Vel, det er ikke så mye som skjer annet enn wash & wax, bilen kjører og er godkjent, sommeren nytes, jeg ligger IKKE å skrur selvom det er ting som kanskje kunne vært gjort
Fronten må fortsatt få sine B6 dempere med tilhørende overhalinger
Foringer under og bak må skiftes, tror der er noe som er crap
Skramler fra varmeskjold rundt cat, dem skal pælmes å Berk DP settes på mot vinterstider
MEN, den aller største forandringen blir som følger... Kraftig inspirert av Magne, har jeg klart å slå kloa i en Camry med 3 liter 3VZ-FE V6 !
Det er ikke noen 2GR, men det er en V6 og med enkle mods og en god overhaling med stålpakninger i toppen og fresing både blokk og topp + porting og eksosmods så er der folk som kan rapportere om en 240-250 hester i dynobenk (motor) uten store dikkedarer.
For meg høres det helt okay ut, jeg betalte fem tusen for camryen og den virker helt som den skal, planen er å selge delene fra den så har jeg tilogmed gratis motor haha.
Dette blir ett langstrekt vinterprosjekt, jeg må lære meg å ikke stresse, så jeg har valgt å gjøre det sånn for motoren som står i bilen, 3SGTE den virker å kjører så da blir det ikke samme maset som f,eks når motoren på GT4'n var død og bilen var stillstående hele sommerene.
Vinterplan som er lagt :
* Strippe Camry, ut med motor og delesalg fra den om der finnes kjøpere, viss ikke så lagres det en stund til det går på båsen eller gis bort, aller helst gis bort om ingen kjøpere på flere måneder.
* Demontere hele motoren til longblock, av med innsugene og manifoldene, inspisere tilstand, bade dem i rens for koks å avleiringer.
* Plukke motor fra hverandre, sende fra seg motor i sin mest basic form til reputabelt motorverksted (ikke underground garage, lol) Tenkte på han som bygde motor til lillegulen, han sies å kunne sine ting
* Få planet topper og blokk, sjekket innvendig i motor, porting topp da dette over flere forum sies å være veien å gå uten boost/supercharge
* Retur av motor som en ferdig montert longblock uten accessories, dem gjør jeg selv etter stell og lakk
* Pakninger på alt
* Nytt register selvsagt
* Tilpasse for montasje i MR2, kjøpe ferdig ledningsnett conversion, motorfeste og om mulig eksostilpasning, planlegger å bruke Paul Woods sine produkter, han har virkelig greie på ting.
Når motor er ferdig og klar til montasje, slenge inn søknad til SVV, bilen er momset inn i landet og svenskregistrert, skulle være null problem å få dette godkjent i MR2, har allerede turbobremser og understell, kan sikkert putte Magne på en pedestall med sine hundre hester snart over Camry OEM performance.
Når alt er sagt og gjort, med salg av Gen 3 3SGTE og Apexi sprut m/solenoid kan det tilogmed hende jeg går helt i null haha.
Eneste jeg ser blir en utfordring er å skaffe deler utenom å betale dyre dommer fra Toyota, eller vente evige tider fra det ganske utland, vi får se, google får brent seg godt i disse dager, men jeg har funnet mye bra.
Eneste jeg ikke har funnet er en god fuelcomputer, tenker att å sette på en aftermarket kontra camry original ECU kan være en performance booster, selvom 3vz-fe hjernen har rykte på seg for å være veldig ettergivende.
Hadde egentlig planer om en 1MZ-FE, men jeg har lest så mye dritt om dem, at selv om 3vz-fe er tyngre så er jeg likeglad.
Vi får se hvordan dette går, viktigste er att jeg kan bruke og kose meg med bilen som den står mens jeg diller med motor, det er ikke akkurat gjort i en håndvendig med gamle deler å slikt