TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463569  av GhostRider88

ArildM skrev:RexH på YouTube har en SW20 med Camry motor, ser ut som den er plenty morsom å leke med. Myye moment i bunn så den river seg lett i svingene :)

Ellers kjøpte jeg sort polyforingssett til min, var rimelig på Ebay (den gang i alle fall), og kom fra en av de store racing sjappene i USA (husker ikke hvilken). Den lille kjøringen jeg gjorde før jeg solgte bilen virka bilen mye mer stødig bak med nye foringer, så det er absolutt verdt det.
Enig. Følger RexH på YouTube og sett hele byggeprosessen med å sette inn v6: https://youtu.be/ld3lScZj9bM
 #463571  av magnesmurf

Utfra erfaring har en skikkelig 4hjulskontroll og justering alt å si.
Hjelper ikke med masse nye deler uten å få justert det inn skikkelig.
 #463677  av Makk

Vel, det er ikke så mye som skjer annet enn wash & wax, bilen kjører og er godkjent, sommeren nytes, jeg ligger IKKE å skrur selvom det er ting som kanskje kunne vært gjort :D

Fronten må fortsatt få sine B6 dempere med tilhørende overhalinger
Foringer under og bak må skiftes, tror der er noe som er crap
Skramler fra varmeskjold rundt cat, dem skal pælmes å Berk DP settes på mot vinterstider

MEN, den aller største forandringen blir som følger... Kraftig inspirert av Magne, har jeg klart å slå kloa i en Camry med 3 liter 3VZ-FE V6 !

Det er ikke noen 2GR, men det er en V6 og med enkle mods og en god overhaling med stålpakninger i toppen og fresing både blokk og topp + porting og eksosmods så er der folk som kan rapportere om en 240-250 hester i dynobenk (motor) uten store dikkedarer.

For meg høres det helt okay ut, jeg betalte fem tusen for camryen og den virker helt som den skal, planen er å selge delene fra den så har jeg tilogmed gratis motor haha.

Dette blir ett langstrekt vinterprosjekt, jeg må lære meg å ikke stresse, så jeg har valgt å gjøre det sånn for motoren som står i bilen, 3SGTE den virker å kjører så da blir det ikke samme maset som f,eks når motoren på GT4'n var død og bilen var stillstående hele sommerene.

Vinterplan som er lagt :

* Strippe Camry, ut med motor og delesalg fra den om der finnes kjøpere, viss ikke så lagres det en stund til det går på båsen eller gis bort, aller helst gis bort om ingen kjøpere på flere måneder.
* Demontere hele motoren til longblock, av med innsugene og manifoldene, inspisere tilstand, bade dem i rens for koks å avleiringer.
* Plukke motor fra hverandre, sende fra seg motor i sin mest basic form til reputabelt motorverksted (ikke underground garage, lol) Tenkte på han som bygde motor til lillegulen, han sies å kunne sine ting
* Få planet topper og blokk, sjekket innvendig i motor, porting topp da dette over flere forum sies å være veien å gå uten boost/supercharge
* Retur av motor som en ferdig montert longblock uten accessories, dem gjør jeg selv etter stell og lakk
* Pakninger på alt
* Nytt register selvsagt
* Tilpasse for montasje i MR2, kjøpe ferdig ledningsnett conversion, motorfeste og om mulig eksostilpasning, planlegger å bruke Paul Woods sine produkter, han har virkelig greie på ting.

Når motor er ferdig og klar til montasje, slenge inn søknad til SVV, bilen er momset inn i landet og svenskregistrert, skulle være null problem å få dette godkjent i MR2, har allerede turbobremser og understell, kan sikkert putte Magne på en pedestall med sine hundre hester snart over Camry OEM performance.

Når alt er sagt og gjort, med salg av Gen 3 3SGTE og Apexi sprut m/solenoid kan det tilogmed hende jeg går helt i null haha.

Eneste jeg ser blir en utfordring er å skaffe deler utenom å betale dyre dommer fra Toyota, eller vente evige tider fra det ganske utland, vi får se, google får brent seg godt i disse dager, men jeg har funnet mye bra.

Eneste jeg ikke har funnet er en god fuelcomputer, tenker att å sette på en aftermarket kontra camry original ECU kan være en performance booster, selvom 3vz-fe hjernen har rykte på seg for å være veldig ettergivende.

Hadde egentlig planer om en 1MZ-FE, men jeg har lest så mye dritt om dem, at selv om 3vz-fe er tyngre så er jeg likeglad.

Vi får se hvordan dette går, viktigste er att jeg kan bruke og kose meg med bilen som den står mens jeg diller med motor, det er ikke akkurat gjort i en håndvendig med gamle deler å slikt :D
 #463678  av magnesmurf

Ikke bruk ettermarkeds ecu før godkjenning. Må ha orginal hjerne på godkjenning :wink:

Deler bør du kanskje sverge til rockauto og benytte DHL for frakten. Da får du ting innen en uke uten at det koster et årsbudsjett :wink:
 #463701  av Makk

Paul er med på laget han, fikk en detaljert mail fra han tilbake, det blir 99% plug and play om alt går etter planen :)

MLS pakninger for toppene tho var ikke noe han hadde hørt at det engang eksisterer, skal jeg plukke ned en motor så er jo det nesten ett krav for å sette sammen, eller har OEM pakningsmateriale kommet seg såpass mye de siste årene att en kan sette i det siden man ikke skal booste uansett?
 #463702  av ArildM

Woodsport er jo OG i gamet når det gjeller modifisering av MR2, så lenge som han har holdt på så tviler jeg på at det blir noe som helst tull. Ettersom du har donorbil har du jo absolutt alt du trenger også. Må vel fikse noe småtterier på speedometeret også om jeg ikke husker feil fra RexH sine videoer? Eller var det tachoen?

IMHO: Om de Camryene der varte i 400-500k km med småbarnsfamilier og bestemødre som ikke kunne sjekke olje, så bør de holde fint til en entusiast som kan følge med på tempnåla og kjører den varm før du treffer turtallssperren 8)

Ellers er det vel motorer som tåler litt boost? Ettersom TRD har en supercharger sak til de.
Du får i så fall så mye moment fra bunn av at du vil slite med å finne dekk som gir nok grep :mrgreen:
 #463703  av Makk

Kun tacho, man bytter noen resistorer bakom der :D

Vi får se når ambassadørbilen dukker opp, blir å sende loom og gammel 3sgte ecu over for cannibalizing og kjøpe ett donorsett loom fra 3s fra han, kjøpe ett 3s svinghjul som han maskinerer, på denne måten kan jeg kjøre bilen helt til dagen jeg skal swappe motoren inni, og blir ikke stående, apexien gjør jobben den på 3sgte :D
 #463704  av magnesmurf

Makk skrev:Kun tacho, man bytter noen resistorer bakom der :D

Vi får se når ambassadørbilen dukker opp, blir å sende loom og gammel 3sgte ecu over for cannibalizing og kjøpe ett donorsett loom fra 3s fra han, kjøpe ett 3s svinghjul som han maskinerer, på denne måten kan jeg kjøre bilen helt til dagen jeg skal swappe motoren inni, og blir ikke stående, apexien gjør jobben den på 3sgte :D
Han har alle kontakter til mr2 body ledinsgnett, så han trenger bare ledingsnett til v6 motor for å lage et som passer. Veldig kjekt.
Aner ikke om svinghjulene hans er billigere, men du får hvertfall fidanza svinghjul som er bolt on på v6 og passer med e153 clutch og kasse.
 #463730  av ArildM

Toyota har gjemt mye fine motorer i Camry :lol: 8)
Tilogmed 5s blokkene er jo høyt ettertraktet, og selvfølgelig V6 motrene.
Lasse her inne har vel hatt V6 i en av sine SW20? Om jeg ikke husker veldig feil :) I tilfelle du skulle trenge litt råd og hands on erfaring fra noen i Norge :)
 #463735  av Makk

Vel vel vel, så sto der omsider en Camry V6 på tunet :D

Må si jeg er mektig imponert over hvor rent å fint motoren går, ingen ulyder og ser tett å fin ut, ingen lekkasjer... Og denne har ikke vært pynta på sånn som den ser ut mtp lakkflassing å slikt.

Dette gjør det så att jeg tror ikke jeg bryr meg med å rive av toppene på den, 3VZ-FE har google side opp og google side ned om hvordan folk som har plukket dem av, fortsatt kan se fabrikkhoningen i sylinderveggene....

Jeg tror foreløpig, uten å ha løst en eneste skru, så blir det stor service på motoren med alle tetninger, ventiljustering, registerreim, ta av innsug og bade de i rens, blokkere egr og stelle den pent, få lakkert flater å skiftet slanger +++

Og så får en gjøre de tingene som forumene sier får litt fres i sakene, fjerne elendig original Y pipe på eksos og erstatte med design som har bedre flow i seg, vri AFM måleren 5 knepp leanere, og når godkjenning er gjennomført, fjerne catsa.

En aftermarket ECU er heller ikke utenfor tankene, alltid noe å hente på en slik, trenger ikke være så avansert heller på en NA motor.

De som har kjørt dem på dyno gjør alt fra 200-220 hester i motor, noe som en kan si er helt akseptabelt i mine øyne, ja Gen 3 3SGTE'n lager nok mye mer power, men faen for ett evig problem da, og så er det ikke V6 :P
Vedlegg
Camryyyn.jpg
Camryyyn.jpg (244.92 kiB) Vist 289 ganger
 #463736  av ArildM

Nice :) V6 lager kanskje ikke like mye på toppen, men det bunndraget du har i V6 det klarer du ikke å gjenskape med en 3sgte :mrgreen: Bilen vrir seg ikke på ræva ut av svinger på tomgang med en 3sgte :lol: greit nok du kan clutch kicke den ned, men da synes jeg alltid SW20 ble helt ustyrlig :lol:
Linær V6 effektkurve, det er saker det :D Ikke noen vits i å plukke ned noe som funker :wink:
Bare begynne å skru nå :mrgreen:
 #463754  av lasse

3vz er en undervurdert motor!
Stemmer som Arild sier, jeg hadde en i en Sw20 vinterdrittbil for noen år siden, trengte aldri å bruke noe annet enn tredje gir når det var snø, og voldsomt mye enklere å leke med en 3sge (kjørte min "fine" på vinteren de to første årene jeg hadde den).
Når den bilen ble vraka, tok jeg av toppene, porter dem selv, skiftet ventilstyringer, freste ventilseter, planslipte +++ og satte motoren i den fine (da 3sgte’n hadde toppakningsbrudd), kjørte vel en 1000km også fikk jeg rådebank…
Det kan hende jeg ikke var flink nok med rengjøring etter glassblåsing av toppene, og oljesila gikk tett.
Så mitt tips er å bruke motoren som den er, fungerte veeeeldig bra stock i vinterbilen (med litt åpnere eksos selvsagt).
Sjekk ut foxxxystoat (eller noe lignende) på YouTube, herlig lyd!

Edit:
Erling her inne (er vel ikke så aktiv lenger) hadde ett skikkelig snadderprosjekt for mange år siden, 3vz med turbo, tråden ligger vel her fortsatt vil jeg tro.
 #463792  av Makk

Lenge siden det har vært gøy å skru på bil, i dag holdt jeg på fra klokken 11 om morgenen til 19:45 (Må rekke ølutsalget siden en har ferie :mrgreen: )

Sveivet opp Camryen i dag tidlig for å kjøre den inn til demontering, nå har den stått bortglemt i en skog i snart 2 måneder, den var ikke vanskelig å be, BROM sa den på direkten, gikk så fint så, dette blir kjempebra! Tror jeg har vært heldig med motoren :)

Fått demontert alt av auxillaries og dingser rundtom som er i veien for å løfte ut motor, i morgen skal jeg demontere den under og ta den ut, separere girboks fra blokk og henge den opp i motorbukken jeg har kjøpt til formålet.

https://www.dropbox.com/s/f2s7bul1xrbeq ... 7.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/yihepsl3rdibe ... 2.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/vim6gybc9xlop ... 8.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/s54eiranufng8 ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h8jjsj1r6ff13 ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/w0gaal2oic2ov ... 6.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/14y84c5ayy3pr ... 2.jpg?dl=0
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14