TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464581  av ArildM
 
Bare å se på det som lærdom og enda større glede når man endelig får det til å gå :D :wink:
 #464585  av Makk
 
Lærdommen blir vel snart att en må finne opp noe stort som alle vil ha slik en kan betale en annen for å holde på :lol:

Montert på motorbukk, ser ut som ett greit emne å begynne på, mindre preg av alderen enn den andre, så vi får se nå da.
Vedlegg
20220531_195329.jpg
20220531_195329.jpg (4.95 MiB) Vist 262 ganger
 #464586  av Makk
 
E-type sin sang "Here I go again" kommer ganske så friskt i minnet.
Vedlegg
20220601_180523.jpg
20220601_180523.jpg (4.63 MiB) Vist 258 ganger
20220601_174428.jpg
20220601_174428.jpg (4.73 MiB) Vist 258 ganger
Se hvor mye vekt en kan spare bare her, ALLE de montasjebrakettene midt i bildet skal ikke gjenbrukes!
Se hvor mye vekt en kan spare bare her, ALLE de montasjebrakettene midt i bildet skal ikke gjenbrukes!
20220601_174359.jpg (4.28 MiB) Vist 258 ganger
20220601_165749.jpg
20220601_165749.jpg (4.12 MiB) Vist 258 ganger
20220601_185437.jpg
20220601_185437.jpg (4.36 MiB) Vist 258 ganger
Sist redigert av Makk den 01 jun 2022 21:20, redigert 3 ganger totalt.
 #464587  av Makk
 
Har blitt verdensmester i demontering av 3VZ-FE.

Gikk to timer, og da er det gjort på riktig måte, spesielt topper kan ikke bare rives av, dem må tas av på samme måte som dem monteres i veldig forsiktig oppløsning i crisscross slik dem ikke vrir seg!

Blir spennende å måle over blokk og topper for warp, men det ser jo helt perfekt ut på øyekast, så har forhåpninger her.

Eneste at dem som har kjørt dem i Japan eller annet JDM marked har ikke vært så flinke med oljebytte, så topper må i delevasker å få ut driten, smal sak.

Denne gangen blir det Victor Reinz pakninger, store reviews på grösse internett sier dem har de sterkeste "off the shelf" pakningene for 3VZ-FE. Så, here we go.


Langtidsplan : Motoren som ikke holdt skal ut igjen selvsagt, og clutch + register skal over på ny motor, men den som kommer ut skal opp på den her motorholderen, demonteres fullstendig, stempler ut, blokk sendes for borring, decking og kontroll, deretter blir det "når det passer" bygging av en slik fra grunnen av med forsterkede deler, dvs jeg kan bruke årevis om jeg vil

Motoren som skal i nå, skal gjennom det jeg burde ha gjort til å begynne med, rive av toppene og skifte alt.

Heldigvis fikk jeg tak i enda en slik med verdens triveligste fyr, nå tror jeg ikke flere slike finnes her i området, så jeg får bare ofre sommeren, basta.
Vedlegg
20220601_192644.jpg
20220601_192644.jpg (4.48 MiB) Vist 256 ganger
 #464589  av Makk
 
Hahahha, den der skal jeg ha på i hele kveld, for her spruter pengene ut som en middelmådig tysk blåfilms manneutløsning :lol:

Stolt innkjøper av fjærer i fylla som Magne sier ikke er papirer på, etter dem er shipped selvsagt :lol:
Vedlegg
20220602_165015.jpg
20220602_165015.jpg (4.65 MiB) Vist 247 ganger
Sist redigert av Makk den 02 jun 2022 18:36, redigert 1 gang totalt.
 #464590  av Makk
 
Må en tur i delevasker tenker jeg, skifte olje har nok ikke vært japaneren sin favorittaktivitet, garantert gammel mineralolje fra den tida da det var tingen, klassiske tegn når det ser slik ut oppi.

Ellers er både blokk og begge topper rengjort for pakning og skrapt rent, klar for å stappe sammen når deler kommer.

Kontrollmålt med rett flattjern, ingen antydning til warp.

Ser bra ut, resten av motor og kanaler for olje er uten slagg, slangekamera er sjef :D

Få på toppene når deler kommer og så peise gjennom kjølekanaler med hageslange å rens, var litt dræt i dem lufta ikke fikk ut.
Vedlegg
20220602_165917.jpg
20220602_165917.jpg (4.66 MiB) Vist 246 ganger
20220602_184631.jpg
20220602_184631.jpg (4.62 MiB) Vist 246 ganger
 #464591  av ArildM
 
Høres lovende ut.
Eibach fjærer jeg hadde på min tror jeg? I kombo med Koni demperne var de helt prima såvidt jeg kan huske :mrgreen:
 #464603  av Makk
 
Sammenmonteringen er i gang....

Blokkflate og toppflater sjekket og rengjort minst hundre ganger i ren paranoia, bolthullene rengjort to-tre ganger og tørket, alt målt over å sjekket mellom blokk og topper.

Torquet nedpå topplokkene etter instrukser fra Paul Woods, nå får vi se da om jula varer helt til påske.

Øvre innsug, throttlebody og ancillaries er til lakkering...

Gjenstår :

*Ta ut motoren for å flytte over fra den til den nye.... cirka 80% demontert atm.
* Sjekke ventilklaringer på denne motoren
* Simmerringer veivaksel foran/bak
* Flytte over clutch og girkasse fra den andre blokka
* Sjekke og vurdere om JDM eller Europa nedre innsuget skal monteres
* Montere sammen alt som er flyttet over fra den andre til ny motor
* Montere den nye tilbake i bilen
* Tilpasse nytt eksos som jeg har kjøpt inn pga bråket fra japspeed
* Fylle alle væsker og testing....

Vurderingssak om det skal utsettes til vinteren fordi jeg har lyst å kjøre nå :

* Understellet, kjører fint på det som står der nå
* Alt annet enn det som skal til for å få denne kjørende.
Vedlegg
Snapchat-1678071719.jpg
Snapchat-1678071719.jpg (487.36 kiB) Vist 212 ganger
 #464609  av Makk
 
Viktig å sminke grisen :lol:

Innsugene tilbake fra lakkering, blir nett så staselig.

Satser på å flytte over clutch og gir i helgen og bunnpanna og ihvertfall få hengt motorpakken inn i bilen....
Vedlegg
288367107_553525706230169_2308786416211121087_n.jpg
288367107_553525706230169_2308786416211121087_n.jpg (326.13 kiB) Vist 201 ganger
 #464610  av Makk
 
Var en kar en gang i tiden som sa at arbeit macht frei.

Jeg vet ikke, dette arbeidet, 3 ganger, gjør meg ikke fri ihvertfall :lol: :lol:
Vedlegg
20220617_193338.jpg
20220617_193338.jpg (4.34 MiB) Vist 194 ganger
287715679_3201038420165152_7976643781336671616_n.jpg
287715679_3201038420165152_7976643781336671616_n.jpg (477.46 kiB) Vist 194 ganger
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 41