TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463980  av Makk

Er korkpakning som kom ja, men det som var der var pakningsmasse, skulle ikke ha noe praktisk betydning, godt renskrapet å vasket nå så det holder nok en del år ja.

Om ikke så er bunnpanna på de her dritenkel å ta av, veivakselfestene og rådene sitter så langt oppe i motor at det kun er silen som stikker ned, dvs man kan enkelt ta den ned selv med et eksosrør som går under motoren da man bare sklir den forsiktig forbi :D
 #463981  av Amund

Har aldri montert original toyota utløser lager, og har aldri hatt nokon spesielle utfordringer med det heller.

Yarisen gikk mange tusen km med exedy clutch /lager, mr2'en har fått luk/aisin og har hatt det med 3sgte også. Erfaringen er at så lenge det er premium merke, så funker det like godt som toyota.
 #463982  av Makk

Vel jeg har fått den personlige gleden av å plukke ut ST185 motor to ganger da det røk etter 2 dager (ACT Clutch) og en annen gang på en MR2, med den erfaringen og googles sider opp og ned i mente om folk som har vært borti det samme kommer jeg aldri til å bruke driten dem sender ever again, OEM all the way på utløserlager.

Der ligger et bilde i min gamle ST185 tråd fra ACT clutchen, det jævla lageret er faen meg enda mer pinglete enn det her som Exedy sender med lol.

Aisin er OEM leverandør til Toyota, har sett dem bruke Koyo bearings, så om det er det du fikk med så er det ikke rart det gikk bra da :)
Sist redigert av Makk den 27 sep 2021 17:59, redigert 2 ganger totalt.
 #463983  av Makk

Fremgangsoppdatering 25.09.2021

Står igjen på motor :

- Toppdel av innsug - Kan ikke monteres før ledningsnett er tilbake.
- Modifikasjon av elnett og svinghjul i England - Alt sendt til England 22.09 :)
- Rengjøre skikkelig og flikke opp igjen deler som blir synlige fra oven, rengjøre resten til rent og pent
- Ny PCV og pakning - Fått delene, venter på stell av toppdeksel
- Nytt tenningsanlegg - Har delene, venter på stell av toppdeksler og retur av deler fra England for komplett montasje
- Simmering bakkant motor, denne kan ikke skiftes før jeg henger motor i luften da motorbukken er skrudd i girfestene og blokkerer hele greia.

- Påmontere clutch og girboks - Girboks skjer ikke før MR2 er demontert og girboks hentet ut derfra, som igjen ikke skjer før alt er tilbake fra England og innmontering kan begynne, anslår og håper dette kan utføres ved julefri :)

Ferdig på motor :

-Fjernet diverse braketter som ikke skal brukes videre.
- Ny termostat og pakning
- Av med bunnpanne, sjekke silen, rengjøre panne og sil, ny pakning
- Skifte registerreim, strammer, løpehjulene, vannpumpe og simmerring
- Nedplukket og kommet ut av Camry, alt som skal sendes avgårde er avmontert og klart
- Rensket motor for alt som ikke skal være med videre (Servo, AC pumpe, rørene til begge de, diverse dikkedarer som rør til camry vifte som var drevet av servopumpen, vakuumgreiene til disse komponenter også tatt bort, div vakuumstyring som ikke trengs fjernet, automatsvinghjul fjernet, axle bearing carrier for autolat fjernet.
- Rengjort alle nedplukkingspunkt så ingenting skal komme inn i motor ved demontering, rengjort inne i "V'en"
- Innsugene avmonterte og renset i prickbort og deretter bremserens og dradd gjennom filler, skylt ut til slutt og tørket
- Renskraping innsugsdel på begge sylinderhoder, rengjort og spylt kjølekanaler i blokk, nye innsugspakninger og montert første del av innsug som fordeler mellom toppene, avventer med toppdel pga toppdeksler
- Ventiler kontrollert på begge sylinderbanker og rengjort rundt klar for nye pakninger
Eksosmanifolder avmonterte og rengjorte festepunkter, skrapet rent og satt på nye pakninger, torquet på igjen manifolder til riktig specs, en av manifoldene hadde 3 løse skruer og antydning til pakningslekkasje, godt å få gjort.
- Alle plugger skiftet, tilstand på de gamle var ganske så perfekt slik en forventer dem som godt brukte, enda en 1+ for motorens generelle tilstand.
- Eksosflenser rengjort og klargjort til når dem skal sveises nye rør på for eksoskonstruksjon.
 #463988  av Makk

Gledesmelding fra England, ledningsnett og svinghjul er fremme hos Paul Woods og han har begynt på morroa.

Det som skal se noenlunde fresh ut er klargjort for sandblåsing, ble ihvertfall rent og pent etter godt bad i rensestofferne.
Vedlegg
20210928_184541.jpg
20210928_184541.jpg (4.12 MiB) Vist 463 ganger
 #463990  av OleST

Dæsken, en volvo! :mrgreen:

skal delene pulverlakkes eller behandles på noe vis etter glassblåsing?
 #463991  av Makk

Sjefsvolvoen min det her! Fikk den gratis med onkel da den var dyr å lage til, men det gjorde jeg selv så den ble ypperlig vinter og ruskebil :D

En må bare passe på og ikke ha lass i tilhenger om man krøker på en slik bakpå v40'n, for da knekker begge bakfjørene, hver gang :lol:

Ja må vel koste på seg noe farge oppå der også, ihvertfall dekslene, innsuget tror jeg bare jeg rengjør godt.
 #463992  av OleST

Kjørte lesjfors fjører på V40'n min, de holdt.
Brukte 6! ProMeister fjører på ett år før mekonomen bare refunderte alle fire fjørene og bad meg om å kjøpe lesjfors :lol: (bytta to av fjørene på garanti også røk alle fire ca samtidig etter det...)

Er V40'n diesel? Ã…rsmodell?
 #464008  av Makk

Venter fortsatt på Paul og på lakkeringsdeler, så det meste står litt parkert atm, men det gir jo masse planleggingstid.

Noe som fikk meg til å tenke... Når alt er sagt og gjort skal det gjøres 4-hjulskontroll.

Bilen har bakstilling fra en rev 3 og fremstilling blir skiftet slitedeler til nyere typen også, sentrisk tårnlager istedenfor offset blant annet (kom på senere rev)

Burde jeg da be han som gjør 4 hjulskontrollen om å velge f,eks en 95 modell for at hjulstillingen skal bli optimal? Alt må innenfor det grønne.
 #464013  av ArildM

Husker "Dinos" oppsett for understell var meget populært back in the days.
Usikker på om det fortsatt er å foretrekke men her er i alle fall en tråd med oppsettet som er anbefalt for alle MR2 revisjoner (av Dino):
https://www.imoc.co.uk/viewtopic.php?p=750980&t=
 #464014  av magnesmurf

Makk skrev:Venter fortsatt på Paul og på lakkeringsdeler, så det meste står litt parkert atm, men det gir jo masse planleggingstid.

Noe som fikk meg til å tenke... Når alt er sagt og gjort skal det gjøres 4-hjulskontroll.

Bilen har bakstilling fra en rev 3 og fremstilling blir skiftet slitedeler til nyere typen også, sentrisk tårnlager istedenfor offset blant annet (kom på senere rev)

Burde jeg da be han som gjør 4 hjulskontrollen om å velge f,eks en 95 modell for at hjulstillingen skal bli optimal? Alt må innenfor det grønne.
Er det jeg har gjort på min for å få den gjennom hos BT
Etter det, når alle deler er byttet, blir det litt egene vinkler som er litt mer optimale for senket bil.
 #464025  av Makk

Endelig, da kan monteringen fortsette, skikkelig lakkert og klarlakk.

1000 kroner, faen så greit å kjenne folk :mrgreen:

Prikkene btw, er vann fra himmelen :lol:
Vedlegg
20211022_135036.jpg
20211022_135036.jpg (4.18 MiB) Vist 418 ganger
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 41