TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464354  av Makk
 
Bunken vokser, snart dyrere med blekk enn for ombygging, jeg er heldig og nesten alt av deler som er på GTI fra før er lik med tidlig turbo, så veldig lite av det dem spør om trenger jeg å vise at det er skiftet da det kan fint brukes for effekten det søkes om :D :D
Vedlegg
20220222_181303.jpg
20220222_181303.jpg (4.14 MiB) Vist 332 ganger
 #464498  av Makk
 
Prosjektet står på vent etter en mistenkt toppakning har tatt kveld, blå og hvit røyk etterfulgt av en kraftig smell ved stans og spyttet vann ut pottene betyr sannsynligvis en topp er ferdig.

Har skaffet tak i en kar med komplett 3SGE motor, gir, drivaksler, spindler, elektrisk og styringer slik jeg får kjørt bilen til sommers mens jeg fikser V6'ern.

Tenker kjøpe det her settet her : https://advcylinderheads.com/toyota-cam ... .html.html

For mine topper var ganske greit kokset i ventilene, billigere/samme pris og få dem fikset opp uansett.
 #464502  av Makk
 
Here we go again :lol:
Rive av den toppen som spyr vann ut manifold imorgen, om blokk er ok så bestiller jeg 2 nye topper, siden man fikk dem ferdig overhalte for 3000 per stykk fra USA, nobrainer egentlig.
Vedlegg
20220423_122042.jpg
20220423_122042.jpg (708.07 kiB) Vist 299 ganger
 #464503  av ArildM
 
MR2 livet det der :mrgreen:
En stor fordel er jo at man blir ekspert på å ta inn og ut motor til slutt 8)
Håper det løser seg!
Og kanskje ikke rart at noe ryker etter såpass mange km på klokka på den motoren :)
 #464504  av Makk
 
Dette blir ihvertfall now or never for denne motoren, har en 3sge på hånd som blir kjøpt om det skulle vise seg å være håpløst, så vente noen år til 2GR er litt billigere..

Men man kan jo bare skylde seg selv, den ene tingen dem er kjent for å plages med ble ignorert fordi den virket jo perfekt.

Moderne pakninger og nye topper vil nok hjelpe dog.
 #464506  av magnesmurf
 
Makk skrev: så vente noen år til 2GR er litt billigere..
Da tror jeg du venter forgjeves :wink:
Prisen på 2gr har gått vesentlig opp det siste året og det har blitt vanskeligere å finne en. I tillegg sluttet de å lage den versjonen vi bruker i 2017. Om den nye passer vet jeg ikke, men det er litt forskjeller på sensorer og ledingsnett.
 #464507  av Makk
 
Selvsagt, man får aldri en liten lucky break skjønner jeg :p

Men nå har jeg funnet den som er trassig, og toppene ser faktisk hele ut, skal kontrollmåle dem imorgen å sjekke for skjevhet, men siden det ikke er MLS pakninger så er det ikke nødvendig med speilblankt glattstål hehe.
Vedlegg
received_522885832534513.jpeg
received_522885832534513.jpeg (184.22 kiB) Vist 286 ganger
20220424_142128.jpg
20220424_142128.jpg (4.86 MiB) Vist 286 ganger
20220424_142124.jpg
20220424_142124.jpg (3.89 MiB) Vist 286 ganger
 #464508  av ArildM
 
Blir EV konvertering neste vettu :lol: :mrgreen:
Motor bak og ett tonn med batterier i frunken og bagasjerommet bak. Slik at bilen blir herpa å kjøre og får 20 mils rekkevidde på en solskinnsdag :lol:

Neida. krysser fingrene for at du får den sammen med V6 motoren :) Er vel ikke så enkle å skaffe de heller, i alle fall ikke noen som ikke har gått 300k+

Hvis ikke er det vel håp for at 2AR motoren relativt enkelt kan swappes inn når Frankenstein får gjort ferdig delene der :)
Henter ut ganske heftig mengde med NA power fra en 4cyl motor, som kaanskje kan passere i eu som "stock-ish"?

Må vel være en kjip utvei å sette inn 3sge?
 #464509  av Makk
 
Ja, batteribil du liksom, med kniven på strupen å ballene i skrustikke så hadde jeg fortsatt spytta dem i tryne :mrgreen:

Det blir vel, fikk instrukser med Paul på en viktig ting angående disse her, følg BGB men olje aldri boltene til toppen, da overtorquer man dem faktisk! Faen det var en detalj som var greit å få vite om :D

Selve toppene ser faktisk grei ut ja, ingen anrydning til oljelekkasjer eller sprekker så blir vel å smekke dem nedpå igjen med moderne pakning fra fel-pro så får en håpe det blir knall igjen.

En ting jeg la meg i merke, jeg blokkerte jo EGR og koblet veivhusventilasjon til friluft, nå når jeg studerte ventilene inn gjennom portene så er dem rene og fine, blanke å grei, uten tvil har motoren renset seg selv mye bare på å få bort den faenskapen! Kan anbefale alle å blokkere den møkka ass.

3sge er en kjip utvei ja, men da får en ihvertfall brukt bilen da istedenfor å drive å rive inn å ut motorer over en lav sko hahah, og det her V6 drite er mye lettere å ta ut enn 3sgte f,eks, men fyfaen hvor mye mer styr det er å jobbe på selve motoren...
 #464567  av Makk
 
Det her har gått på ræva, timesvis med skruing og fått motoren sammen igjen med nye toppakninger og alt a-okay.

Kjørte 5 minutt perfekt, deretter begynte problemene, blårøyk og hvit røyk med god å søt lukt fra pottene du, det vet vi alle hva det betyr.

Stor sannsynlighet er det en topp som er skadet eller noe siden det ikke kom før varmen kom sånn att materialene forandrer størrelse..

MEN, han som kjøpte den armeen med 3vz'er som var solgt her innpå forumet for litt siden har solgt meg en JDM 3vz-fe som var importert fra Egons.... Planen blir nå å få den tilsendt å stappet i med basic service/pakninger og bruke den forsiktig til å cruise med, så har jeg all tid i verden på å ta ut driten jeg har og se om blokka kan reddes, få den borret å installere smidde greier i den, sende avgårde toppene for kontroll og porting/polishing, samme med innsugene etc, det er en grei sak da jeg kan ta meg lang tid på det for helt ærlig begynner det å svi når ting ikke blir bra å en må gjøre opp å opp igjen det samme hele tiden.

Jeg sverger på jesu navn, ingen i dette landet er flinkere enn meg til å ta ut og sette inn motorer per dags dato fra sw20, fucking hell......

Alternativt kan noen komme med 100.000 og hente hele førbanna driten, prisklasse forsvares med "lykke til å finne en som er like rustfri til lav pris disse dager" 8)
 #464572  av ArildM
 
Hvem enn som sa at du like greit kunne ha gjort en 2GR swap var kanskje inne på noe :lol:
Huff det er noe dritt når du hele tiden jobber i motbakke. Håper får skikk på den så du får kjørt litt V6 MR2.
Kjenner til følelsen, tror jeg var norgesmester i å bytte motor i AW11 en stund i alle fall :roll:
 #464573  av Makk
 
Ja nå er jo prisforskjellen ganske høy da, jeg er fortsatt ikke så grusomt dypt investert i selve motoren, det er alt det andre jeg sitter å bestiller i øl-rus på kredittkort som svir :lol: :lol:

Men, alt går for arbeid!
 #464574  av ArildM
 
Har nok fortsatt langt igjen før du når 2GR :)
Samtidig litt enklere å få godkjent også, om du/når du kommer så langt :D
 #464579  av Makk
 
Here we go again.

Nå er jeg eier av 1.5 V6 til, så nå har jeg 2.5 stykker :lol:

Se om man klarer å pusle sammen 1 av 3 da.

Denne gangen tar jeg toppene av før jeg stapper'n i....

Trenger full overgang denne også, fordelen er at nå vet jeg hvordan jeg gjør det, jeg har alt og denne er JDM uten EGR :D
Vedlegg
283972312_917688366296769_3627156094049553618_n.jpg
283972312_917688366296769_3627156094049553618_n.jpg (129.49 kiB) Vist 250 ganger
283418312_4720043518099879_3351729807747625488_n.jpg
283418312_4720043518099879_3351729807747625488_n.jpg (629.18 kiB) Vist 250 ganger
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 41