TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhalt motor nekter Ã¥ starte, nÃ¥ starter den :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#264628  av evneveik

Denne til ecu har jeg festet skikkelig. Fant ut at det stod en motstand i ene pluggen som hadde glemt å overføre til det nye ledningsnettet, men det hadde ingen virkning.
Hadde litt bensin oppi hvert plugghull, motoren startet da, men døde jo selfølgelig ut når bensinen var brent opp.

Men hovedledningen til dysene går jo innom mye rart som kan lage krøll, f.eks så går den innom et relé (eller motstand?) som er festet på venstre støtdempertårn, hva er dette til?

Det er ikke det at kaldstart dysen ikke er montert og at ecu'en ikke får åpnet denne og holder dysene stengt for å unngå drukning? Eller åpner ecu'en dysene med en gang samtidig som den bruker kaldstart dysa?

#264633  av Xlr8

bruker du hjernen i fra de europesike samt alt av sensorer?
bygger pumpa opp trykk eller går alt i returen?
sjekket att de er go jording til hjernen? fysisk ved og teste jorings punkte måle motstand feks?
sjekke spenning frem til dysene?

beklager litt dårlig forklaring er ikke så lett og si i fra sofaen:P

#264635  av evneveik

Bruker den ecu'en som stod i bilen (europeisk)
Har sjekket jord i hele dag stort sett.
Men det var jo ikke så dumt å sjekke etter spenning på dysene, synd det er så inn i helvete trangt nedi der. Er det noen måte å tvangskjøre dysene? Hva spenning skal de ha? Motoren har jo stått ganske lenge, kanskje flere år for alt jeg vet (kjøpt av motorimport.dk) så dysene kan jo sitte fast.

Skal gå over alle sensorer til efi systemet og se om det kan være dårlig kontakt elns

#264638  av larsst185

Har du en resistor pakke til dysene?er denne isåfall kobla til?

#264640  av Xlr8

tror de kun er 3sge har høy ohms dyser og ikke trenger motstands pakken kun 3sgte som har den? etterhva jeg vet:P

mn tror jeg har mailen din? har noen papirer jeg kansje kan sende deg som kan hjelpe litt?

#264645  av evneveik

Etter det jeg ser ut i fra epc'en så er det "reléet" en resistor for bensinpumpa

#264650  av a_amland

på mangen toyotaer (kansje alle, er ikke helt sikker) står det konstant spenning på den ene ledningen til dysen når tenningen er på, så blir dysen godset(jordet) gjennom ECUen når dysen skal åpne. Så, du kan måle om det kommer spenning til dysen på en av ledningene. Spenningen til dysen kommer ikke fra ECU men fra sannsynligvis sikkringsboksen. alså, du skal ha 12v til dysen... Du kan tvangskjøre dysen med å godse den, men da må du se i koblingskjema først så du ikke kortslutter noe.. hadde vert litt kjedeligt...

#264677  av CelicaTurbo

som a_amland skriver, dysene er supplert konstant +12 fra "ignition main relay" relé i sikringsboks, ikke fra ecu. Wire som går fra dyse til ecu er jordingen så om du jorder denne så skal dysen åpne. Det er egentlig gjengitt ganske bra i dokumentet jeg har vedlagt.
Vedlegg
(3.22 MiB) Lastet ned 60 ganger

#264679  av larsst185

ge motoren har høyoms dyser ja.Så da er jo resistor utelukka.Har du målt at ecu får spenning og gods?Enten får ikke dysene gods signal fra ecu eller så har dem ikke 12 v når tenning på,skal jeg nesten vedde på.

#264681  av Larsen

larsst185 skrev:Er neppe alle dysene som er defekt.
Selfølgelig ikke men det begrenser problemet til, resistorpack og ecu'en.

Du kan jo prøve å se om du får noe signal til dysene da. Koble til et multimeter til de kontaktene som går inn til en av dysene og sett multimeteret på ac, mens du drar motoren på starteren.
Sist redigert av Larsen den 28 sep 2007 12:34, redigert 2 ganger totalt.

#264702  av evneveik

Nå har jeg testet den ene dysa og den får både jord og spenning, satte 12v på den og hørte at den åpnet. Men likevel så kommer det ingen bensin inn på den pluggen.

Jeg vet at pumpa går når jeg prøver og starte for jeg hører den summe før reléet slår den av.

Og siden jeg ikke får feil signaler, så må det enten være jeg som har rotet med bensin tilførsel/retur eller en jordfeil?

Jeg målte i pluggen til dysa og der fikk jeg 22,8ohm til jord i 12v forsyningen og 540ohm i den som går til jord. Er ikke det litt rart?

#264705  av csstian

Har du prøvd å løsne nippelen på fuelrail å sett at det kommer bensin fram dit når du prøver å starte?

#264708  av Larsen

evneveik skrev:Nå har jeg testet den ene dysa og den får både jord og spenning, satte 12v på den og hørte at den åpnet. Men likevel så kommer det ingen bensin inn på den pluggen.

Jeg vet at pumpa går når jeg prøver og starte for jeg hører den summe før reléet slår den av.

Og siden jeg ikke får feil signaler, så må det enten være jeg som har rotet med bensin tilførsel/retur eller en jordfeil?

Jeg målte i pluggen til dysa og der fikk jeg 22,8ohm til jord i 12v forsyningen og 540ohm i den som går til jord. Er ikke det litt rart?
Ser på tegningene at injectorene er koblet litt anderledes enn du tror. Forsyningen med strøm går først igjenom resistorpacken, så igjenomdysene så til transistorene i ecu'en og til slutt til jord. Så resultatet du fikk er ikke rart.

#264743  av evneveik

Larsen skrev: Ser på tegningene at injectorene er koblet litt anderledes enn du tror. Forsyningen med strøm går først igjenom resistorpacken, så igjenomdysene så til transistorene i ecu'en og til slutt til jord. Så resultatet du fikk er ikke rart.
Så da må det være noe mekanisk kluss med bensintilførselen. Skal bytte fuelrail neste gang jeg er hjemme, den har jo kaldstart funksjon, så da er det lettere og måle trykk og sånt også.

#264755  av Larsen

evneveik skrev:
Larsen skrev: Ser på tegningene at injectorene er koblet litt anderledes enn du tror. Forsyningen med strøm går først igjenom resistorpacken, så igjenomdysene så til transistorene i ecu'en og til slutt til jord. Så resultatet du fikk er ikke rart.
Så da må det være noe mekanisk kluss med bensintilførselen. Skal bytte fuelrail neste gang jeg er hjemme, den har jo kaldstart funksjon, så da er det lettere og måle trykk og sånt også.
Har då målt om ecu'en gir signal da?