TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken drill anbefaler dere?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #446146  av Sarlacc

ArildM skrev:Da har vi et par must have tools til på lista når jeg skal bygge garasje :)
- Spikerpistol
- Kappsag

Spikerpistolen faller vel tilbake på behovet for en god kompressor om man skal ha en trykkluft basert variant :)
Hvordan er behovet for spikerpistol kontra en skrumaskin som dette:

Er ikke skruer å foretrekke? Vet ikke hva som dekker hvilket behov osv. Skrumaskinen er kanskje vesentlig dyrere også?

Etter jeg monterte ny baderomsinnredning forrige uke fant jeg i alle fall ut at billig tung batteridrill, med dårlige bits og stjerneskruer er totaalt ubrukelig :oops: Fikk opp skapene, men tok dobbelt så mye energi og mye mer tid siden verktøyet var så dårlig.

Skal jeg sette opp garasje til sommern må nok det være litt utstyr etterhvert :)
Den skrumaskinen ser jo digg ut, fikk veldig lyst på en sånn :-)

Om spikerpistol stiller høye krav til kompressor vet jeg egentlig ikke, min holder i hvertfall i massevis. Jeg foretrekker spikerpistol med dykkert til oppsetting av listverk, blir mye penere enn skruer. Ett strøk maling over og spikerhulla er usynlige.

DÃ¥rlige bits og stjerneskruer er en elendig kombo.
- Hvis du ødelegger skruen så trenger du en Dremel med tynn kapp-skive til å lage spor i skruhodet, så får du den ut med flatt skrujern :-)

En god drill med god bitsholder, kvalitets-bits og Torx-skruer derimot, gjør arbeidet til en fornøyelse :-)
 #446149  av Makk

18v muttertrekkere har bra med fres i seg, den utviklingen har komt langt.

River bolter med de beste av dem om du vil på fullt batteri :p
 #446150  av ArildM

Oki. Så så lenge jeg gjør en grei research først så går jeg neppe noe grundig feil uansett hvilken 18v drill jeg velger meg. Drill med lavere volt er vel bare tull? Og de fleste har vel kommet med børsteløs motor nå, uten at det er et ekstremt må ha kriterie?
 #446152  av ArildM

Black Friday, står på support/lager men folk har kjøpt bare Nettbrett så langt (for langt over 100'000 :) ), så da er det chill på jobb :D Sjekka Komplett for å se om de hadde noen gode tilbud de da, så da ble det denne:
https://www.komplett.no/dremel-multiver ... -io/823440
pluss denne https://www.komplett.no/ryobi-bor-skrut ... 13x/795569

For 2380 inkl frakta :)
45dagers full returrett, så får evt returnere hele greia om jeg ikke liker det :)

Gjorde det i alle fall greit i test:
https://www.komplett.no/mlf/produkt/bil ... X/Test.pdf
Men det er vel sånn at leter du lenge nok er jo alle produkter testvinnere, i alle fall greit å ha handla nå, hater når jeg blir våken om natta og spekulere på obskure ting som hvilken drill jeg skal kjøpe meg :lol:
 #446157  av Inz4ne

Den drillen for å skru de skruene som er på en slik remse er såvidt jeg vet ment for gipsskruer, mulig det finnes andre varianter og men en som er for kun gipsskruer er ikke noe særlig med mindre du skal ha alt av vegger i gipsplater.
 #446158  av inzane2012

skruemaskin funker fint til feste f.eks smart panel plater, men egner seg heller dårlig til ting som listing :)
Ang muttertrekker kjøpte jeg en billig sak på europris, husker ikke "merket" men den har ikke hatt noe problem med å løsne boltene jeg har brukt den på, om hjulmutter/bolten sitter for sterkt er det bare å nett dra fram latmannsarmen, og den bruker jeg alltid helt til slutt uansett så kan jeg bruke den først og :)
 #446161  av Sarlacc

Den Dremelen kommer du til å få mye glede av :D
Jeg har en eldre 220V utgave, og den er godt slitt.
Anbefaler vernebriller. Seriøst. Når de små smergelskivene eller poleringsbørstene i stål ryker på 33.000 RPM så penetrerer fragmentene ganske langt inn i ubeskyttet hud.
Eller i treverk, for den saks skyld.
-Og jada, det står "max rpm" ett-eller-annet-lavt-tall på pakningene, men jeg liker gjerne å dra på litt :-)
 #446167  av ArildM

Du får følge med Maruis fremover, kanskje det dukker opp noe på Januartilbud, eller Romjulstilbud :)

Spent på Drillen, føler meg greit trygg på at jeg har gjort en god deal på en god drill. Dremel blir også kjekt, hadde "fake" 230v variant for 10-15 år sia og brukte den mye. Men stemmer som du sier at de små "kjeksene" av ei kappskive fort kan gå i oppløsning og fly veggmellom.

Får se litt hva jeg trenger videre av verktøy etterhvert, ser det dukker opp gode priser på brukte kappsager og annet på Finn med jevne mellomrom, så det er jo alltids et alternativ om man ikke kjøper nytt :)
 #446191  av mk1 black limited

Inz4ne skrev:Den drillen for å skru de skruene som er på en slik remse er såvidt jeg vet ment for gipsskruer, mulig det finnes andre varianter og men en som er for kun gipsskruer er ikke noe særlig med mindre du skal ha alt av vegger i gipsplater.
Finnes i 2 varianter, 550 og 750. 750 har jeg og er for lengre skruer. Funker fint :)
 #446200  av ArildM

Anbefales vel å bruke skruer når man skal sette sammen modulgarasje feks? Så da vil jeg tro drillen får kjørt seg litt.
Ellers får man vel ta det litt etter behov, var i alle fall slik at jeg så størst behov for en god drill, da dagens batteridriller er svært så allsidige :)
 #446207  av inzane2012

Lånte naboen sin "dremmel" her i fjor sommer når jeg holdt på med dissa forbanna kjøkkenvegg platene fra ikea. Var ca 5cm for lavt mellom kjøkkenbenken og skapa, så jeg måtte kappe litt i dissa skinnene som fulgte med. Tror jeg brukte en halv boks med sånne kappskiver før jeg endelig fikk dreisen på det og fikk ned forbruket til ei skive pr plate :)
 #446214  av Sarlacc

Det er mange ulike kappskiver, laget for å kappe ulike materialer, og ikke minst av variabel kvalitet. De billige boksene med mye forskjellig inneholder bare dritt.
Det er en type som har et eget skaft med hurtigkobling i stedet for den mer vanlige skruen, og de varer ganske lenge. Mer solide er de også.
Bilde
Men at det meste av tilbehøret til Dremel er å regne som forbruksmateriell er det ingen tvil om.
 #446244  av inzane2012

ja den jeg brukte mangla i tillegg den lille stoppskiva som presser ned på kappskiva, så det skulle lite til før det flaksa kappskive biter veggimellom :) den der som du viste bilde av ser jo meget kurant ut. Gamlingen lurte på om det var noe verktøy jeg trengte, så kanskje jeg skal ønske meg en skikkelig dremmel til jul :)
 #447267  av ArildM

Oppdatering i etterkant, meget fornøyd med Ryobi drillen, fin vekt, plenty power. Ser så langt ut til å være perfekt for mitt bruk :) Har ikke vært brukt noe mye, men de arbeidsoppgavene jeg har satt den til har den taklet lekende lett :) Stoor forskjell mellom en billig Biltema drill og denne :)