TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SW20 2AR-FXE Swap

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468189  av Makk

Ja det ser så lett ut på bilde, så står man der med salaten i hånda og det bare tyter ut ledninger...

Jeg sendte mitt ledningsnett til Paul Woods, 5 tusen penger jeg aldri kommer til å angre på jeg brukte :lol: :lol:

Håper på flere updates, mangler mer prosjekter å lese om disse dager :D
 #468192  av ArildM

Tenkte på denne tråden her om dagen, ser det er en oppdatering jeg ikke fikk med meg under husoppussing.
Gratulerer med motor i bil i alle fall. Det der var en "tall boiiii" :D

Ang ledningsnett må jeg si meg enig med Makk, det er noe som jeg gjerne betaler andre for å gjøre.
Men heck, noen ganger er det morsomt å lære selv også, men noen tips er det dårlig med.

Lykke til med garasjebygging, tegna og bygde min selv i 2018 ish, er ikke en dag der den ikke er GULL verdt, lift, tørt sted å holde på og alt jeg kunne trenge av verktøy. Det er genialt det!
 #468199  av Morten Thorén

Makk skrev: ↑01 aug 2025 20:02 Jeg sendte mitt ledningsnett til Paul Woods, 5 tusen penger jeg aldri kommer til å angre på jeg brukte
Ingen dum ide og få noen andre til å fikse, men dette skal jeg få til på egenhånd :wink: , det vanskeligste for min del er å bli enig med meg selv, hehe, har lyst å bygge noe som ser gjennomtenkt ut, og må ikke glemme at jeg ønsker å bytte motor til en turbo 2ar motor etterhvert, så får jeg til å lage et ish plug and play opplegg, så sparer jeg mye tid og energi når jeg skal bytte motor :lol:

Når det er sagt så gleder jeg meg til å få bilen min ut av eksternt skru-lokale og inn i min egen garasje. Blir nokk mye mere fremgang når det tar 2 sek ut til garasjen, enn 15min med bil til lokale :D
 #468208  av Morten Thorén

Da var jeg endelig igang med ledningene!!! første milepæle er nådd, har endelig fått spenning på ecuen!!!
siden jeg har demonetert og fjærnet alt av gammle og orginale rele'er og sikringer, erstattes dette av en egen sikringsboks med rele'er som plasseres i bagasjerommet over ECU'en;
Spagetti01.jpg
Spagetti01.jpg (558.03 kiB) Vist 100 ganger

Har fått på plass pedalen, samt koblet den opp, har som plan å få testet den imorgen :D
PedalMedKabel.jpg
PedalMedKabel.jpg (547.85 kiB) Vist 100 ganger
Måtte bygge ferdig bensinsystemet idag da FP-rele'et kun mangler en leder for å kunne starte pumpen. Endte opp med en 3-4bars trykkregulator som i prinsippet gjør om mr2'ens retur system til en ikke-retur system. kraftigt inspirert av "Wilhelmraceworks" sin løsning.
BensinRegulator.jpg
BensinRegulator.jpg (289.43 kiB) Vist 100 ganger
Ble nødt til å flytte lade kabelen til dynamoen, da den ikke passer i de gjennomgående kontaktene jeg har installert inn til bagasjerommet. denn ble skjermet med glassfiber rull i et håp om at ledningen inni ikke skal sprekke opp å bli dårlig over årene, da den ligger relativt nærme eksosen, tror det skal gå fint:)
LadeKabelNy.jpg
LadeKabelNy.jpg (435.93 kiB) Vist 100 ganger
Planen videre er å bare kjøre på med å få subsystemer til å fungere, samt teste og tune dem inne på ecuen. Plutselig har jeg et helt system oppe å gå:)) kommer nokk til å starte med funksjoner som prater med bilen, slikt som check engine lys, dynamo, oljetrykk, kjølevannstempreatur, bensinpumpe osv... Deretter kan jeg fortsette på motorsystemer. ikke sikkert jeg klarer å gå så ryddigt fram da, kan være jeg blir for nyskjerrig og kobler opp spjeldet på motoren med en gang etter å ha fått pedalen til å funke, hehe. hadde vært kult å sett DBW in action!!
Uansett, mye jeg skal gjøre for første gang fremover :lol: får bare holde tunga i riktig munn å håpe jeg ikke brenner noe I/O :lol: :lol:
 #468209  av Makk

Lenge siden vi har fått noen såpass omfattende prosjekter inn her fra noen nye, kudos.

Keep it coming, det ser steike bra ut 8) 8)
 #468210  av ArildM

Helt enig!
Tar av meg hatten for dette, digg at noen går nye veier, og ikke minst både lærer og fikser alt selv!
 #468216  av Morten Thorén

Hehe, takker for støtten! Er jo ganske gøy å se at noen synes det er gøy å følge med:))

fikk faktisk throttle body og pedalen til å fungere sammen idag!! blir mye å sette seg inn i, hehe, er vist ikke bare å koble sammen og ture videre, nå må jeg lese meg opp på "PID Controll" og "Throttle Target", utrolig fasinerende da, å kunne få pedalen til å reagere akkurat slik jeg øsnker, hehe, må bare finne ut hvordan jeg ønsker at den skal reagere da... er kjekt å endelig komme i gang! Er heldig vis godt kjent med PID regulatorer i yrkes-sammenheng, så å lære hvordan man skal kalibrere en prosent basert PID bør jo ikke være sånn alt for krevende :shock: kan være jeg har litt mere i vente enn jeg forventet når jeg startet med dette :lol:
 #468217  av ArildM

TS-ogn, et siste bevis på at internett ikke er helt dødt, enda :lol: Hvis det blir så dødt at jeg må programmere inn et par AI roboter, så legger vi ned hele greia :lol:

Og joda, prosjekter baller alltid på seg, men det er en del av turen som gjør det moro. Ingen motgang, ingen læring :wink:

Og hvilken jobb har du ettersom du daller med PID til vanlig? :lol:
 #468218  av Morten Thorén

Haha, ja, er faktisk veldig deilig at det ikke er noe reklame, Ai eller noen form for influencere som skal selge ting her, :D , er som å reise litt tilbake i tid, hvor internett var her for å samle ideer og dele filer.

Hehe, Når det kommer til PID regulatorer så er det en del av fagbrevet mitt som Automatiker, hehe, men er jo en stund siden sist da... Var og innom dette på universitetet, men da var den definert av "kraf"t og "tid" ikke prosent. Menmen, finner nokk ut av det:)
Der jeg jobber nå er det veldig lite sannsynlig at jeg kommer borti noe PID, hehe