TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464032  av Makk

Demontering av plenum for å rense ACIS flappen og kaldstarten samt selve plenum, selv med forrige runde i badekar og rensing hjalp ikke på alt her, nå er det rengjort for hånd inni der.

ACIS skal moddes slik flappen er stengt hele tiden, når denne er åpen på 3vz står den der som en gigantisk luftbrems :p
Vedlegg
20211023_161755.jpg
20211023_161755.jpg (4.98 MiB) Vist 461 ganger
 #464033  av ArildM

Vet ikke om jeg har vært borti ACIS systemet før.

Ser wiki beskriver det slik:
"Simply put, the ACIS system uses a single intake air control valve located in the intake to vary the length of the intake tract in order to optimize power and torque, as well as provide better fuel efficiency and reduce intake "roar". "

På 4A hadde man vel TVIS systemet, mulig det er noe i samme bane? Det var i alle fall ikke noe man kunne deaktivere uten å miste noe av effekt og moment i nedre register på motoren.

Gjelder det samme på V6 motorene? Eller er det gevninst over hele linja i bytte mot litt dårligere forbruk og litt mer innsugslyd?
 #464034  av Makk

Forskjellen er at ACIS gir variable lengde på runners ved å forandre flowen i plenum og TVIS der sitter flapper på hver runner, 3SGTE har TVIS og 3SGE har ACIS f,eks.

Men Gen 3 GTE har ikke TVIS f,eks, det er litt forskjellige ting ute å går lol

Lang historie kort, ACIS er noe drit, ihvertfall på 3VZ-FE og TVIS er faktisk veldig bra på de motorene jeg har lest om, TVIS fjernes kun når man har oppgradert innsug, men når man er kommet så langt at man trenger modifisert innsug, så er det sikkert ikke low down torque på 2500 rpm man er ute etter uansett :D

TVIS på dem som har det er fin å ha for det ikke skal bli slik som en moped, jævlig lat nede og plutselig så skyter bilen fart.

Dynopapirer utført av flere typer viser klar forbedring i mellomregisteret ved å låse ACIS med flap shut slik at plenum flower rett i alle runners.

ACIS låses slik man får mest flow = best bang for the buck, og jeg er sikker på at måten det er satt opp på 3vz-fe er gjort sånn pga utslipp og forbruk, samt med andre små "løsninger" jeg skal fjerne/justere fordi dem ville jo absolutt ikke att bestemors camry skulle kjøre fra en 7M-GE med 190-200 hester.

For hvem hadde vel giddet kjøpe den billigste supraen når camryen som sikkert var mye billigere hadde mer power :D
Sist redigert av Makk den 25 okt 2021 22:22, redigert 1 gang totalt.
 #464036  av ArildM

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Høres ut som du har det der under full kontroll :wink:

Er vel litt derfor ZZW30 ikke kom med 2zz motoren også, hvorfor kjøpe en Elise når du kan kjøpe en MR2 med samme motor? :mrgreen:
 #464037  av Makk

Stor sannsynlighet samme greia der ja!

Ja, dette her har jeg sett mye research, dynopapirer og testing på, Camry miljøet i USA er en god del større enn her, da det var en ekstremt populær billig-bil som ikke hadde en patetisk 4 sylindret motor i seg så Camry forumene har lassevis av informasjon og godt er det.

* ACIS mod til stengt flap hele tiden for midrange flow
* Forandre tenning fra original 10btdc til rundt 15-17 btdc med lampe
* Flytte AFM tannhjulet leanere 3-7 hakk (Jeg tenker 5)
* Koble ut EGR
* Sveise en bedre Y-pipe, noe jeg må gjøre uansett og Camry sin er veldig lols, sylinderbankene flower rett mot hverandre! og folk har hentet inn nesten 15 hester i benken bare på å gjøre det.

Dette er moddene folk opplyser om kan gjøres uten å åpne motoren, ved å gjøre de her tingene så er der folk som har dynoet 220 hester på 3VZ

Motoren går så rikt at den lukter bensin ut av pipa bak i standard config, det er derfor den er så bombesikker i stock form, disse tingene er gjort på 87 oktan bensin av folk i USA, jeg fyller konsekvent V-Power på mine hobbykjøretøy av gammel alder så jeg er enda mer resistent mot pinging :D

Det denne motoren egentlig trenger for å skinne i NA form er porting og polishing, noe jeg dessverre ikke gidder ta meg tid til... Dynopapirer viser en økning sammen med de andre modifikasjonene på 25-30 hester!

Mulig jeg kan hente meg inn litt i fremtiden ved å skifte fra stock ECU til en standalone, jeg er sikker på at der er noe å hente der.

Får være til den dagen den evt går i stykker, men så lenge jeg er over 200 hester på noe sett og vis så er det HELT greit, jeg nærmer meg "cruiser" type bil alderen så who cares... Når jeg vil kjenne villskapen så drar jeg i gang Ducatien :mrgreen:

Og ellers, så fikk jeg beskjed av Paul at all modifisering er ferdig, å alt er på vei tilbake til meg i dag, prisen var som forventet, men jeg gikk for at han supplerer absolutt alt som trengs av mounts, bushings, bolter å slikt som skal skiftes i swappet og pga den sinnsvake verdien på pundet nå, så endet det på småpene 9200,- kroner.

Det gjør ingenting, jeg skal ikke leve evig og dette er jammen bra gøy å holde på med :D

Legger til ett bilde av den fantastisk elendige Camry original Y-pipe, ingen forklaring trengs her, hva faen gjør det der med flowen da, RETT imot hverandre! :D
Vedlegg
s-l400.jpg
s-l400.jpg (7.31 kiB) Vist 427 ganger
 #464038  av ArildM

:lol:
Ikke akkuraat mytet mot ytelse der altså ser jeg :lol:

Tenkte polering av innsug var fy fy, synes å ha hørt at en for glatt overflate virker mot sin hensikt, men mulig jeg er heelt på bærtur der. Porting derimot er vel noe å hente på :)

Ellers er vel 87 oktan over there tilsvarende 93 eller noe her? Men uansett stoor forskjell på hvor mye tenning du kan kjøre på med på 93 vs 98okt :)

Edit kanskje ikke så stor forskjell på 87okt der og 95 okt her?
https://aircooledbug.co.uk/usa-versus-uk-fuel-octane/
Litt merkelig tabell men, poenget er vel uansett at du fint kan kjøre litt mer agressive settings i en hobbybil som du tar vare på enn en Camry som var laget for å kjøre 600'000km+++ uten å trenge noe annet enn jevnlig oljeskift.

Og som du sier 220hjulhester er meeget oppegående i ett sw20 chassis, ikke minst mtp momentet du har hele veien.
MR2 er kanskje ikke noe som vinner i lyskrysset mot en tesla, men det er jaggu ikke poenget heller. Midtmontert motor, masse gromlyd og en fin asfaltert sidevei med noen fine kurver, da skinner en slik bil :wink: Ikke minst bare for å cruise rundt en sen sommerskveld da 8)
 #464039  av ArildM

Forresten, latterlig billig prisene på delene fra Paul.
Liten vits i å finne opp hjulet på nytt (motorfester, ledningsnett osv) med de prisene der :mrgreen:
 #464040  av Makk

Bilstein dempere bestilt til fronten, få ferdig hele understellet, var endelig 1 av hver til salgs på rockauto, billigere enn de andre sidene, men fortsatt 4200, frakten var faen meg 1200 kroner, jesus christ shipping er helvette for tida.
 #464041  av Makk

ArildM skrev: Tenkte polering av innsug var fy fy, synes å ha hørt at en for glatt overflate virker mot sin hensikt, men mulig jeg er heelt på bærtur der. Porting derimot er vel noe å hente på :)
Ja og nei, hovedsaklig det man vil oppnå er å kutte vekk alle firkantede kanter, enten fjerne det helt eller runde dem av godt så det flower bedre inni runnerne, polering er greit det så lenge det ikke blir overdrevet, kommer litt an på kammeret :D

Og Tesla? Kunne ikke brydd meg, en slik har jeg kjørt fra før, flere ganger.

Dem som kjøper dem kan ingenting om å kjøre bil, bare å ta dem i svingene med 30 år gammel bil :D
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 41