en gang i blandt feks.)
 #435914  av ST205RR
 
ArildM skrev:Joda jeg skjønner den, når jeg tenker å varme motor tenker jeg da å ligge under 2000rpm frem til at kjølevannstemp har stabilisert seg (som på SW20 tar relativt lang tid (15min ish)). Etter dette kan jeg begynne å faktisk gi litt gass sånn at jeg hører turboen gå litt,Er da dette jeg definerer som trygg kjøring.


ingen regler uten unntak,å "gi på litt" for å komme opp i fart "en gang" på for eksempel motorvei er jo en ting,men å annbefale en som akkurat har kjøpt seg en mr2 turbo hær inne, å lurer på bruk av en 3sgte motor, at å belaste en motor med litt overladding, å bynne å "gi på/kjøre på" så fort kjølevannet akkurat har rukket å bli 80 grader å si at det er trygt for motor føler jeg blir litt feil :roll:
gjør du dette vinterstid eller når det er kaldt ute,før du har fått opp oljetempen,er det jo å be om havari..
 #435926  av ArildM
 
Helt enig der, har hele tiden prøvd å si at det er slik jeg kjører, og aldri satt noen garanti for at det jeg gjør er rett... Gassfoten min er nok mye mer voksen enn den var for 10 år siden :oops: Har bare lest i instruksbøker til biler at man må vente til kjølevannet har nått normaltemperatur før man gir på, og dermed ansett dette som korrekt fremgangsmåte for å vite når man kan gi på litt. Her er det mange forhold som spiller inn... Jeg deler erfaring med hvordan jeg gjør det, så får folk gjøre hva pokker de vil selv.

Beklager om du tok det ille opp at jeg delte litt erfaringer og at jeg tydeligvis har gjort alt feil...