TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463432  av ArildM

Shortshift? :mrgreen:
 #463433  av Makk

Ja, men kulen sitter også mye lavere originalt, nesten helt nedi i forhold til det rev 1/2 chassisene.

Girkula på ST185 tho, her snakker vi rørepinne :D
 #463434  av ArildM

BTW kudos for å sette pris på foreldrene sine :mrgreen:
 #463435  av magnesmurf

Makk skrev:Ja, men kulen sitter også mye lavere originalt, nesten helt nedi i forhold til det rev 1/2 chassisene.

Girkula på ST185 tho, her snakker vi rørepinne :D
Er det ikke kun på rev1 at det kom med "høy" girstang?
Fra rev2 og oppover er det shortshift.
Jeg kjøpte en rev2 girstang med mekanisme på ebay for en 500 lapp og noen nye plastdeler for overhaling. Fikk da orginal "shortshift" i den gule rev1 min for under 1000 kr.
Vedlegg
IMG_15.JPG
IMG_15.JPG (35.53 kiB) Vist 327 ganger
 #463438  av Makk

90 modell chassis, har hatt en 91 også med samme høye stanga, mulig det siden rev 2 også har 3 spoket som jeg fikk satt på nå, annen bakdel på rev 3, 3 spoke.

Var sikkert rev 1 alle de jeg har hatt for dem har alle hatt de svinstøgge første rattet OEM.
 #463450  av Makk

ArildM skrev:BTW kudos for å sette pris på foreldrene sine :mrgreen:
Godkjent som gave til han som gav opp sin sprut og fikk 18 år med klaging, mas og regninger + 5 år med oppussing? :mrgreen: :mrgreen:
Vedlegg
IMG_46981.jpg
IMG_46981.jpg (41.01 kiB) Vist 315 ganger
 #463451  av ArildM

Kanskje det var verdt det til slutt :lol: :mrgreen:
 #463499  av Makk

Tok bare evig tid å få deler fra Primemr2, via Fensport så gikk det en uke, men nå er alt kommet på plass så i dag bare skiftet jeg alt bak på bilen av demper og tilbehørsmessig.

Bilstein B6 med originale turbofjærer og nye stabstagbein.

Det fikset at bilen var så jævli ujevn ved pådrag og når du tok en sving i høy fart eller brå manøver, hele bilen var som gele i baken og det likte jeg veldig dårlig.

Den venstre bakdemperen var helt shot to hell, black bilstein fra JDM gen 3 bil, når du holder denne demperen rett opp å ned uten noe på, så klatrer støtdemperstanga nedover i tuben helt av seg selv :lol: så ikke noe rart at her var det elendige vei-egenskaper.

Må si jeg ble fryktløst imponert over hvor god bilen ble å kjøre etter bare å ha skiftet de bakre, det blir min santen å sette på B6 fremme også på OEM turbofjærer, den ble ikke hard i det hele tatt, om noe så ble bilen enda bedre enn forventet, men når en går fra null demping til whatever demping så kan en vel vanskelig bli misfornøyd.

De der TA Technix jalla coiloverne har jeg allerede en mulig kjøper på, så skal hvem som helst som gidder å bry seg få holde på til krampa tar en, B6 har overbevist meg ihvertfall at det går an å bruke OEM style og få god bil ut av det også :)
Vedlegg
P.jpg
P.jpg (2.69 MiB) Vist 291 ganger
P2.jpg
P2.jpg (2.2 MiB) Vist 291 ganger
 #463524  av Makk

Bilen ble godkjent idag.

Kjekke kontrollører, "Den der hadde jeg aldri godkjent med den jævla potta der om det ikke var veteran og hobbybil, du hadde på originalpotta di du når du kom" :lol: ja, potta jeg ikke har :mrgreen:

Greit å ha verksted på hånd som ikke er så grusomt trassige!
 #463525  av Makk

Kommer man til luftingen til e153 girboks ovenfra? Skulle hatt på noen teskjeer med LSD additiv for med meg er det nesten sperre ved stor sving i lav hastighet pga clutch 1.5 wayen haha.
 #463526  av magnesmurf

Makk skrev:Kommer man til luftingen til e153 girboks ovenfra? Skulle hatt på noen teskjeer med LSD additiv for med meg er det nesten sperre ved stor sving i lav hastighet pga clutch 1.5 wayen haha.
Tappeplugg? PÃ¥fyllingsplugg? Lufting?
Nei, den må du under bilen for å komme til.
 #463529  av ArildM

GZ med godkjenning :)
Påfylling av E153 gjør du lett fra oversiden av girkasse. Genialt om du skal bytte olje, etterfylle etc. Kjøp en lang trakt så er det enklere enn å fylle motorolje.

Ser det ganske greit her hvor du skal skru av på toppen av girkassa:
https://youtu.be/UfVjy-544NY?t=109
Hele videoen:
 #463566  av Makk

Bilen bare står og godgjør seg utenfor huset i sola og nytes på kveldsturer i flott sol etter arbeid og arbeid med å skifte en vegg hjemme 8)

Fikk meg ny frontrute på forsikring da jeg fikk meg en fin sprekk på en tur å fylle bensin 1 uke før godkjenning :lol: Men på hurtigruta carglass satte dem til sides på den ene å den andre for å hjelpe meg først, dem hadde visst en prioritering for hobbybiler sa han her på lokalavdelingen, "de andre folkene der skal jo bare fra A til B dem, her får folk som setter bilsjela høyest alltid best service"

God type! :D

Merker den er fortsatt ørliten gran levjete bak og noe ustabil på veien, har skrevet ned planer for neste vinter :

* Alle 4 bærekuler
* Bilstein B6 dempere og tårnlagring foran, samme som bak
* Foringer i bakstilling tror jeg er ræva, vanskelig å se/sjekke/føle, men noe må være galt der
* Motorfester sjekkes/skiftes
* Få på litt LSD tilsetning, skulle egentlig ønske den 1.5 way clutch type LSD'n ikke var i bilen, for den er helt idiot å kjøre med
* Sette på Downpipen fra Berk, for den her skranglinga fra dekslene rundt original cat driver meg til vanvidd.
* 4 nye dekk igjen, 245/35/18 bak og 215/35/18 foran
* 4 hjulskontroll når alt er gått over/skiftet i understell

Dette burde stabilisere bilen veldig, fryktelig ubehagelig på dårlig vei, ja det kan ha noe med dekkene å gjøre, men den andre jeg hadde var ikke SÅ gale, spesielt under pådrag.

3S-GTE'n kakler å går den, det får den bare gjøre til den er lei av livet, er konstant på utkikk etter en Camry med V6, er ikke så nøye med hvilken av dem det er, så lenge det er 3 liter eller mer og Norsk bil, lett å godkjenne over i bil og noe rimeligere, om det ikke er uendelig med power så blir det ihvertfall driftssikkert og godlyd, stock turbo performance er ok for meg :)
 #463567  av ArildM

RexH på YouTube har en SW20 med Camry motor, ser ut som den er plenty morsom å leke med. Myye moment i bunn så den river seg lett i svingene :)

Ellers kjøpte jeg sort polyforingssett til min, var rimelig på Ebay (den gang i alle fall), og kom fra en av de store racing sjappene i USA (husker ikke hvilken). Den lille kjøringen jeg gjorde før jeg solgte bilen virka bilen mye mer stødig bak med nye foringer, så det er absolutt verdt det.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 41