TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463230  av magnesmurf

ArildM skrev:Høres meget genialt ut :)
Er disse mulig å tilpasse til 3sgte også eller?
Ikke nok moment på bunn til at det blir særlig kjørbart med 3s.
 #463232  av Makk

magnesmurf skrev:
Er du sikker? Har du prøvd en gen 3 kontra en gen 2, det har du sikkert men jeg spør uansett

Gen 3 er mye mer kraftig i bunn, den bedre turboen leverer lettere det den skal også, jeg mener bestemt at den skulle fint klart å utnytte ett sjette gir, muligens ikke den beste fuel economien, men for motorveikjøring er det kanskje knall greier, ihvertfall om du får kjøre 120-130, no alle gjør vel egentlig uansett? :mrgreen:

Lurer dog på, åssen funker revers med det her? Blir det sånn du drar helt til venstre å frem da?
 #463233  av ArildM

EB6x er vel montert på 2AR og 3ZR motorer?
144 bhp (107 kW) & 138 lbâ‹…ft (187 Nâ‹…m) of torque + 181 PS (133 kW; 179 hp) at 6000 rpm, 233 Nâ‹…m (172 lbfâ‹…ft) at 4000 rpm
SÃ¥ absolutt ingen motorer med enorme ytelser fra bunnen av kanskje?

Går jo fint an å simulere i Forza eller annet spill der man kan sette inn tilsvarende girkasse?

Frankenstein sin video og litt kommentarer om 3sgte under:

"sorry i missed this months ago but the EB6x transmission does not bolt up to the 3s-gte"

Står på Woodsport sidene at det passer 3sgte / 2GR mens andre sier at det absolutt ikke passer på 3s motorer. Så litt usikkert om det faktisk går. Som sagt E153 kassa får svive og gå i noen år til den :)

HÃ¥per noen lager et kit til 2AR motoren i SW20, ser den takler greit med juling og litt turbotrykk om man vil :)
3SGTE motorene varer vel neppe heeelt evig. SÃ¥ har en valget mellom turbomotor eller heftig V6 om man vil :)

Beklager litt OT :)
 #463235  av magnesmurf

Makk skrev:
magnesmurf skrev:
Er du sikker? Har du prøvd en gen 3 kontra en gen 2, det har du sikkert men jeg spør uansett

Gen 3 er mye mer kraftig i bunn, den bedre turboen leverer lettere det den skal også, jeg mener bestemt at den skulle fint klart å utnytte ett sjette gir, muligens ikke den beste fuel economien, men for motorveikjøring er det kanskje knall greier, ihvertfall om du får kjøre 120-130, no alle gjør vel egentlig uansett? :mrgreen:

Lurer dog på, åssen funker revers med det her? Blir det sånn du drar helt til venstre å frem da?
Ifølge woodsport og flere andre, så er girene for lang drevet i EA kassene til at det passer med det lave momentet som er før 3000rpm i 3s motorene. Du må ligge på høyt turtall og evt gire ned hver gang du skal ha fremdrift, ellers skjer det ikke stort. Så problemet er ikke 6.gir i seg selv, men at alle girene er for "lange"
 #463240  av Makk

Aha, vel jeg er en sånn som kjører rundt bygda med 4k rpm for at alle skal vite at jeg er der :lol:

Du har sikkert rett når du forklarer det på den måten, blir kanskje mye å gape over for en liten plenklippermotor.
 #463252  av magnesmurf

Nye rattet med airbag på plass.
Trenger en overgang der for å få airbag til å virke.
MÃ¥ si at jeg foretrekker Nardi rattet. Men det nye fungerer langt bedre enn det orginale.
Så smått begynt å sette på plass ting igjen i interiør, men det må nok uansett fra hverandre igjen når ledinger fra gasspedal og ledninger til diverse målere skal trekkes.
Vedlegg
DSC_0177.JPG
DSC_0177.JPG (3.36 MiB) Vist 98 ganger
DSC_0178.JPG
DSC_0178.JPG (3.83 MiB) Vist 98 ganger
 #463258  av magnesmurf

Endelig :!:
Selvfølgelig måtte de være årets værste snødag med 50cm nysnø i kramform den dagen jeg skulle ut med henger og hente spetakkelet. :roll:
Vedlegg
DSC_0179.JPG
DSC_0179.JPG (4.28 MiB) Vist 78 ganger
DSC_0180.JPG
DSC_0180.JPG (4.28 MiB) Vist 78 ganger
 #463261  av magnesmurf

Ikke skjedd så mye enda, da jeg venter på friuke :roll:
Fikk kjøpt inn løftebord som virker, og kappet ut restene av kassen som motor kom i, så den står stabil.
Skrudde av innsug og monterte løfteplate fra RAT2, så ble motor satt på løftebordet. Nå er den hvertfall klar for å skrues på :mrgreen:
Vedlegg
DSC_0183.JPG
DSC_0183.JPG (4.2 MiB) Vist 66 ganger
DSC_0184.JPG
DSC_0184.JPG (4.38 MiB) Vist 66 ganger
 #463262  av ArildM

Fikk du deg en ny tralle på Biltema eller? Rart med den forrige.

Ellers har du jo mange timer med garasjehygge foran deg :mrgreen:
 #463263  av toyofan

magnesmurf skrev:
lasse skrev:Spennende å følge med!
6-trinns er jo snop, særlig om 6 giret er skikkelig tungt så du slipper unna med lavt turtall på motorvei.
Har du solgt gamle 3sgte motoren forresten?
Mulig å velge utvekslinger på 6 trinns kassa, fra alle tilgjenglige EAxx girkasser :mrgreen: Så kan få tettsteget 1-4 gir og langt 5-6 gir hvis jeg vil.
Kan også få litt lenger 1-2. gir så de ikke tar slutt med en gang, og man når over 100 km/t på 2.gir.
For så å velge korte 3-4 gir for bedre akselreasjon, og igjen lange 5-6 gir for lavere turtall ved høyere hastighet.

Regnet på utveksling og turtall.
Med de lange girene kan jeg få et 2.gir hvor man når over 110 km/t før turtallsperre på 7200rpm, og med et langt 6.gir kan jeg ligger i 110 km/t på motorveien og ha temmelig nøyaktig 2000rpm.

Så gankse sikker på at det blir en 6 trinns kasse etterhvert :!:
Det er dessverre ikke så lett magne, det går ikke å mikse fra kasse til kasse.
Utvekslingen på diffen bestemmes av kronhjulet på differensialen.
SÃ¥ du kan ikke ta 1-4 utvekslingen fra en kasse og kombinere med 5-6 fra en annen kasse.
Dessuten er 1 og 2 gir faste på inngående aksel, så de kan heller ikke mikses.

Det beste er å få tak i en close-ratio kasse fra Evora, men det er ikke lett å finne.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 63