TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468264  av Makk

Lite nytt å melde, men nå skjer det endelig ting!

Avgang Holmestrand på Torsdag 28.8.2025, stopper med familie på veien ned for å slippe den brutale kjøreturen alle the way for å bare aaakkurat rekke forhandleren på Ducati for henting av en av syklene mine.

Så innom Jaktdepotet i Drammen for å sjekke ut stemninga der, nå har jeg bestilt der for seksti tusen så dem bør faen meg rulle ut rød løper :lol:

Hengte på MC hengern å reiste hjem, men ikke før en hadde dradd en runde i bygda å vist seg frem, med motorlyd og 80 talls musikk!

Blir lasting av superbiken på Freddan, for så å dra seg opp til Mageli og stoppe der for å for en gangs skyld forsøke være med på Old School Toyotas treff, jeg gleder meg :)

Det er faktisk reell sjangse for å vinne modifiserte trofeet om jeg skal være helt ærlig, iallefall stille MEGET sterkt!

Hvor mange andre dukker opp in en bil der motoren aldri var levert originalt + alt det andre jeg har funnet på?

Jada en kan trimme å style opp det meste men :

En MR2 med V6, fullstendig custom bodywork, gullfelger i grenseland av dimensjoner, valsa bakskjermer, custom gullkorn i svart lakk, alt av understell er enten custom eller oppgradert turbo spec, keyless start, særdeles påkostet stereo, nesten ingenting er originalt på hele bilen, og bakpå kroken som er et unikum i seg selv, der henger det en rød liten cherry på toppen av kaka, en av verdens mest gjenkjente og ikoniske superbike designs fra Ducatis egne Massimo Tamburini 8) 8)

Dette blir så gøy! Ser frem til mange unike Toyotas der!

Håper været dem melder ikke kommer, her må en få litt opphold !!
 #468391  av Makk

Jeg sliter voldsomt med styggtanker om salg.

Jeg er liksom "I mål" og bil gir meg ingen glede lenger, det er masse ting jeg skulle gjort med denne som jeg bare ikke klarer starte med for jeg er faktisk mer enn ferdig med bil.

Tror ikke det er fordi det er selve bilen, kan det være alderen?

I mean, jeg elsker å kjøre denne bilen, men den krever sitt vedlikehold og diverse dilldall står for tur.

Så jeg sitter ved korsveien da, på ene siden så har vi mer eller mindre blitt enige i hjemmet om å kjøpe en CLA 45 AMG Shooting Brake litt fremover i tid, og det er satan meg litt av en bil å ta med familien på tur og camping med da lol :D

Så enten er det banken eller salg av noe annet for og få min del av den egenkapitalen, meeen rentene dropper jo som kjent nedover nå da... Det kan dog være lurium for å fange folk i enda dypere gjeld fra de satans styresmaktene.

På den andre siden så får jeg aldri i verden tak i en slik SW20 uten rust og så helt vilt ombygd av mine egne hender noen sinne igjen, og MR2 har liksom vært min identitet i lokalmiljøet og også kjent i miljøet og forumene....

Gikk en runde meg med selv og så satt jeg den i garasjen igjen :lol: :lol:

Får se om jeg orker gjøre noe med den i vinter, jeg må basically bygge nytt eksos fra manifoldene og ned, helt bak over travers og finne noe bedre enn OEM cat og bakpotter som kan gi både bedre lyd og performance...
 #468392  av ArildM

Litt på det punktet jeg var med SW20n min, jeg hadde bytta alt, den var hellakkert, fått på stylinga jeg ville, interiør, stereo, eksos, motor +++ Jeg kom ingen vei uten seriøse penger lagt i den, og da enten godkjent motorbytte, eller dedikert motorstyring på 3sgte'n for å hente ut enda mer effekt :lol:
Så er det da, skal man være fornøyd med det man har og la det henge på liften?
Eller se videre etter nye utfordringer og prosjekter?

Selv gikk jeg veien med å bli gjeldsfri, så fikk vi plutselig en del sparepenger på bok (rart hva som skjer når man ikke må betaler renter og renters renter til banken :roll: ).

Og da satt jeg med en kul stasjonsvogn med 4wd OG 3sgte som MR2 erstatter, og til slutt en mk3 som både er cab og en finfin sw20 erstatter som jeg har bestemt meg for å ikke falle ned kaninhullet med å bytte motor, style osv osv.

Caldinaen er en definitiv keeper siden den gjør alt, både praktisk og moro. Mk3n? Njaa, morsom hver vår man kan ta av taket, kjedelig hver gang man vurderer tanken på langtur, noe praktisk eller bare det å ta med både fruen og hund :lol:

Så jeg holder veldig med deg i tanken om å kjøpe en heftig stasjonsvogn som gjør alt.
SW20n du har kommer du neppe til å gjenta, men noen gang må man vel gi slipp og gå videre? I alle fall hvis man kjenner på samme følelse av å være "ferdig" i flere år :wink:

Kanskje du finner noe annet som kan friste en gang? Mk3 supra med 2jz? ST205?
Men så sa jo du til meg en gang i tiden at jeg aldri måte selge min SW20 for jeg kom til å angre livet ut :lol:
I alle fall, begynn med en kul "alt i ett bil" det er det beste jeg har gjort :D
 #468393  av Makk

Ja det er det øverste du skriver der jeg er nå.

Jeg har også noe gjenværende gjeld fra diverse påfunn og innkjøp som jeg betaler hardt og fort på men jeg har også, unnskyld uttrykket, en særdeles fordelaktig "lønnspåse" å gjøre det fra.

Men det gnager på meg ja, alt med bank gjør det selvsagt..

Jeg kunne tenkt meg begynne reise mye mer igjen, før dem sperrer hele verden med fantasiene sine de satans styresmaktene :lol:

Det jeg sa til deg om å angre livet ut det vet jeg at jeg kommer absolutt til å gjøre, så det henger igjen der, på det og at jeg ikke tåler andre folk lengre, dem er faen meg fordømte idioter, i alle fall når dem skal kjøpe bil... Reneste barnehagebarna...

Da er det alle slags garantier, forsikringer og dem skal selvsagt ikke betale for noe som helst, 36 år gamle biler dem skal være bedre enn nye biler dem, basta! :lol:

Jeg har dog fryktelig lyst på den CLA 45 AMG'n, med hengerfeste slik en kan ta campingvogna lol, og siden det var fruen som foreslo vi kunne låne til en, så faller ikke all kostnaden på meg da der så da er det strengt tatt ikke nødvendig med noe salg av alt det andre jeg har i det hele tatt, avskiltet inni garasja så er det ingen kostnad.

Ta lånet på 10 år, når vogna er ferdig betalt om 3 år (Vi betaler knallhardt) så vris alle de pengene over til å halvere nedbetalingen på en slik bil.

Pro : Det er en satan så kul sleeper stasjonsvogn som er økonomisk i drift

Cons : Gjeld til den satans bankjævelen igjen.

Jaja, fastrenta mi på 1.9 prosent går ut i Mars og renta er visst på vei ned littegranne, jeg har også under femti prosent belåningsgrad på huset, kanskje jeg kan kjøre en 2-3 år gammel bil inn der? :lol:
 #468394  av magnesmurf

Kvitter du deg med mr2en så kommer du til angre som en hund. Og du veit det selv.
Noen perioder går man litt lei. Men da er det bare å parkere bilen og vente på bedre tider :wink:
Du har jo en drøss med sykler som du heller ikke får brukt hele tiden. Men selger ikke unna 3 av de og bare har en stående til bruk :lol:
De gangene man er litt lei hobbyen, så kommer garantert lysta tilbake igjen etter en stund.
Dessuten, hvem skal holde liv i forumet hvis du dropper mr2 og toyota? :lol:
 #468395  av ArildM

Akkurat den siste der er jeg veldig enig i, vi tåler ikke mer frafall her nå :lol:

Å selge bruktbil er vel enda en lek i forhold til å selge gamle hus nå, du må vel stort sett bore hull i alt som finnes for å sjekke at det ikke er noen skjulte hemmeligheter. Og gud forby om du har gjort noe som helst selv, da må du vel personlig stå ansvarlig for om neste eier brenner ned huset og skylder på støpslet du monterte for 15 år siden...

Tenkte tanken ang syklene, kanskje selge noen av de og beholde Mr2? :lol:
Jeg er i alle fall sikker på at man må ha NOE å sysle med, for min del ble det innrømmelig tomt i garasjen når SW20n forsvant, men desto mer morsomt å få en ny plattform og bil å mekke på.

Du har ikke vurdert GT86 feks? 4 seter, motor foran osv osv. Boxeren er vel ikke like pålitelig som en gammel V6, men du har i alle fall en mye mer praktisk bil, hvis det er kriteriet. Fordel er jo også at du har en helt ny plattform å mekke på, masse nye potensielle mods du kan smekke på osv.

Spørsmålet er bare om du trives best med nye prosjekter og å ha noe å jobbe med, eller om du klarer å slå deg til ro med det du har og nyte det over tid. Der faller nok i alle fall jeg i den første kategorien, selv om jeg har sagt til fruen at jeg ikke skal kjøpe/selge bil på en stund nå :wink:
 #468397  av Makk

GT86 nei takk, den er ikke akkurat Toyota sitt stolteste produkt, altså, collab med Subaru...

Kongene av elendige boksere? :lol:

Nei det er slik med alt som er litt spesial, som bokser, wankel eller annet rusk, det er bare en jævla plage å eie det.

Jeg har faktisk lagt ut den eldste Ducatien for salg, for hver eneste gang den skal kjøres så er det noe kødd, og alltid vanskelig å få igang etter stillstand, jeg har fornyet hat til forgassere av hele sykkelen, får se om noen biter på.

Blir kun mc'er med innsprut herfra, 1199'n har selvsagt det og takke faen for at 748'n har det også, selv om den er gammel.

Jeg trives med prosjekter som ikke er håpløse, slik som Cagivaen, den er relativt rett fram og fikse på, mye verre med den her italienske supersporten med downdraft forgassere som er montert liggende på ene siden og stående på andre, jada du det er samme faens forgasseren på begge sider, så har dem løst utfordringen med forskjellig lengde på runners for å få kompensert mellom den liggende og den stående og dem har begge forskjellige innvendige specs, så skal dette her stilles inn og gudene vite, synkroniseres, i tillegg ligger ene sylinderen nedover og den andre peker halvveis oppover sideveis, en ekte L-twin.

Med så mange faktorer så er det veldig lite rart at det er pent sagt, et helvette.
 #468398  av ArildM

Forgassere <3 Gjerne sånn 2-4stk gjerne med et par dyser, og masse vakker ingeniørkunst , sikkert enda mer i sykkelgreierne :lol: Kanskje mindre avgassrot, men desto mer finuerlige løsninger høres det ut som.

Og enda var det opprop og klaging når innsprøyting kom, det moderne greierne der går ikke an å skru på :lol:

Mk3 Supra da? 80s vibes så det holder, cruiser, og 7m/1jz turbo goodness? 8) På med litt synthwave og pilotbriller så er du gull :mrgreen: De er jo enda (relativt) lavt priset, og ikke en sånn superduperklisje som Mk4 supra. Ikke for det, ser prisene der også har stagnert ish på 400-500k nå?
 #468399  av Makk

For en eller annen grunn så er dette noe Italienere aldri har fått til.

NÃ¥ har jeg hatt 3x Yamaha forgassersykler, og det var absolutt aldri noe som helst med dem.

FZR600 1989, FZR 1000 1990 og en Thunderace 1000, 2000 modell, denne hadde til og med elektroniske forgassere.

Det bare gikk å gikk å gikk, jeg kjøpte Thunderacen når den var gått 32 tusen km, kjørte den til 95 tusen km (Stilte ventiler 3 ganger lol) og solgte den, han jeg solgte den til har nesten komt opp i 150 tusen km, og forgasserne? Dem har ingen rørt noensinne.

Helt utrolig hvor mye bedre japanske gassere er på slikt.

Men det er jo fordi det er enkelt og simpelt, fire gassere på rekke med et metallstag som synkroniserer pådrag og dem står helt flatt med klassisk innsug via gummifeste, kan liksom ikke gå galt.
 #468400  av ArildM

Å lage noe enkelt å holdbart er utrolig mye vanskeligere enn å lage noe komplisert som gjør samme funksjonen, men går i stykker etter en brøkdel av tiden det som er enkelt å holdbart gjør.
Derfor: Japansk ingeniørkunst = <3 De får tilogmed kritikk for at ting er simpelt og ikke fancy nok. Men damn om ikke eierne setter pris på det når Camryen fra 1995 går 500k og ikke har bytta en dritt annet enn en clutch og bremsedeler :lol:

Mens på Forden vi hadde så røyk både dørlåser, vindusheiser, fjærer, dempere, foringer, tilogmed drivakslinger var det blitt KAST i :lol: Og jeg nekter å tro at presten som var første eier hadde clutch dumpa den så heftig at han hadde vridd i stykker drivakslingene :lol: ABS modulen gikk i stykker, og siden det var diesel var naturligvis både dysetettingene lekk, egr var tett og dpf var også feil på (joda Toyota har tidvis feil på også disse tingene, men ikke like ofte). Dynamoen gikk i stykker, og bilen var gått 150k når jeg solgte den, på akkurat den dagen der ting virka helt ok. Det økonomiske tapet jeg gikk på klarte ikke å ødelegge gleden av å se den bilen dra herifra :mrgreen:
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42