TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463721  av magnesmurf

hmsilset skrev:Flotte tall :) Gratulerer med nok en flott mr2! Veldig bra gjort å få bygd og godkjent noe så artig på egentlig kort tid!
Begynte jo på søknaden vinteren 2019/2020.
Og sendte inn i april 2020. SÃ¥ har jo tatt litt tid :wink:
Men sammenliknet med mange andre prosjektbiler har det jo gått unna fra jeg fikk klarsignal i september 2020, til den var ferdig godkjent :lol:
Er faktisk imponert selv over ytelsene. Hadde ikke trodd den skulle snuse på lave 4tall på 0-100 :mrgreen:
 #463731  av magnesmurf

Hadde bilen på rulle (dyno) idag.
De fleste andre borti amerika får klemt ut rundt 300hk av oppsettet.
Tallene på rulla endte på 230hk, så enten var rulla veldig streng. Alternativt, og mer trolig, klarer faktisk eksos med 3 katalysatorer å stjele hele 60 hk :shock:
SÃ¥ da lukter det bytte av eksos lang vei :lol:
 #463732  av ArildM

230 hester på hjulene? Amerikanske dynoer produserer alltid 50-100hk mer enn feks hva de får på benk i Australia (MCM / Skid Factory / Osv) :lol: Det ut fra masse motorer de har benket med samme oppskrift som folk fra over dammen. Ut fra målingene dine fra 0-100 så nesten nekter jeg å tro at du mister 60hk pga eksos. Engine masters slo headersene på en NA V8 nesten flate med slegge og opplevde marginale forskjeller.
Så kanskje med en bra eksos at du henter inn 10-15hk? Er vel tilsvarende tall man ser på 3sgte når man går fra oem 2 1/4"(?) til nesten åpen 3" Uansett opp til deg sånn sett da, litt ekstra lyd skader vel heller ikke?

Ble det noe av eksosen fra TCS? Den kombinert med noen headers fra frankenstein, så har du vel hentet inn det tapte?
 #463733  av Amund

Har gått på den smellen sjølv, med at dyno viste det eg oppfattet som lave tall. Men tester langs veien viste at det i vert fall var dønn ærlige hester. :twisted:
Ikkje tenk på tallene for å sammenligne med andre, generelt er ruller/dyno strengere i Norge enn i US of A. Bruk tallene du får for å eventuelt sammenligne med mods og oppgraderinger du gjer underveis, men pass på å bruke samme rulle kvar gong :mrgreen:
Ein observasjon eg har gjort meg, er at turbomotorer er glad i så lite motstand som mulig, gitt at ecu klarer å henge med eller blir optimalisert. NA derimot, der skjer fort det masse rare greier om det blir feil.

Originale katalysatorer er vel kanskje det som gir størst motstand her, så å skifte til sportskat kan ha litt for seg. (husk å lure secondary O2 sensor med distansestykke, ellers blir det feilkode).

Hadde vert interessant om du hadde tatt ny dynorun kun med sportskatt, og så kanskje med nye manifolder kombinert med sportskatt, for å sjå kva som faktisk skjer. :)
 #463734  av magnesmurf

Tcs eksosen er ferdig betalt og skal sendes iløpet av noen uker.
Frankenstein motorworks jobber med nye headers, som skal være mulig å koble til racekat, så jeg får byttet ut de orginale med et par 200 celler på de nye manifoldene til frankenstein.
Og når man da kutter ut den 3. katten, så blir det nok litt bedre forhold.
Skal komme ny Y-pipe til dette også, så tipper med det plug and play oppsettet når det er klart for salg, skal det bare være å bytte rett over. Så får jeg ta en ny runde på samme rulla for å se forskjellene.
Tipper også at den rulla var litt restriktiv, med tanke på at 0-100 tross alt går på 4.5 sek. Det tyder jo på rundt 280-300hk i motor.
Momentet var dog mer som antatt på rulle papirene, lå jevnt på 320-330 nm over det meste av registret over 2500rpm. (skal være ca 350nm i motor)
 #463755  av magnesmurf

Nye lisser på 17" felgene idag.
Bridgestone potenza sport.
Relativt fornøyd. Sinnsykt grep på tørt for å være veidekk. Akseptabelt støynivå. God feedback når det presses hardt.
Savner litt feedback under vanlig kjøring. De er litt lite responsive akkurat rundt "nullpunkt" når de går rett frem, og de har lite selvopprettingsegenskaper.
SÃ¥ alt i alt 7,5/10

Har funnet ut at jeg skal bytte indre og yttre endeledd foran, da jeg alltid har syntes den gule har vært litt slapp/ustabil i styringen sammenliknet med den blå.
 #463779  av magnesmurf

et lite prosjekt som blir montert til vinteren 8)
Bunnpanne med bong for tempsensor og baffle. Skal strengt tatt ikke være nødvendig til annet enn banekjøring, men greit å ha i tilfelle jeg drar bil ut på bane en gang i fremtiden :mrgreen:
Vedlegg
20210825_182234.jpg
20210825_182234.jpg (3.09 MiB) Vist 563 ganger
 #463932  av magnesmurf

Etter å ha kjørt litt med den gule synes jeg fortsatt at den blå er mye bedre og tightere å kjøre. HAr jo allerede bestilt nye deler til forstilling, men prøvebyttet dekk med den blå. Og kom fort frem til at mye av magien med den blå skyldes dekkene.
Så nå må jeg vel investere i nye dekk til både den blå og den gule, mens de enda er å få tak i :lol:

Ble også overrasket over hvor mye fargen på bilen har å si mtp utseendet og valg av felger.
Felgene fra den blå kledde absolutt ikke den gule :lol:
Vedlegg
DSC_0098_1.01.JPG
DSC_0098_1.01.JPG (139.68 kiB) Vist 553 ganger
20210913_144624.jpg
20210913_144624.jpg (4.93 MiB) Vist 553 ganger
 #463934  av Amund

Dekk har meir å sei for kjøre opplevelsen enn mange trur, så du er heldig som kan bytte mellom bilene for å teste. :)
Eg syns forøvrig felgene passa fint på den gule og eg, sjølv om dei nok gjorde seg best på den blå. :D
 #463936  av ArildM

Synes også felgene passa helt fint på den gule :)
Men akkurat det er jo en smakssak :)
 #463960  av magnesmurf

Da fikk jeg endelig nytt eksosanlegg i posten. Det ble bestilt fra TCS for temmelig nøyaktig 1 år siden :shock: :lol:
NÃ¥ trenger jeg bare nye manifolder og Y-pipe. SÃ¥ blir det vel ordnings.
Er i overgangsperioden mellom nye og gamler deler fra leverandørene i usa på det også. Har kommet noen sinnsyke lover der borte rundt eksos og hva som er lovlig å selge osv. Så var uhelig og fikk akkurat ikke kjøpt det gamle, og det nye tar tid å utvikle.
 #463961  av Amund

Clean Air Act og EPA har laga masse krøll for de som lager deler til gatebiler der borte. Det hagler jo med sinnsjuke bøter, og de frykter vel i verste fall at det blir slutt på all racing og ombygging av biler som er eller har vert skilt på. Biler og bilister er jo de enkleste å angripe, så frykter me har litt i vente her også... :?

Har du litt bilder av eksosen? :roll:
 #463963  av magnesmurf

Amund skrev:Clean Air Act og EPA har laga masse krøll for de som lager deler til gatebiler der borte. Det hagler jo med sinnsjuke bøter, og de frykter vel i verste fall at det blir slutt på all racing og ombygging av biler som er eller har vert skilt på. Biler og bilister er jo de enkleste å angripe, så frykter me har litt i vente her også... :?

Har du litt bilder av eksosen? :roll:
Ja de stakkars folka der borte har det plutselig like vanskelig som oss :roll:
Kan legge ut noen bilder fra tcs sin side av eksosen, min er ikke ut av plasten enda :lol:
Vedlegg
tcs.1.jpg
tcs.1.jpg (221.77 kiB) Vist 530 ganger
tcs.2.jpg
tcs.2.jpg (241.56 kiB) Vist 530 ganger
tcs.jpg
tcs.jpg (63.75 kiB) Vist 530 ganger
 #464069  av magnesmurf

Sentrert servo og byttet indre og yttre endeledd. Håper bilen blir litt tightere og mer lik den blå etter justering av forstilling.
Monterte også justerbare caster stag foran, som er fast lagret foran og bak. (wilhelm raceworks deler)

Calipere fikk seg en vask og en runde med maling da de var gankse slitt.

Byttet også kjølevæske da den ble litt utvannet i fjor etter nødpåfylling av vann.
Vedlegg
20211111_103737.jpg
20211111_103737.jpg (4.18 MiB) Vist 519 ganger
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 63