TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 v.s. carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#59416  av GT4 CS

Var ute og sjekket, står e151f i kassa mi oxo. Og det serienr som skal stå på girkassa vet jeg ikke hvor står henn. Har jo ingen større betydning ,men hadde vært kult og finni ut av forskjellen da :D

#59966  av megetlei

Jepp USA modellene har E150F kassa mens i Europa brukes E151F i både GT4 og CS.
Bilene er med andre ord teknisk veldig like. Dempere,stabstag,fjærer og clutch har samme delenr. :wink:

megetlei

#59978  av GT4 CS

Rart carlosen skal være så mye dyrere da den kom da. Hadde vært godt og fått svart på hvitt hva som skiller bilene. En ting er sikkert, annen ecu,større luftmassemåler,vannavkjølt intercooler,div forbedringer i forstilling for bedre grep,stivhet og lavere vekt,så er det jo de kosmetiske eksosannlegget er forbedret for en flatere dreiemomentkurve. Største meningen med bilene var jo at de skulle være enklere og lage rallybil ut av dem. Så det er garantert mer forskjell en det jeg skrev over her. Om forskjellene merkes med orginal gt4 mot en cs vet jeg ikke. Aldri prøvd en vanlig gt4. Skal lete fram den info jeg har om bilene og sende en mail til toyota norge. Så kansje man får på det rene hva forskjellen er. Så slipper vi og tru, og tro gjør man nemlig i kirka :D

#60013  av tbergstad

Eneste forskjellen jeg kjente var at det var kortere mellom gira på cs. Min gikk faktisk bedre :wink: .. Kjente ingen forskjell på stivhet,grep..

#60015  av CelicaTurbo

tja, jeg og Kenneth har sammenlignet turtall/fart på girene og det er faktisk det samme.. men men, så langt jeg vet var ikke GT4 CS noe særlig dyrere enn den vanlige GT4'en, men det er så klart at det er en del forskjeller på dem og jeg tror listen til GT4 CS er ganske korrekt.. Det er dessverre en hel del myter om forskjellene, og jeg tror heller ikke at Toyota Norge kan gi noe godt svar på hva som egentlig er forskjellen :?

men som megetlei skriver, mange delenummer for vitale komponenter er nøyaktig dem samme for europeisk GT4 og GT4 CS. Hovedforskjellen som jeg ser det er ECU, intercooler og ikke minst den lavere vekten..

#60020  av tbergstad

Mente vandringen på selve stikka..

#60021  av CelicaTurbo

åh, så klart.. ja den er mye kortere på GT4 CS.. dvs, spaken er vel bare ca to cm kortere, men selve vandringen er vesentlig kortere. Jeg har byttet til CS-girspake på min og det var virkelig en fin oppgradering, men nå begynner jeg å ønske enda kortere slaglengde på spaken :D

jeg har vel gamle girspaken liggende fremdeles, og hadde jeg hatt tilgang på blåselampe og sveiseutstyr kunne jeg fått den kortet både i lengde og "slaglengde" og solgt den til noen med GT4, men, det var det med tiltaket (og utstyret) da :wink:

#60057  av megetlei

Noen som vet hva GT4 og CS kostet ny i Norge?
I Danmark kostet GT4 440.000Dkr mens CS kostet 550.000Dkr.
Kan ta med prisene til ST (1,6) 210.000Dkr
GT kostet 345.000Dkr og Cabriolet 500.000Dkr.

megetlei

#60062  av CelicaTurbo

hm, det var jo en vesentlig prisforskjell der da gitt.. :) Men, jeg kjenner ikke prisen i Norge men mener jeg så 460.000 oppgitt for vanlig GT4 en gang..?

#60064  av GT4 CS

Er noe av dette jeg tenker på. 100000kr i prisforskjell. Da ville det være rart om de skrudde opp prisen så mye. Sitter og en bedre kjølevifte i carlosen har jeg funnet ut. Vanskelig detta. :lol:

#60089  av CelicaTurbo

stemmer det også det er kraftigere kjølevifte på carlosen (samt at fronten er designet for å bedre luftflyten gjennom radiatorene).. Men, jeg tror ikke carlosen er noe særlig teknisk dyrere bil enn den vanlige GT4, med det mener jeg at det ikke er nok til å tilfredsstille 100.000 ekstra i kostnader. Den høye prisen er nok heller pga at de viste at de kunne ta en så høy pris for en bil utgitt i et begrenset antall :wink:

#60098  av GT4 CS

Sant det celica turbo. De la nokk på prisen litt xtra, men hadde nokk sine grunner oxo :D Skriver ned den infon jeg sitter på, blir på engelsk da english is not my strongest page, oh yes i know, it`s my strongest page :lol:
*Lett og konvertere til rallybil, derfor forbedret kjøling for motor og understell
*Kjøling av register reima
*Bak er bakstøtfanger ombygget for og spare vekt,noe forandring med baklysa
*Vannavkjølt ic
*Større luftmassemåler
*Står at selve mekanikken i motoren er ganske ufoandret, men at det ble brukt verdens første "laser-clad seats" for og lede varmen lettere bort. (vet ikke om gt4 toppen har dette oxo).
*Endret dreiemomentkurve for bedre fordeling av motorkraft oppover i turtallsregisteret, ikke mere nm for det.
*Kjølevifta er 160watt i cs mot 120 i gt4.
*"The oil sump protector" er forandret og nå sveiset fast i "chassis senter member" for og spare vekt.
*Eksosanlegget er har ikke en "dynamic damper" og bakpotta er anderledes for og redusere "pressure loss" og gi en sportsligere lyd.
*For og motvirke lyd og vibrasjon er det montert en "dynamic damper" til mellomaksel.
*Clutch stroke har i en cs 125mm mot 145mm i gt4, giret har 55mm i cs mot 68mm i gt4 når det gjelder avstand mellom hvert gir.
*The celica gt four already has a fine reputation for stability osv, but for the carlos sainz verzion, the suspension came under renewed scrutiny. Mc person struts are retained front and rear but the dampers are new and reduce friction. At the front, Vorlauf geometry is used, the kingpin offset is reduced and the lower L arms are anchored to a front chassis member for greather rigidity. There is now greather negative chamber at the rear and the dampers includes valves which allow them to effectively damp even very low velocity wheel shocks. Straight line stability,cornering and handling charateristics are all improved by these apparently small but important changes.
*The steering column has been fitted whit a new rubber coupling on the intermediate shaft for better rigidity.
*The center differential now incorporates a viscous coupling, and a torque sensing (torsen) LSD continius to be used at the rear. Skal reagere kjappere, og gjøre det lettere for gode sjåfører og styre bilen mye med gassen.
*Further improwements to the transmission include tripple cone synchro on secon gear and doubble cone syncro on third for improved durability and ease of shiting.
*Innvendig skal det være annerledes trekk på noe,tykkere ratt,nummerplate med carlos sainz og kortere girspak.
*Vekta på bilen er oppgitt til 1520kg
*Står her og at det er en E151F girkasse.
*Fant denne info på http://www.celica-gt4.co.uk.
Mulig carlos dempere har gått ut av produksjon og derfor har samme nr som gt4? Kan og hende denne info baserer seg på de første utgavene av gt4 st185. Ikke vet jeg. Sorry at det ble litt engelsk norsk om hverandre men er ikke så god i teknisk engelsk da det gjelder ren oversettning.

#60101  av tojo

*Kjøling av register reima :?: Hva skal det være godt for. :?: :D

#60102  av CelicaTurbo

Enkelte av mine komentarer:
GT4 CS skrev:*Kjøling av register reima
Stemmer, men dette har vanlig GT4 også. Fra undersiden av intercooler er den en gummisjakt som leder luft til regreim-dekselet. Grunnen til at dette er nevnt spesiellt i forbindelse med Carlosen er at dens utblåsning i panseret ikke tillater tilgang på luft på samme hvis, derfor har den en liten sirkulær scoop på panseret i tillegg :wink:
GT4 CS skrev:*Står at selve mekanikken i motoren er ganske ufoandret, men at det ble brukt verdens første "laser-clad seats" for og lede varmen lettere bort. (vet ikke om gt4 toppen har dette oxo).
Så langt jeg har funnet ut gjelder dette 2. gen 3S-GTE motorer generellt, også i MR2.
GT4 CS skrev:*The center differential now incorporates a viscous coupling, and a torque sensing (torsen) LSD continius to be used at the rear. Skal reagere kjappere, og gjøre det lettere for gode sjåfører og styre bilen mye med gassen.
Europeisk GT4 har også samme utrustningen, mens tidlige USA-modeller kun har en viskose senterdiff og en åpen bakdiff.. Jeg har sjekket på min bil og det er definitivt en torsen diff der.
GT4 CS skrev:*Further improwements to the transmission include tripple cone synchro on secon gear and doubble cone syncro on third for improved durability and ease of shiting.
Dette er da snakk om 151-girkassen som også den europeiske GT4'en har, og jeg mener det er fra 93 at den amerikanske GT4'en fikk dette.
GT4 CS skrev:Mulig carlos dempere har gått ut av produksjon og derfor har samme nr som gt4?
Det kan gjerne være tilfelle..?

Ellers tror jeg det det ikke er noen grunn til å betvile det som står i listen, men som du selv foreslår i slutten av posten så lurer jeg på om dem sammenligner dette mot den tidlige USA-modellen. Samt at jeg lurer på om også den tidlige JDM-modellen kan være av denne "lavere standarden"? :) Dette er forøvrig samme dokumentet som jeg nevnte tidligere at jeg har lest :wink: Som det står er det andre dempere på CS bl.a, men det er ikke stivere fjærer. Hjulstilling er også noe annerledes, og noen designforandringer for å gjøre hjulstillingen sterkere, trolig med tanke på rally.. At dem hadde øket negativ camberverdi bak viste jeg ikke da, men personlig hadde jeg ventet at dem kanskje heller skulle gjort dette fremme for å få bilen mer nøytral, eller er det jeg som tuller med hjulgeometrien nå? :roll:

#60103  av CelicaTurbo

tojo: jeg glemte vist å skrive et svar på ditt inlegg, men, på ST165 modellen opplevde dem at under lange etapper i rally kunne registerreimen smelte av varmen under panseret, det førte til at teamet måtte modifisere bilen for å bedre kjølingen (dette var gruppe A rally hvor slike modifikasjoner er lov).. på teamets "request" ble kjøling av reimdekselet lagt inn i de neste modellene av GT4 :)