TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463907  av ArildM

Hærlig med litt diskusjoner på et forum da :D Det er jo tross alt det som gjør et forum levende :)

3mz hadde nok vært veien for min del også, da hadde jeg gått fra en 3.gen swappet GTI bil, til en V6 bil, som aller viktigst for min del, er mulig å godkjenne uten å måtte hive veldig mye penger etter seg :D

Så er det litt som jeg har bygget biler, alltid ønsker om å gjøre mer, men det som er så fint er at om du først har fått inn en 3mz så har du masse muligheter foran deg. Og plenty muligheter for å kaste bort uendelig mengder med penger, slik som du kan gjøre med stort sett alle biler. Fordelen er bare at du kan få en rimelig inngangsbilett til mye moro. Sett opp mot å kjøpe seg en ferdig "plug and play" 2GR swap som er en mye større engangskostnad. Enten det er snakk om 40 eller 80 lapper mer i første omgang.
 #463910  av Makk

3mz er ikke så veldig rimelig den heller, som nevnt tidligere er den mest å se i lexuser heromkring, jeg har fulgt med på vrakplass søkene, finn.no og facebook grupper i lengre tid og hatt litt kontroll på usa priser også når letingen etter motor begynte.

30-50 for en komplett bil i en slik, og du må ha 1mz deler for den ellers må du bygge om til drive by wire for eksempel, og ecu må breakes etc etc.

3mz er ikke noe godt valg når 2gr finnes pga den er like mye dikkedarer å lage til i bilen snart og den er dyr, 3vz er ikke, 1mz/3mz er også ikke en veldig godt likt motor, selvom dem absolutt hade duget, så med prisnivået der er det absolutt mye mer for seg å gå 2gr, om du ikke praktisk talt fikk en bil der den står i da.

Ellers, her er dagens pjaskerier også, skifte eksosmanifoldpakninger og kontrollmåle for warp, veldig beine å fine, toleransen er 1mm og her er ingen warp :D
Vedlegg
20210911_142320.jpg
20210911_142320.jpg (4.41 MiB) Vist 630 ganger
Sist redigert av Makk den 11 sep 2021 14:40, redigert 1 gang totalt.
 #463914  av Makk

Min EGR forblir på plass den, men at manifoldrøret er sveist tett må du love å ikke si til noen :lol:

Røret går fra bare ene sylinderbanken, den andre reiser ut i friluft bak bilen, den logikken der kan jeg bare forklare med at det er noe dem bare slengte på i full fart for å tilfredsstille ett eller annet mongolid-krav, japanbiler har ikke noe av det.

Det som er viktig er å få motoren i vognkortet det, for den kan alltid settes tilbake til den standen etc, alt som foregår etterpå er jo fordi vi har lyst å ha drt sånn da.
 #463915  av Makk

Og igjen viser man seg fra sin brilliante side og har bestilt alt av tenningskomponenter nye fra før av..

Denne karen her forsøkte å bli med videre ved pluggskift :D
Vedlegg
20210911_160930.jpg
20210911_160930.jpg (4.31 MiB) Vist 626 ganger
 #463917  av magnesmurf

toyofan skrev:Er så enig Arild, er jo litt gøy og...

Magne, det er interessant at dette med godkjenning er så viktig?
Fordi med en gang du bytter fra original ECU etter godkjenningen så er din like ulovlig som en 2GR som ikke er godkjent...
Og Svein, når du fjerner alt av EGR og slikt så er ikke din heller lovlig?

Men for ordens skyld, så har jeg jo kalkulert med manifolder med katalysator i prisen min så ser ikke problemet der.
Prisene mine gjelder også en godkjent bil...
NÃ¥ kverrulerer du bare :lol:
Det finnes ikke en eneste plass i Norge hvor biltilsynet har utstyr for å sjekke om ecu har et annet map (det sitter fortsatt en orginal ecu i bilen min) De sjekket ikke når bilen ble godkjent, rett og slett fordi de ikke har utstyr til slikt.
Og nei den er ikke like ulvolig som en ikke godkjent 2gr, fordi det i vognkortet mitt står at bilen er godkjent med 3500cc v6. Så jeg sliter ikke hvis jeg blir stoppet i kontroll :wink:
Med logikken din er jo alle biler som kjører med avvikende felgdimensjon som ikke er skrevet i vognkort like ulovlig som en supra med 1500hk, som heller ikke er godkjent i vognkortet.
 #463918  av toyofan

NÃ¥ kverrulerer du bare :lol:
Det finnes ikke en eneste plass i Norge hvor biltilsynet har utstyr for å sjekke om ecu har et annet map (det sitter fortsatt en orginal ecu i bilen min) De sjekket ikke når bilen ble godkjent, rett og slett fordi de ikke har utstyr til slikt.
Og nei den er ikke like ulvolig som en ikke godkjent 2gr, fordi det i vognkortet mitt står at bilen er godkjent med 3500cc v6. Så jeg sliter ikke hvis jeg blir stoppet i kontroll :wink:
Med logikken din er jo alle biler som kjører med avvikende felgdimensjon som ikke er skrevet i vognkort like ulovlig som en supra med 1500hk, som heller ikke er godkjent i vognkortet.[/quote]

Ja, det var kverulering, beklager det…
Skal prøve å holde meg litt mer saklig til diskusjonen heretter.
 #463919  av toyofan

Men tilbake til hva som er det mest fornuftige swapet.
(Nå er jo nesten ingen swap fornuftige, mest for gøy, men likevel så skader det ikke å tenke litt lenger enn kun kostnader rundt et swap)

La oss si Per og PÃ¥l hadde hver sin mr2 turbo.
Helt like, og begge med en verdi av 100.000kr.

Per kom over et kupp av en gammel camry, og byttet til en 3vz.
Totalt kom prisen av ombyggingen på 25.000kr

Pål ville også bytte, men valgte en 2gr som han importerte.
Selv om han valgte billigst mulig ombygging kom likevel summen på 60.000kr

Begge var godt fornøyde, Per fordi han hadde fått finere lyd, og Pål fordi han hadde fått både finere lyd, og høyere effekt.

Men etter 2 kjekke år med V6 mr2, trengte begge penger og måtte selge mr2en sin, desverre.

Per får solgt sin for 80.000kr, siden den er mindre verdt enn en vanlig turbo.

PÃ¥l selger sin for 120.000kr, siden den er mer verdt enn en vanlig turbo.

Så når begge har solgt bilene, så har begge tapt MYE penger, men per har tapt 5.000kr MER enn Pål…
 #463921  av toyofan

Hadde derimot Per latt sin turbo mr2 være orginal, og kjøpt en vanlig gti med defekt motor for 20.000kr og montert 3vz i den (og beholdt s54 kassen og resten av bilen orginal)
Da hadde summen blitt 45.000kr, eller 145.000 for begge bilene.

Den eneste forskjellen nå mellom en turbo ombygd til 3vz og en gti er at turboen har diffbrems, så han bruker 10.000kr til for å få det i s54 kassen.
Han har da brukt totalt 155.000kr

Så selger han begge bilene etter 2år, og får 100.000kr for turboen, og 70.000 for gti/v6 mr2en.

Da har han plutselig tjent 15000kr!!!
 #463922  av Makk

Heldigvis er ikke bilen min en original turbo og jeg har turbokassen med lsd fra før lol :mrgreen:

Hva er det her kvasi-argumentet egentlig?

Vi gjør jo litt av det her fordi det er gøy også da, tror ikke noen av oss hadde tenkt å tjene penger på dette.

Jeg personlig hadde ikke kverket en papiroriginal Turbo med en 3VZ så argumentet blir litt far out.
 #463924  av ArildM

Jeg mente 3vz tidligere her oppe. Blander VZ og MZ serien, lett å glemme av hvilken som kom først.
Altså ergo ville jeg ha gått veien Svein går om jeg skulle ha gjort det samme selv :)

Hadde kjørt mye tryggere med viten om at jeg i det minste hadde en noenlunde ok samsvar mellom motor og effekt i vognkort enn den tiden jeg kjørte med 3.gen motor med bpu og hadde bare 156hk 3sge motor i vognkortet. Skulle det skje noe så er det ganske åpenbart at du har kjørt med en vesentlig trimmet bil i forhold til hva som står i vognkortet...

Litt som Magne sier, du blir neppe sittende med regresskrav fordi du har en litt annen felgdim enn hva som står i vognkortet om du skulle komme i en ulykke :)

Bil er hobby, og hobby skal man sånn sett ikke regne kroner og øre på, da kunne vi like gjerne ha solgt alt i garasjen og satt pengene i indeksfond :lol: Så lenge man selv som eier er fornøyd med hva man har så er det det som teller. Og noen ganger er det bare timene i garasjen og ikke resultatet til slutt som teller mest :)
 #463925  av magnesmurf

toyofan skrev:Men tilbake til hva som er det mest fornuftige swapet.
(Nå er jo nesten ingen swap fornuftige, mest for gøy, men likevel så skader det ikke å tenke litt lenger enn kun kostnader rundt et swap)

La oss si Per og PÃ¥l hadde hver sin mr2 turbo.
Helt like, og begge med en verdi av 100.000kr.

Per kom over et kupp av en gammel camry, og byttet til en 3vz.
Totalt kom prisen av ombyggingen på 25.000kr

Pål ville også bytte, men valgte en 2gr som han importerte.
Selv om han valgte billigst mulig ombygging kom likevel summen på 60.000kr

Begge var godt fornøyde, Per fordi han hadde fått finere lyd, og Pål fordi han hadde fått både finere lyd, og høyere effekt.

Men etter 2 kjekke år med V6 mr2, trengte begge penger og måtte selge mr2en sin, desverre.

Per får solgt sin for 80.000kr, siden den er mindre verdt enn en vanlig turbo.

PÃ¥l selger sin for 120.000kr, siden den er mer verdt enn en vanlig turbo.

Så når begge har solgt bilene, så har begge tapt MYE penger, men per har tapt 5.000kr MER enn Pål…
Føler dette bare blir mer kverrulering :lol:
For det første er tallene dine fortsatt litt på jordet. Tenker at hvis noen i fremtiden selger en mr2 med 2gr v6 så får vedkommende enten lite penger (mindre enn for en orginal turbo) hvis bilen ikke er godkjent med 2gr v6.
Alternativt, hvis bilen er godkjent med 2gr v6, vil jo tro at det er fullt mulig å oppnå et sted godt over 200k som salgspris.
Ingen som tar på seg et omfattende prosjekt, bygger for å selge eller tjene penger.

Så hvilken motor man velger avhenger mest av økonomi. Mest bang for buck er å bygge en NA om til en 3vz. Swappet er billig, NA biler er billige, og du får 80% av kjøregleden til en 2gr motor siden du har mellomregister med mye krefter. Du kan også smelle på en liten kompressor ganske billig for mer futt.
Det eneste fornuftige er å beholde en mr2 turbo orginal og bygge om en NA mr2 til 3vz.

Hvis man er "gal" nok til å legge 80k-100k i en mr2, og gal nok til å evt "ofre" en orginal mr2 turbo, er 2gr det swappet som gir mest glede. Lyden i 2gr motoren er utrolig fin, draget er helt rått, og ytelsene i en mr2 er også ganske respektable. Du har tross alt, hvis du legger 100k i motor swappet (med bytte av kamaksler) og 50k i understell og bremser, bygd deg en bil som yter like bra som en god Porsche/Ferrari. Og da har du gjort det for 10% av prisen på noe slikt.
Du kommer sikkert til å kverrulere og argumentere mot dette. Så her er et lite bevis på hvor godt en 2gr yter i mr2, med orginal eksos.
Finnes også flere videoer på youtube med 2gr mot porsche og ferrari på bane.
https://www.youtube.com/watch?v=ok3KTKfRY-c
Screenshot_20210708-210921_Drag Racer.jpg
Screenshot_20210708-210921_Drag Racer.jpg (17.59 kiB) Vist 593 ganger
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 41